فرهنگ و هنر

واکنش وکیل میلاد حاتمی به اظهارات بازپرس پرونده تتلو :: ایران تحلیل

کهپایه زاده گفت: من به عنوان یک وکیل بسیار خوشحالم که فردی از امکانات دوستی شرعی بهره مند می شود و توبه او مورد توجه و قبول قرار می گیرد و سیاست قضایی با هدف اصلاح و بازگشت و جامعه پذیری محکوم است. اما برای حفظ حیثیت و جایگاه والای دستگاه قضایی با تاکید بر بی طرفی و عدالت آن باید با رعایت اصل تساوی مجازات و با رعایت قوانین و مقررات نسبت به سایر مجرمان مشابه اعمال شود. جنایات و در شرایط مشابه.

به گزارش ایران تحلیل، یک وکیل دادگستری به اظهارات بازپرس پرونده امیر تتلو واکنش نشان داد.

رسول کهپایه زاده در گفت وگو با ایسنا، درباره اظهارات بازپرس پرونده امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو که با عنوان «تتلو توبه نامه نوشت و گفت از کردار و رفتار خود پشیمانم و دوست دارم که ازدواج کنید و مانند بسیاری از جوانان تشکیل خانواده دهید و موسیقی را به شیوه صحیح بیاورید و ادامه دهید. در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته و قانون آیین دادرسی کیفری و رویه قضایی اصل تساوی مجازات ها را در نظر گرفته است. این بدان معناست که مجرمانی که در شرایط یکسان مرتکب جنایات مشابه شده اند باید به طور مساوی مجازات شوند.

وی افزود: در ماده ۲ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که مقررات آیین دادرسی کیفری در مورد افرادی که در شرایط مساوی به دلیل ارتکاب جرایم مشابه تحت تعقیب قرار می گیرند باید به طور یکسان اعمال شود. همچنین طبق اصل ۳ قانون اساسی، دولت موظف است تبعیض ناعادلانه را برای همه رفع کند. در اصل ۱۹ و ۲۰ و اصل ۱۷۰ قانون اساسی نیز بر تساوی همه در برابر قانون تاکید شده است.

کوهپایه زاده ادامه داد: در خصوص تتلو در وهله اول به عنوان وکیل دادگستری خوشحالم که در کیفرخواست وی اتهام فساد مالی در دنیا و متعاقباً درخواست اعدام وجود ندارد و اظهار ندامت و ندامت او بوده است. با عنایت و مقام قضایی بازپرس پرونده با تاکید بر رویکرد اسلامی و اهتمام به جنبه اصلاحی و بازگشت مجرم به جامعه به صورت بی سابقه این مطالب را قبل از صدور حکم در رسانه ها منتشر کرده است. باز هم مایه خرسندی است و جامعه حقوقی از آن استقبال می کند.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که این رویکرد باید با اصل اساسی برابری مجازات با سایر مجرمان در شرایط مشابه با عملکرد مشابه و جرایم مشابه اعمال شود.عدالت قضایی و اصول اساسی دادرسی کیفری عادلانه و حکمت حکومت.” اجازه انتخاب و تبعیض در این زمینه را نمی دهد. سیاست جنایی اسلامی باید در مورد مجرمان مشابه اعلام و اعمال شود.

کهپایه زاده با اشاره به اینکه وکیل میلاد حاتمی است، گفت: با یک جستجوی ساده در فضای مجازی و بررسی فضای واقعی و مقایسه اظهارات، اعمال، افعال و فیلم های منتسب به آقای تتلو و موکل، تعداد تماس ها و پیروان، گستردگی و جامعیت و آثار و پیامدهای اعمال آنها، وصف مجرمانه و تعدد اعمال غیرقانونی منسوب به هر دوی این افراد اساساً غیرقابل قیاس است و این در حالی است که خوشبختانه کیفرخواست فساد مالی در دنیا صادر شده است. علیه تتلو مطرح نشده است، اما متأسفانه در مورد آقای میلاد حاتمی، موکلم، اقدامات ایشان از همه جهات ملایمتر از آقای تتلو بوده است، اتهام فساد در دنیا در کیفرخواست ایشان آمده است.

این وکیل دادگستری افزود: نکته مهم در راستای اصل اساسی تساوی مجازات ها این است که موکلم بارها توبه نامه نوشته و دختر ۵ ساله اش منتظر بازگشت پدرش است. موکلم در مرحله تحقیقات همکاری بسیار گسترده ای با بازپرس و افسر پرونده داشته است به طوری که در پایان کیفرخواست به همین دلیل مستحق تخفیف مجازات شناخته شد اما بازپرس محترم پرونده هرگز این مسائل را در اختیار رسانه ها قرار داد. بلکه برعکس در جریان تحقیقات به دلیل محرمانه بودن تحقیقات و علیرغم این موضوع، برخلاف قوانین و مقررات مربوط، اظهارات گزینشی موکل از رسانه ملی پخش شد که با اعتراض اینجانب به عنوان وی مواجه شد. وکیل مدافع موکل من تنها سرپرست مادر و خواهرش است اما در زمان تشکیل جلسات دادگاه مادر و خواهر موکلم اجازه حضور نداشتند و عکاس در آن زمان حضور نداشت و عکس او در اخبار، خبرگزاری ها و فضای مجازی.

وی گفت: به عنوان یک وکیل بسیار خوشحالم که فردی از تسهیلات دوستی قانونی بهره مند می شود و توبه او مورد توجه و قبول قرار می گیرد و سیاست قضایی با هدف اصلاح، بازگشت و جامعه پذیری محکوم است. اما برای حفظ شأن و جایگاه والای دستگاه قضایی با تاکید بر بی طرفی و عدالت آن، باید این اهمیت را با رعایت اصل تساوی مجازات و با رعایت قوانین و مقررات نسبت به سایر مجرمان اعمال کرد. جرایم مشابه و در وضعیت مشابه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا