فرهنگ و هنر

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان ایجاد توقع بیجا و بحران آفرینی کاذب


افق میهنی –

کوروش شرفشاهی -عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی از سهام عدالت به عنوان یک چالش بزرگ یاد کرد و گفت: در قالب سهام عدالت توقعی ایجاد کردند که باعث ایجاد دوگانگی در بین مردم شد به گونه ای که عده ای دارند و برخی دیگر. از آن محروم هستند.

سیدفرید موسوی با یادآوری اینکه ۱۰ سال پیش سهام عدالت به بخشی از مردم واگذار شد، گفت: این سهام از ابتدا چالش بود، سهامی که سود نداشت قابل واگذاری نبود، قیمت ثابت ماند. معلوم نبود متعلق به کدام شرکت است. و خیلی موارد دیگر که به جای رضایت باعث نارضایتی شد.

انتشار سهام

وی با اشاره به اینکه انتقادات و اعتراضات باعث شد برای این سهام چاره اندیشی شود، گفت: با پیگیری های مجلس، آزادسازی سهام عدالت اتفاق افتاد و الزام به پرداخت سود به گونه ای اجرا شد که در حال حاضر بخش بزرگی از جامعه از این سهام سود می برند. از آن استفاده می کنند و حتی امکان تحویل آن را دارند.

نماینده مردم مراغه در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی توان قانون را برای عده ای اجرا کرد و عده ای را از آن محروم کرد، گفت: اکنون انصاف در قبال بازماندگان که بخش بزرگی از جامعه شده اند است. مهم است.”

وی با اشاره به اینکه یازدهمین دوره شورای اسلامی یک سری مصوبه برای سهام بازماندگان داشت، گفت: مجلس یازدهم بدون آماده سازی زیرساخت ها و بدون توجه به محدودیت ها، چالش ها، منابع به ویژه محدودیت های اجرایی این مصوبه را صادر کرد. انتقال سهام عدالت به بازماندگان در نظر گرفتن

انتقال سهام عدالت به بازماندگان

موسوی از اینکه دولت برای واگذاری سهام عدالت به بازماندگان باید ۵۰ سهم از شرکت ها و زیرمجموعه های خود را برای واگذاری به سهام عدالت ارائه کند، گفت: دولت ۵۰ سهم دارایی به عنوان سهام ندارد. می خواهد به عنوان سهام عدالت منتقل شود. کند

وی تشویق به واگذاری سهام عدالت به بازماندگان را ایجاد توقعات کاذب و ایجاد بحران کاذب خواند و گفت: تا زمانی که دولت منابع لازم برای واگذاری سهام عدالت را در اختیار نداشته باشد، تصویب قانون یا بحث در مورد سهام عدالت برای سهام عدالت. نجات یافتگان یک بحران نیست. آفرینش و توقع بی جا دستاورد دیگری ندارد.

سیدفرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: مجلس یازدهم درباغ سبز را به مردم نشان داده است و عدالت برای بازماندگان رویایی بیش نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ابتدا دولت باید تعداد سهام باقیمانده و سهام موجود را بررسی و مقایسه کند، گفت: ابتدا دولت باید مطمئن شود که به همین تعداد سهام دارد. سهام به عنوان باقیمانده سهام و سپس برای واگذاری آن اعلام آمادگی کند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از سهام شرکت های دولتی ارزشی ندارند، گفت: بسیاری از سهام دولتی نه تنها سودی ندارند، بلکه متعلق به شرکت های زیان ده هستند، بنابراین کسانی که سهام شرکت های زیان ده به آنها داده می شود. نه تنها سود نمی کند، بلکه باید در زیان آن شرکت ها شریک شود. این موارد نشان می دهد که مجلس یازدهم درباغ سبز به مردم نشان داده است که عدالت برای بازماندگان رویایی بیش نیست.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که منابع شرکت های انتفاعی که سهام آنها در قالب سهام قابل واگذاری است شناسایی و تعریف نشده باشد، بحث باقی ماندن سهام عدالت بحثی بیهوده و چالش برانگیز است، گفت: واگذاری سهام عدالت به فقط بازماندگان این توهم را در جامعه ایجاد می کند که هرکس در این مورد صحبت می کند باید پاسخگوی گفته های خود باشد.

وی از کسری بودجه دولت به عنوان چالش بزرگ یاد کرد و افزود: دولتی که با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کند، بدهی های هنگفتی دارد، به هر منبع درآمدی متوسل می شود و حتی ردیف های بودجه را برای تامین بدهی های جاری جابه جا می کند. ، چگونه به نقل و انتقال سهام عدالت اشاره می کند.

نماینده مراغه در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم بدون مطالعه و کارشناسی اختصاص سهام عدالت برای بازماندگان را پیشنهاد و تصویب کرد، گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم، سهام عدالت را برای ما بررسی و پیگیری می کنیم. بازماندگان و مرکز پژوهش های شورای اسلامی همچنین امکان واگذاری سهام عدالت به بازماندگان را مورد بررسی دقیق و جامع قرار می دهد تا باری که در قالب سهام عدالت بر دوش دولت چهاردهم گذاشته شده است را بررسی و مشاهده شود. چقدر قابل اجراست

وی با اشاره به طرح های تشویقی برای فرزندآوری و ازدواج گفت: اینکه مردان انصاف را به عنوان بسته تشویقی برای نوزادان و متاهلین در نظر بگیرند، توقع بی پشتوانه ای ایجاد می کند که منجر به نارضایتی و بی اعتمادی دولت و مجلس می شود.

گفتگوی اختصاصی با فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی

موسوی از نمایندگان مجلس و مدعیان امکان واگذاری سهام عدالت به بازماندگان خواست ابتدا به این سوال پاسخ دهند که آیا دولت ۵۰ درصد سهام و دارایی های شرکتی برای واگذاری دارد یا خیر؟ سهام ندارد

وی با تاکید بر اینکه منظور از سهام عدالت معرفی شرکت هایی است که سهام دارند و سهام آنها در بورس عرضه می شود تا سهام آنها در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شود، گفت: البته تاکید می کنم. که بر سهام باکیفیت و سودآور تاکید شده و نمی توان هر واحد بحران زده یا هر بنگاه اقتصادی ورشکسته را به عنوان سهام عدالت معرفی کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا