واکنش نمایندگان مجلس به مجوز گرانی خودرو/ ایرانخودرو و سایپا «سرخود» دست به افزایش قیمتها زدند؟ :: افق میهن
به دنبال صدور مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان، قیمت ها در بازار آزاد نیز افزایش یافت و بازاری که از رکود و ثبات قیمت رنج می برد، بار دیگر شاهد افزایش قیمت ها بود. نمایندگان مجلس واکنش های متفاوتی به گواهینامه گرانی خودرو داشتند و پیشنهادات مختلفی دادند.
به گزارش افق میهن، پس از اقدام وزارت حراست در صدور مجوز برای ایران خودرو و سایپا برای افزایش شدید قیمت محصولات، نمایندگان مجلس به این موضوع واکنش نشان دادند.
علاوه بر انتقادات نمایندگان از آنجایی که در حال حاضر در حال بررسی لایحه بودجه سال آینده هستند، برخی از نمایندگان پیشنهاد کاهش نرخ تعرفه واردات خودرو را برای جلوگیری از انحصار خودروسازان داخلی مطرح کردند.
افزایش قیمت کارخانه ای خودروها نیز باعث جهش قیمت ها در بازار آزاد شده است. این در حالی است که امسال بازار خودرو تقریبا آرام بود و جهش قیمتی نداشت.
سلیمی: نمایندگان مخالف افزایش قیمت خودرو هستند
در همین راستا، عضو هیأت رئیسه گفت: مجلس از ظرفیت های قانونی خود در حوزه خودرو مانند تحقیق و تفحص، استیضاح و سؤال از وزیر، تصویب قانون واردات خودرو و موارد دیگر استفاده کرده و مخالف است. افزایش قیمت خودرو
علیرضا سلیمی در خصوص افزایش قیمت خودروهای تولید داخل گفت: امروزه خودروسازان یک عامل را در نظر می گیرند و آن گرانی خودرو است اما کیفیت و قیمت اقتصادی محصولات برای استفاده عموم مردم متقاطع نیست. ذهن آنها و تصمیم گیرندگان این حوزه.
این نماینده مردم در شورای اسلامی ادامه داد: در ایام انتخابات یکی از عواملی که برای کسب آرا استفاده می شود خودرو است اما بعد از انتخابات مسائل را فراموش می کنند.
سلیمی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که مجلس به طور جدی بر آن نظارت داشته است، بحث خودرو است، گفت: در دولت قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت استیضاح شد و تحقیقات از خودروسازان انجام شد و مرکز تحقیقات نیز گزارش کاملی در این زمینه ارائه کرد. کرد و بیشتر سوالات نمایندگان از وزیر صمت مربوط به حوزه خودرو بود و تذکرات زیادی به مسئولان این حوزه داده شد اما به نظر می رسد آقایان در دولت و نهادهای مرتبط هستند. توجه نمی کنند و دارند کارشان را می کنند.
این نماینده مردم در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس قانون واردات خودرو را تصویب کرده است و ده ها جلسه در کمیسیون صنایع و معادن در زمینه تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو برگزار شده است، گفت: واردات خودرو. تعرفه در دست دولت است اما تعرفه واردات و حقوق گمرکی به حدی افزایش یافته که خودرو وارد نشده است. در حالی که هدف مجلس ایجاد رقابت در بازار بود، مجلس از ظرفیت های قانونی خود در حوزه خودرو مانند تحقیق و تفحص، اعمال اصل ۲۳۴، استیضاح وزیر، تصویب قانون واردات خودرو و … استفاده کرد. موارد دیگر و بی انصافی است که برخی چنین مطالبی را بیان می کنند. که با واقعیت همخوانی ندارد.
سلیمی خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع و معادن با دستور رئیس شورای اسلامی موضوع افزایش قیمت خودرو را پیگیری و از ابزار نظارتی خود استفاده می کند.
خزریان: اطلاعیه افزایش قیمت خودرو لغو شود
عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه ابلاغیه افزایش قیمت خودرو باید لغو شود، گفت: در شورای اسلامی با استفاده از ابزار قانونگذاری و نظارتی از افزایش فشار بر مردم جلوگیری می کنیم.
علی خزریان در گفت وگو با فارس با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی اظهار داشت: متأسفانه خودروسازان داخلی هر از چند گاهی به بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار خودروها را گران می کنند اما فاصله قیمتی همچنان ادامه دارد. وجود دارد. بنابراین دو شرکت خودروسازی باید جلوی این تجربه شکست خورده را بگیرند و هزینه تولید را مدیریت کنند.
خزریان با بیان اینکه موضوع جلوگیری از گرانی های پی در پی خودرو در مجلس را از نظر نظارتی پیگیری می کنیم، گفت: مطمئنا خودروسازان به جای ارتقای عملکرد، دوباره خودرو را در بازار گران می کنند. چند ماه آینده به بهانه های دیگر باید در مجلس با استفاده از ابزارهای قانونگذاری و نظارت مطرح شود تا از افزایش فشار بر مردم جلوگیری شود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه نمی توانیم دستور بدهیم قیمت ها ثابت بماند، تصریح کرد: مردم هم می گویند همان طور که دولت می گوید حقوق ها ثابت بمانید، باید اعمال شود. همان نسخه به قیمت ها. حالا که این کار را نکنید، ما با کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس، این رقابت ناعادلانه را به نفع مردم تغییر می دهیم.
ورود مجلس به بحث افزایش قیمت خودرو
یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: مجلس قطعا از جایگاه نظارتی خود به موضوع افزایش قیمت خودرو ورود می کند و اجازه نمی دهد در این زمینه حقوق مردم تضییع شود. .
روح الله عباسپور در گفت وگو با تسنیم، در رابطه با نقش مجلس در جلوگیری از افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: وظیفه مجلس قانون گذاری است و این قانون گذاری در حوزه خودرو نیز در بودجه سالانه و مصوبات انجام می شود. کمیسیون تحت عنوان قانون ساماندهی خودرو و واردات خودروهای فرسوده و اگر دولت به خوبی این مصوبه را اجرا می کرد امروز شاهد افزایش قیمت خودرو نبودیم.
نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس از بی توجهی دولت به عدم اجرای قانون واردات خودروهای فرسوده گلایه کرد و افزود: هدف از این قانون ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده خودرو است و اینها زمانی که واردات انجام شود، اهداف محقق خواهد شد. چرا که در این شرایط خودروسازان داخلی به دنبال رقابت هستند و برای اینکه بازار داخلی را از دست ندهند باید اقدامات جدی از نظر کیفیت و قیمت انجام دهند.
عباسپور گفت: مجلس قطعا از جایگاه نظارتی خود به موضوع افزایش قیمت خودرو ورود می کند و اجازه نمی دهد در این زمینه حقوق مردم تضییع شود.
واکنش رئیس کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب قیمت خودرو
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ در واکنش به تصویب قیمت خودرو تاکید کرد: هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی قیمت خودرو را افزایش دهند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین می آورد تا رقابت به نفع رقابت باشد. مردم
کاهش تعرفه خودروهای خارجی در مجلس به رای گذاشته می شود
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق شورای اسلامی گفت: کاهش تعرفه خودروهای خارجی در مجلس به رای گذاشته می شود. بحث کاهش تعرفه خودروهای خارجی وارداتی که چند روز پیش در کمیسیون تلفیق تصویب شد از ۱۰۰ درصد به ۸۰ درصد رسید. اما آنها پیشنهاد کردند که این ۸۰ درصد باید ۶۰ درصد شود. در رای گیری مجدد به این موضوع رای داده نشد. مقرر شد طرح کاهش تعرفه خودروهای خارجی از ۸۰ درصد که این چند روز در کمیسیون تصویب شد به ۶۰ درصد در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود.