اخبار اقتصاد ایران

واگذاری «تعیین دستمزد کارگران» به مجلس منتفی شد

با اعلام سخنگوی دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشنهاد واگذاری روند تعیین دستمزد کارگران به مجلس که در هفته های اخیر باعث نگرانی جامعه کارگری شده بود، رد شد. .

ایران تحلیل اسفند ماه گذشته در حاشیه جلسه تعیین دستمزد پیشنهاد اصلاح ماده ۴۱ قانون کار و ارسال لایحه در این خصوص به مجلس از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد و وی اعلام کرد که ما به این نتیجه رسیدند که با ارسال این لایحه به مجلس، موارد مندرج در ماده ۴۱ و ماده ۱۶۷ قانون کار شفاف سازی شود و مجلس بهترین مرجع برای تصمیم گیری در این زمینه است. می خواهیم روشن کنیم که منظور از صنایع مختلف یا توسعه چیست یا کدام مرجع آماری برای تورم منظور شده است؟ مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی.

مدتی بعد علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه لایحه پیشنهادی اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار و ضمن تشریح جزئیات این اصلاحیه خبر داد. وی در خصوص ماده ۴۱ قانون کار به ایسنا گفت: در این ماده در خصوص نحوه تعیین دستمزد کارگران، شفافیت لازم به عنوان مثال وجود ندارد. با توجه به تغییرات اعمال شده در مصوبات دائمی برنامه پنج ساله توسعه، مرجع رسمی آمار کشور به عنوان مرکز آمار ایران اعلام شده است اما در اصل ۴۱ همچنان به بانک مرکزی ارجاع داده شده است که باید اصلاح شود. در این رابطه. همچنین در اصل ۴۱ باید بر اساس شاخص های مشخص و شفاف در خصوص حقوق و دستمزد تصمیم گیری شود.

تشکل های کارگری در آن زمان مخالفت خود را با پیشنهاد واگذاری تعیین دستمزد به مجلس اعلام کردند و گفتند: این درست نیست که روند تعیین دستمزد به مجلس برده شود و در مجلس تصویب شود و مخالف است. قانون کار و اصل سه جانبه گرایی چون تعیین دستمزد در شورای عالی کار به صورت سه جانبه در بین شرکای اجتماعی صورت می گیرد.

مخالفت دولت با زیر سوال بردن اصل سه جانبه گرایی در تعیین حقوق کارگران

روز گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از مخالفت دولت با تعیین تکلیف تعیین دستمزد کارگران به مجلس خبر داد و گفت: ما کاملاً به اصل سه جانبه گرایی اعتقاد داریم. دولت نه لایحه ای در این زمینه تصویب کرده و نه در دستور کار قرار دارد که به دولت ارسال شود. دولت مخالف زیر سوال بردن اصل سه جانبه گرایی در تعیین حقوق کارگران است.

وی با بیان اینکه تضمین حقوق کارگران و کارفرمایان در گرو اصل سه جانبه گرایی است، گفت: دولت هیچ طرح و لایحه ای در این خصوص ندارد و مخالف زیر پا گذاشتن اصل سه جانبه گرایی و واگذاری آن به شورای اسلامی است.

انصراف از ارسال لایحه اصلاحی اصل ۴۱ به مجلس

همچنین سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه برنامه پاسخگویی به سوالات مردم در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری از پیشنهاد وزارت کار برای اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار خبر داد. که در جلسه ای که به مناسبت روز کارگر با حضور رئیس جمهور برگزار شد، برخی نمایندگان و تشکل ها از وی درخواست کردند که اصل ۴۱ به همین شیوه باشد و شورای عالی اشتغال همواره حداقل حقوق و دستمزد را تعیین کند. آن را در راس مجلس قرار ندهد. رئیس جمهور تذکری داشت که ما متوجه شدیم و از ارسال لایحه اصلاح اصل ۴۱ منصرف شدیم.

در روزهای اخیر علی حسین رعیتی فرد – معاون روابط کار، تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در خصوص اصلاح ماده ۴۱ قانون کار اظهار داشت: پیشنهاد اصلاح ماده ۴۱ را دادیم زیرا در این مورد اختلاف نظر وجود داشت کشور نمی تواند بدون تصمیم باقی بماند. چون همه حوزه های کار و تولید اعم از کارگر و کارفرما باید قابلیت برنامه ریزی داشته باشند لذا در لایحه مذکور پیشنهاد کردیم در بودجه ای که به مجلس داده شده با توجه به اینکه نمایندگان مجلس از گروه های مختلف هستند. و اقشار و اینکه باید با مردم و جوامع کارگری و کارفرمایی ارتباط بیشتری برقرار شود. آنها می توانند با اخذ نظر شرکای اجتماعی حداقل دستمزد لایحه بودجه را در کمیسیون های تخصصی تعیین کنند. اعضای شورای عالی کار گاهی متهم به طرفداری از یک گروه می شدند و نمایندگان مجلس نیز نظرات خود را داشتند. بر این اساس با توجه به گستردگی کار مجلس پیشنهاد دادیم مجلس تصمیم بهتری در این خصوص اتخاذ کند.

همانطور که وی گفت، در این پیشنهاد جلسات حقوق و دستمزد شورای عالی کار و نمایندگان کارگری یا کارفرمایی حذف نشد، بلکه قرار بود از ظرفیتی که در مجلس و کمیسیون های تخصصی برای ارتباط بیشتر با مردم و تشکل ها دارند استفاده شود. نظر شرکای اجتماعی در این زمینه. در نظر گرفته شود.

در گردهمایی جشنواره قدردانی که با حضور رئیس جمهور و منتخبان کارگران برگزار شد، علیرضا محجوب – دبیرکل خانه کار بر اصل سه جانبه گرایی تاکید کرد و گفت: معتقدیم این باید باقی بماند و حفظ شود. ما باید بر این اساس گفت و گو کنیم و پایه راه سه جانبه گرایی باشیم. ما نمی گوییم سه جانبه گرایی و راه شورای عالی کار برای دستمزد تنها راه ممکن است، اما قطعاً شایسته ترین راه در میان دیگر راه های جایگزین بود. تقویت سه جانبه گرایی تنها راه است و ما از نمایندگان خود در نهادهای سه جانبه حمایت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا