بانک و بیمه

واگذاری ۱۵۸ همت دارایی مازاد ۱۲ بانک دولتی در ۱۰ سال گذشته

به گزارش افق میهن، وزارت اقتصاد و دارایی با انتشار گزارشی اعلام کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور، کلیه بانک ها و موسسات اعتباری از تاریخ ورود به قدرت قانون در سه سال فروش غیر بانکی املاک و سهام.

از سال ۲۰۱۵ تا پایان خرداد در ماه ۱۴۰۳، مجموع واگذاری دارایی های مازاد ۱۲ بانک دولتی و خصوصی شده بیش از ۱۵۸.۶۷ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۵۷ درصد یعنی ۹۱۵۷۵ میلیارد تومان سهام غیربانکی و ۴۳ درصد یعنی ۶۶ هزار میلیارد تومان بوده است. ۴۹۲ میلیارد تومان، مازاد دارایی بوده است

بر این اساس دو سال و شش ماه تا اولی می گذرد تیر در این ماه در مجموع ۱۰۳ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان سهام و املاک مازاد توسط بانک ها واگذار شد؛ این موضوع از سال ۲۰۱۴ تا پایان سال جاری است شهریور در ماه ۱۴۰۰، ۵۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان از اموال مازاد و سهام غیربانکی این بانک ها واگذار شد.

لازم به توضیح است قوانین بودجه سالهای اخیر شامل بند (ز) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بند (د) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند (ز) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ می باشد. ) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و ماده (۱۲) قانون تأمین مالی تولید و زیربنایی مصوب ۳۱ دی ۱۴۰۲ شورای اسلامی، مقررات مندرج در مواد (۱۶) و (۱۷) قانون حذف. موانع تولید برای فروش دارایی های مازاد بانک ها به ویژه اعمال مجازات های مندرج در ماده ۱۷. قانون فوق الذکر تحت الشعاع قرار گرفت و بانک ها مجاز به مشارکت در پروژه های بزرگ زیربنایی از محل وجوه حاصل از واگذاری دارایی های مازاد بودند.

افزایش سرمایه بانک های دولتی ۲۷۹ میلیارد تومان

مجموع افزایش سرمایه بانک های زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی در دولت سیزدهم (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳) حدود ۲۷۹ همات بوده که نسبت به پایان دولت دوازدهم (پایان سال ۱۳۹۸) ۱۲۳ درصد افزایش داشته است. .

از مجموع ۲۷۹ همات افزایش سرمایه بانک های تحت سرپرستی این وزارتخانه در دولت سیزدهم، ۴۷ همات (۱۷ درصد)، ۹۸ همات (۳۵ درصد)، ۱۳۰ همات (۴۷ درصد) و ۴ همات (کمتر از یک درصد). ) در ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ انجام شد.

از ۲۷۹ افزایش سرمایه، تقریباً ۴۲ مورد از تجدید ارزیابی دارایی ها (۱۵٪) بوده و مابقی سرمایه با کیفیت بالا است. لازم به ذکر است که در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در بانک های تحت مدیریت این وزارتخانه هیچ افزایش سرمایه ای صورت نگرفته است و در سال ۱۴۰۲ تنها ۶ درصد از ۱۳۰ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بوده است.

یادآور می شود، بر اساس بند (الف) ماده (۸) جزء (۱-۳) قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، «وزیر امور اقتصادی و دارایی و…» سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، طرح افزایش سرمایه بانک های دولتی و نیز منابع لازم برای اجرای برنامه مذکور را تامین کند. به تصویب هیأت وزیران برسد. بر این اساس و با توجه به تصویب صورت های مالی سالانه کلیه بانک های لندزبانک منجر به اسفند ۱۴۰۲ و برای تعیین نسبت کفایت سرمایه بانک های مذکور، فرض بر این است که برنامه افزایش سرمایه بانک های دولتی متناسب با کسری سرمایه هر بانک تهیه و برای تصویب به هیأت وزیران ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا