بانک و بیمه

واکنش وزارت تعاون به مصوبه واریز سهم درمان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به خزانه

به گزارش افق میهن، اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی روز جمعه در اطلاعیه خود تاکید کرد:

انتشار تصویر مصوبه هیات وزیران مبنی بر واریز ۹ درصد حق بیمه بیمه سلامت طبق ماده ۲۹ بیمه شدگان بیمه اجتماعی به وزارت دارایی کشور تحت عنوان بیمه اجتماعی – سلامت. بیمه» و جزئیات مربوط به آن، نگرانی تعدادی از کارشناسان بیمه اجتماعی، مستمری بگیران و عزیزان را برانگیخته است.

روابط عمومی و امور بین الملل وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی به اطلاع کلیه طرفین می رساند:

این تصمیم توسط سازمان برنامه و وزارت بهداشت (نه وزارت تعاون) در دولت پیشنهاد شده است.

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در دولت به دلیل پیچیده بودن اجرای این قانون که از سال ۵۴ مسکوت مانده است، مخالفت کرد. زیرا به نظر وی اجرای قانون مستلزم طراحی فرآیند دقیقی بین ارائه دهندگان خدمات پزشکی در بخش دولتی و خصوصی، خزانه داری کشور و سازمان تامین اجتماعی است. با توجه به تصویب این پیشنهاد در هیئت وزیران، باید به صراحت بیان کنیم که در صورت اجرایی شدن این مصوبه، سازمان بیمه اجتماعی امسال و سال‌های بعد دیگر به بیمارستان‌های دولتی پرداخت نخواهد کرد و بدهی‌های دولت پرداخت خواهد شد. بدهی دولت به سازمان بیمه اجتماعی مستقیماً توسط سازمان برنامه انجام می شود

در جلسه مربوطه، دکتر. میدری جدول مطالبات سازمان تامین اجتماعی که در انتهای همین مطلب آمده است. بر اساس این جدول در سال ۱۴۰۳ دولت باید ۳۵۷ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. ۹/۲۷ (۲۷ شهریور) این مبلغ سهم درمان دوران اشتغال و بازنشستگی هر بیمه شده است.

به این ترتیب سهم درمان از میزان بدهی جاری دولت در سال ۱۴۰۳ به ۱۱۹ میلیارد تومان خواهد رسید. دولت می تواند این مبلغ را به حساب سازمان تامین اجتماعی یا خزانه دولت واریز کند. این مبلغ تعهد سال ۱۴۰۳ دولت است و در سالهای بعد به دلیل اهمیت حوزه درمان، «۹ بیست و هفتم» بدهی کشور باید به حساب خزانه سازمان یا انجمن واریز شود. امسال هم همین کار انجام شد.

شهریورماه امسال ۱۳ میلیارد تومان از بدهی ملی به سازمان تامین اجتماعی در قالب اوراق به سازمان تامین اجتماعی واریز شد که بلافاصله به حساب وزارت بهداشت واریز شد. بنابراین به جای این کار، دولت می تواند «۹ بیست و هفتم» بدهی خود را به حساب دولت واریز کند.

برای مطالعه متن کامل اطلاعیه اینجا را کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا