اخبار بورس

وراث متوفیان سهام عدالت بخوانند

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامعدالت یکی از اقدامات اقتصادی و حمایتی دولت برای اقشار مختلف جامعه است. این طرح از سوی دولت نهم راه اندازی شد و از سوی تعاونی های استانی به عنوان نوعی کمک بلاعوض به متقاضیان اختصاص یافت.

در این سال ها بسیاری از سهامداران مردند و سهام آنها بلاتکلیف ماند. با توجه به ارزش فعلی سهام، بسیاری از ورثه افراد متوفی تصمیم به انتقال این ملک می گیرند.

سیستم میراث؛ انتقال هوشمند سهام عدالت متوفی

سامانه مربوط به سهام متوفی سامانه «میرات» نام دارد. عملکرد این سیستم «توزیع هوشمندانه و انتقال خودکار دارایی های متوفی به ورثه او» است. تعداد متوفیان بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و پیش بینی می شود تعداد وراث بیش از ۱۵ میلیون نفر باشد. این سهام در طول بیش از ۱۸ سال انباشته شده و از سال ۱۳۸۴ وجود داشته است.

چگونه وراث می توانند به دارایی های متوفی دسترسی پیدا کنند؟

هر یک از وراث می توانند با در دست داشتن مدارک لازم از جمله اصل گواهی انحصار وراثت به هر یک از شعب منتخب مراجعه و طبق جدول زمانی اعلام شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رسانه رسمی کشور تشکیل پرونده دهند. بقیه کارها به صورت آنلاین انجام می شود. به محض ارسال پرونده، کلیه وراث می توانند از طریق درگاه یکپارچه مشمولان بازار سرمایه، وضعیت فعلی پرونده خود را پیگیری کنند.

مژگان صفری مقدم، مدیر پشتیبانی و مدیریت عملیاتی شرکت سپرده گذاری مرکزی توضیح داد: ابتدا تعیین کردیم که وراث چه زمانی به مراکز تشکیل دهنده پرونده مراجعه کنند اما از (۳) دی) این بار مراحل ثبت نام برای همه فوت شدگان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ تمدید شده است. تیر ماه ۱۳۹۹ افتتاح شد و وراث همه فوت شدگان در این سال ها و سهام داشتند می توانند با دفاتر کارگزاری منتخب و شعب بانک ها تماس بگیرند.

اعلام تمدید تاریخ انتقال سهام سرمایه متوفی به وراث

در اطلاعیه این شرکت آمده است: سامانه ارث متوفی از سال ۱۳۸۳ لغایت ۱۰ تیرماه ۱۳۹۸ به منظور تسریع در روند واگذاری سهام به وراث بازگشایی شده است.

بر اساس این اطلاعیه، تمامی مراحل ثبت نام در سامانه وراثت در شعب شرکت های کارگزاری و بانک های منتخب رایگان بوده و وراث هیچ هزینه ای ندارند.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، از سال ۱۳۸۳ تاکنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار فوت کرده اند و یکی از ورثه سهامداران متوفی می تواند به ۶۰۰۰ شعبه از دفاتر کارگزاری ها یا بانک های منتخب (بانک ملی) مراجعه کند. ایران، ملت، پارسیان و تجارت، ماموریت انجام فرآیند واگذاری سهام را به عهده گرفتند.

وراث تا چه تاریخی فرصت ثبت نام دارند؟

بر اساس این اطلاعیه، در صورتی که وراث سهامداران متوفی تا ابتدای اسفندماه سال جاری اسناد خود را در سامانه وراثت ثبت کنند، می توانند تمامی سود سال های گذشته را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا