اخبار بورس

وتکو؛ دانش بنیان‌ترین شرکت کشور است/ تولید ۱۰ محصول جدید در سال ۱۴۰۲ توسط “فنفت”

در جلسه شرکت تجهیزات صنعت نفت موارد زیر مطرح شد:

مدیرعامل شرکت تجهیزات صنعت نفت گفت: از آنجایی که چهار شرکت ما دانش بنیان هستند، فرصت استفاده از تسهیلات ارزان قیمت صندوق نوآوری را دارند در حالی که تسهیلات سرمایه ای بسیار گران شده است.

چیزی را گزارش کنید افق میهنمجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تجهیزات صنعت نفت روز چهارشنبه با حضور سهامداران برگزار شد.

عباس ناصری مدیر عامل شرکت تجهیزات صنعت نفت در این مجمع اظهار داشت: وتکو یکی از دانش بنیان ترین شرکت های کشور و حتی یکی از چهار شرکت بزرگ دنیاست آمریکا، انگلیس و نروژ در محدوده X-Master 15000 PSI اقداماتی انجام می دهند، ما تنها تولید کننده این محصول هستیم و چهارمین کشور جهان محسوب می شویم. سرمایه اولیه این شرکت ۴۰ میلیارد تومان بوده که با افزایش سرمایه به ۹۰ میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی افزود: با مقایسه فروش و سود خالص در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد رشد فروش بودیم. در سال ۱۴۰۲ گردش مالی ۲۱۴ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ ۱۸۷ میلیارد تومان بوده است. نرخ رشد فروش نیز روند منطقی و افزایش عملکرد را نشان می دهد. محصولات جدید و توسعه یافته شرکت وتکو ماشین آلات تولید نخ می باشد. با این محصول دانش بنیان می‌توانیم حوزه تجاری دیگری را در حوزه تخصصی عسلویه پوشش دهیم.

بیشتر بخوانید: حجم پایه در «شصفه ها» و «فنفت» اعمال می شود.

ناصری در این خصوص ادامه داد: شرکت بعدی شاران شیر سازی و شرکت مبل تهران است که ۴۱ میلیارد تومان سرمایه داشت و این مبلغ هم اکنون به ۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این شرکت در ۵ سال اخیر روند رو به رشدی داشته است. محصول جدید این شرکت بزرگترین مجموعه شیر روغنی Var 56 می باشد که مربوط به کلاس ۲۵۰۰ و فشار تست آن حدود ۱۰۰۰۰ PSI می باشد. در حال بررسی ورود به بخش LNG کشور با کیت کلاس ۱۵۰ ۶۴ اینچی دیگر هستیم. این کشور توسعه خوبی برای این فناوری در نظر دارد. این شرکت پس از ۸ سال توقف، ۲ سال است که به طور مستمر فعالیت می کند.

مدیرعامل شرکت تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰ محصول جدید تولید شد. ما طراحی و ساخت شیرهای فراگیر را در نمایشگاه بین المللی امضا کرده ایم. اقدام جالب دیگر مربوط به صنعت گاز کشور است. در زمینه صادرات نیز اقدامات خوبی انجام شده است. به سوریه صادر می شود. با استفاده حداکثری از امکانات دانش بنیان مانند صندوق فناوری صنعتی که پیش از این ۱۱۱ میلیارد تومان دریافت می کرد، تلاش می کنیم امسال این مبلغ را به ۱۲۰ میلیارد برسانیم و تسهیلات دانش بنیان مطلوب را حفظ کنیم. از آنجایی که هر چهار شرکت ما دانش بنیان هستند، محدودیتی در استفاده از امکانات نداریم.

ناصری همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگر تولید دارایی و بهره برداری از امکانات مجموعه است. در خط لوله گور جاسک، بزرگترین شیر نفتی کشور را به ابعاد ۵۶ اینچ در مخازن ذخیره سازی ساختیم.

فاز اول پروژه ریخته گری حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته و فاز دوم با تجهیز آزمایشگاه و در صورت نیاز با خرید برخی تجهیزات به بهره برداری می رسد.

وی در این خصوص افزود: شرکت بعدی شرکت توس پیوند با سرمایه ۹.۵ میلیارد تومان است که اکنون به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است. این شرکت انواع محصولات کربن C، فلنج و یراق آلات را تحت فشار بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی کشور عرضه می کند. برخی از تجهیزات ما می توانند سه راهی های فولادی را در ۱۵۰ سایز و گرید بدون نیاز به قالب های گران قیمت تولید کنند. محصولات دیگری هم داریم که برای اولین بار در داخل کشور تولید می شود.

شرکت بعدی پارس پنگان است که سرمایه آن از ۳۷.۵ میلیارد تومان به ۹۰ میلیارد تومان تغییر یافت. عملگرها در سایزهای ۳۰، ۱۲ و ۲۰ اینچ تمامی نیازهای صنعت نفت را در این زمینه پوشش می دهند.

ناصری تصریح کرد: تولید شیر توپی ۴۸ کلاس ۹۰۰ با استفاده از مواد ویژه برای اولین بار برای شرکت پالایش گاز فجر در کشور است. پیشنهاد ساخت دو سالن، طرح توسعه و بسته های بالادستی که برای شرکت دریافت می کنیم.

مدیرعامل شرکت تجهیز صنعت نفت در خصوص گردش مالی این شرکت اظهار داشت: کل گردش مالی پیش بینی شده در بودجه محقق شده و گردش مالی از ۸۸۲ میلیارد تومان به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. سود بودجه شرکت نیز محقق شد. سود عملیاتی نیز قابل قبول است. حاشیه فروش در سال ۱۴۰۲ که ۸۸۹ میلیارد تومان بود، ۳۴۳ میلیارد تومان سود ناخالص به همراه داشت.

از ۱۲۸ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ۵ ساله شرکت، ۹۵ میلیارد تومان سود خالص بوده است.

ناصری گفت: ده ها شرکت در حوزه نفت، حدود ۱۰۰ شرکت در حوزه پتروشیمی، ۹ شرکت در حوزه پالایش و پخش و ۵ شرکت در حوزه پتروپالایش به مجموعه ای که تجهیز خواهیم کرد اضافه می شود.

وی در این زمینه ادامه داد: پروژه نیروگاه گازی به اتمام رسیده است. بازار جامعه را دنبال می کنیم و با رویکرد بهینه سازی فناوری، کیفیت، قیمت و زمان مورد نیاز برای رفع نیازها و نیازها با استفاده از دانش فنی و ارتقای فناوری، دستگاه های دانش بنیان و حساس تولید خواهیم کرد. علاوه بر این، تقویت تولیدکنندگان داخلی، انتقال دانش فنی و فناوری، تولید تجهیزات و توسعه و ساخت محصولات جدید اجرا شد و در برخی شرکت ها تا ۳۰ محصول جدید داشتیم. طراحی و ساخت تجهیزات باکیفیت صنعت نفت و همچنین صرفه جویی ارزی با نتایج خوبی برای کشور همراه بود.

با توجه به اینکه چهار شرکت ما دانش بنیان هستند، این فرصت را دارند که از فرصت های کم هزینه صندوق نوآوری استفاده کنند، در حالی که فرصت های سرمایه بسیار گران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا