اخبار اقتصاد ایران

واکنش مجلس به مصوبه جنجالی مالیاتی؛ همۀ مثال‌ها و ادعاها دروغ است

حساب بانکی کدام افراد تجارت محسوب می شود؟

روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برخی رسانه‌ها بر اساس برداشت‌های نادرست از مصوبه مهم، شفاف‌ساز و ضد فساد مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳، اقدام به فضاسازی و انتشار مطالب کذب و خلاف واقع علیه این مصوبه کرده‌اند.

ایران تحلیل، روابط عمومی شورای اسلامی در اطلاعیه خود آورده است: با توجه به لایحه دولت قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و تصویب مجلس در بند «ج» تبصره ۶ این لایحه، قانون بودجه سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در صورتی که کل مبلغ و دفعات واریز به حسابهای غیرتجاری هر شخص حقیقی هر ماه از مجموع مبلغ و تعداد سپرده تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ توسط شورای پول و اعتبار تعیین شود. علاوه بر این، اثبات درآمدی نبودن معاملات و ارائه مدارک به عهده صاحب حساب است.«حساب غیرتجاری» یعنی حسابی که در سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان حساب مربوط به مؤدی ثبت نشده باشد. برخی به اشتباه تصور کرده اند که بر اساس این مصوبه، هرکس در سال آینده مبلغ واریز به کارت های بانکی خود را نسبت به قبل افزایش دهد، در صورتی که این تصور کاملاً اشتباه و خلاف مصوبه باشد، باید مالیات پرداخت کند.

هدف از این مصوبه تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های عادی و شفاف‌سازی درآمد برخی مشاغل است که عمدتاً فرار مالیاتی از سوی آنها انجام شده و تراکنش‌های درآمدی خود را کارت به کارت به حساب‌های شخصی واریز کرده‌اند. این دسته از صاحبان مشاغل تا کنون از پرداخت مالیات به طرق مختلف از جمله عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان و الزام مشتریان به پرداخت کارت یا نقدی هزینه های خود (مثلاً بیماران، خریداران خودرو، مسکن یا مشتریان و …) اجتناب کرده اند. بیشتر تراکنش‌های درآمدی آنها به حساب‌های غیرتجاری بوده است. در واقع این مصوبه ربطی به مردم عادی و کسبه عام ندارد و فقط شامل این دسته خاص از صاحبان مشاغل می شود که تاکنون با تقلب و طفره رفتن از قانون از شفاف سازی درآمدهای کلان خود اجتناب کرده اند.

همچنین برخلاف ادعاهای غیرواقعی، این گونه نیست که همه افرادی که درآمدشان نسبت به سال قبل افزایش یافته است مشمول این مصوبه شوند. بلکه طبق همین مصوبه «شورای پول و اعتبار تا آخر مکلف است». اردیبهشت ماه سال آینده” برای مشخص کردن مشخصات تجاری حساب های بانکی مردم. به عنوان مثال حساب هایی که دارای ۱۰۰ تراکنش درآمدی در ماه هستند و مجموع این سپرده ها بیش از ۳۵ میلیون تومان است مشمول این مصوبه می شوند. حساب دارای ۹۹ تراکنش درآمدی بوده و کل مبلغ آن بیش از ۳۵ میلیون تومان است، مشمول قانون نمی شود و یا اگر حسابی در یک ماه ۱۰۰ تراکنش درآمد داشته باشد اما مجموع سپرده ها ۳۴ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان بوده است. هنوز مشمول قانون نشده چرا؟طبق قانون هم تعداد معاملات و هم کل درآمد ماهانه باید رعایت شود.

بنابراین تمام مصادیق و ادعاهایی که برای این مصوبه در فضای رسانه ای و مجازی مطرح شده و ادعا می شود هرکسی حتی یک میلیون تومان افزایش درآمد داشته باشد باید مالیات بدهد کذب محض و احتمالا هدف است. از این کار تخریب دولت و مجلس و ناامیدی مردم از شرکت در انتخابات است.

روابط عمومی مجلس مانند همیشه از تمامی رسانه ها تقاضا دارد پس از بررسی کارشناسی و تخصصی مصوبات، آن را منتشر کنند تا اطلاعات غلط به مخاطبان خود ارائه نکنند. در این زمینه روابط عمومی شورای اسلامی همانند گذشته آماده رفع ابهامات و پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه و خبرنگاران محترم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا