اخبار اقتصاد ایران

واکنش نماینده کارگران به اظهارات وزیر کار: خبری از جلسات تعیین نرخ سبد معیشت نداریم!

محسن باقری در واکنش به اظهارات وزیر کار گفت: هیچ جلسه ای در خصوص تعیین نرخ سبد معیشتی تشکیل نشده و تاکنون هیچ بحث کارشناسی در این خصوص بین نمایندگان مجلس صورت نگرفته است. کارگران، کارفرمایان و دولت».

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، بیش از دوازده روز از اسفندماه می گذرد، هنوز نرخ سبد معیشت مشخص نشده است; نمایندگان کارگری تاخیر در تعیین نرخ سبد کالا و به تعویق افتادن مذاکرات دستمزدی شورای عالی کار را نشانه بی توجهی دولت به تعیین دستمزد کارگران می دانند و معتقدند مجموعه دولت به دنبال ادامه دستمزد است. سرکوب.

در همین رابطه علی اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار چندی پیش در گفتگویی اعلام کرد که وظیفه کمیته دستمزد تعیین نرخ سبد معیشتی نیست و نرخ سبد کالا باید توسط مراجع رسمی منتشر شود. وزیر کار در خصوص تاخیر در تعیین نرخ سبد معیشتی گفت: جلسات تعیین حداقل سبد معیشتی از هفته های گذشته آغاز شده و به زودی به نتیجه می رسد.

محسن باقری (نماینده کارگران در شورای عالی کار) در واکنش به اظهارات وزیر کار گفت: اولا هیچ جلسه ای در خصوص تعیین نرخ سبد معیشتی تشکیل نشده است و تا این لحظه هیچ بحث کارشناسی در این خصوص بین نمایندگان کارگری، کارفرمایان و دولت صورت نگرفته است. اگر وزیر کار می گوید جلساتی برای تعیین سبد معیشت برگزار شده است، باید این جلسات بین دولت و گروه های کارفرمایی برگزار شده باشد و اگر واقعا اینطور است نمایندگان کارگری کنار گذاشته شده اند و ما نداریم. اخبار در مورد آن!

وی ادامه داد: اظهارات آقای مرتضوی و آقای آهنی نشان از تبادل گروه دولت و گروه کارفرما در مذاکرات دستمزد دارد. گروه کارفرما و دولت هفت رای دارند و در مقابل گروه کارگری که تنها سه رای دارند می ایستند. این در حالی است که ۳ نماینده کارگری تعداد زیادی از جامعه را نمایندگی می کنند، اما ترکیب شورای عالی کار و همسویی منافع دولت و گروه های کارفرمایی آنها را به حاشیه برده است.

باقری بیان کرد: این اظهارنظرها و تاخیر در برگزاری جلسات تعیین دستمزد نشان می دهد که دوستان اعتقادی به کار کارشناسی و علمی و تصمیم گیری بر اساس داده های صحیح اقتصادی ندارند. این رویه نشان می دهد که دولت با همکاری مجموعه کارفرمایی به دنبال سرکوب دستمزدها است و در مقابل کارگران ایستاده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین در خصوص اظهارات آهنی ها مبنی بر تعیین نرخ سبد معیشتی توسط مراجع رسمی و بی ربط بودن اختیار کمیته دستمزد برای تعیین این نرخ گفت: صلاحیت مزد را تکذیب کرده اند. کمیته تعیین نرخ سبد معیشتی. اگر اینطور است، از مدعی العموم می خواهیم بابت سنواتی که تخلف کرده اند پاسخگو باشد و نرخ سبد معیشتی را در کمیته دستمزد تعیین کند!

باقری ادامه داد: می گویند مرجع تعیین سبد معیشت، مراجع رسمی هستند. کدام مقامات رسمی؟ وقتی قانون در این مورد سکوت می کند، بهترین مرجع برای تعیین نرخ سبد معیشتی، گروه سه جانبه کارگران، کارفرمایان و دولت است که سال ها این وظیفه را به کمیته دستمزد محول کرده اند. منظور آقای آهنی هایی از مراجع رسمی چیست؟!

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: نظر من این است که دولت و گروه های کارفرمایی از هم اکنون برای سرکوب دستمزد کارگران متحد شده اند و برنامه خود را انجام داده اند. ظاهرا هدف آنها از برگزاری جلسات شورای عالی کار حفظ شکل پرونده و گرفتن امضا از نمایندگان کارگری است. آنها می خواهند روی تصمیم خود پوشش قانونی بگذارند. در ظاهر، آنها از نمایندگان کارگری امضا می گیرند، اما در واقع خودشان در مورد دستمزد کارگران تصمیم می گیرند.

باقری گفت: نمایندگان کارگری ماشین امضا نیستند. دستمزد باید بر اساس هزینه ها و سبد کالاهای اساسی تعیین شود. کارگران باید بتوانند نیازهای خود را تامین کنند و با دستمزد تعیین شده امرار معاش کنند. نباید پشت صحنه درباره دستمزد تصمیم بگیرند و بعد اجرا کنند و کاری به نماینده کارگر نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا