ترندهای روز

واکنش دختر بیتا فرهی به حواشی رونمایی از تندیس مادرش

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دختر بیتا فرهی پس از رونمایی از مجسمه مادرش در موزه سینما نوشت: معنای کلمه مجسمه را باید درست فهمید؛ اهمیت مجسمه در شباهت آن نیست، بلکه در تصویر و نمادی است که هنرمند از خود به جای می گذارد.

مهسا قریشی در پاسخ به این سوال که در پی برخی واکنش ها در فضای مجازی پس از رونمایی از مجسمه مادرش (به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن در موزه سینما قرار گرفت) نوشت: این مجسمه به یادبود ساخته شده است. از خلاقیت های هنری مادرم…

واکنش دختر بیتا فرهی به رونمایی از مجسمه مادرش

مهسا قریشی در کنار مجسمه مادرش

چند روزی از پرواز همیشگی مادرم نگذشته بود. غم از دست دادن او سنگین و غیر قابل باور بود. کنار مرتضی و افروز (دوستان صمیمی مادرم) نشسته بودیم و داشتیم درباره او حرف می زدیم. همه ما از این حرکت ناگهانی ناراحت شدیم و نگران این بودیم که چگونه می توانیم یاد و خاطره بانوی بزرگ سینمای ایران را زنده نگه داریم.

مادر چند ماه قبل از رفتنش مجسمه آقای مرتضی سعیدی (مجسمه ساز) را دیده بود و به شوخی از او پرسید: نوبت من کی می شود که مجسمه بسازم؟ مرتضی در فکر این بود که به مناسبت تولدش تندیس کوچکی را به او هدیه دهد، اما متاسفانه سرنوشت این فرصت را به او نداد و با درگذشت مادرش فکر ساخت مجسمه او جان گرفت.

آقای اسماعیلی و خانم حیدرآبادی (مسئولان موزه سینما) از این ایده استقبال کردند و تصمیم گرفتند اولین مجسمه یک هنرمند را در موزه سینما به نمایش بگذارند. ساخت تندیس با همکاری مرتضی سعیدی و افروز بوجاریا سه ماه پس از فوت مادر آغاز شد و روز چهارشنبه ۲۴ توانستیم این مجسمه را بسازیم. مرداد بیایید با حضور همکاران، دوستان و خانواده از ماه رونمایی کنیم.

این مجسمه واکنش های مختلفی را برانگیخت، برخی با دیدن آن حضور مادر را احساس کردند و قلبشان شروع به تپیدن کرد. برخی دیگر از ترس زنده کردنش به او نزدیک نشدند و برخی از شباهت او انتقاد کردند و پرسیدند که چرا چنین آفریده شده است؟

اما آنچه برای من به عنوان بازماندگان این هنرمند ارزشمند است زنده نگه داشتن یاد اوست. مفهوم کلمه «تندیس» را باید درست فهمید. اهمیت مجسمه در شباهت آن نیست، بلکه در تصویر و نمادی است که هنرمند از خود به جای می گذارد.

اگر بخواهیم هدف از ساخت مجسمه را فقط به شباهت محدود کنیم، شاید امروزه موزه هایی مانند «مادام توسو» و «گرون» وجود نداشته باشند، زیرا در این موزه ها هنرمندان بیشتر روی نمادها کار کرده اند تا شبیه ها.

ما فرزندان هنرمندان مسئولیت بزرگی داریم. این وظیفه است که نام و یاد آنان را جاودانه نگه داریم و میراث آنان را با عشق و هنر به نسل های بعدی بسپاریم.

لازم به ذکر است: مراسم رونمایی از تندیس بیتا فرهی عصر ۲۴ مرداد ماه در موزه سینما برگزار شد و پس از این برنامه و انتشار عکس های آن در حالی که با واکنش های مثبتی همراه بود، انتقاداتی نیز در فضای مجازی مطرح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا