ترندهای روز

ورزش‌کنید حتی شده به‌صورت فشرده؛ فعالیت‌بدنی آخرهفته هم می‌تواند خطر ابتلا به ۲۰۰ بیماری را کاهش دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

آیا شما هم جزو کسانی هستید که وقت کافی برای انجام فعالیت های ورزشی روزانه ندارید؟ نگران نباشید، تحقیقات جدید نشان داده است که تمرینات فشرده در آخر هفته می تواند خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری از جمله فشار خون بالا و دیابت را مانند ورزش منظم روزانه کاهش دهد.

به گفته محققان، افرادی که در تعطیلات آخر هفته فعالیت های ورزشی فشرده انجام می دهند، می توانند به نتایج سلامتی مشابهی با افرادی که به طور منظم و یکنواخت در طول هفته ورزش می کنند، دست یابند.

تیمی از محققان بیمارستان عمومی ماساچوست اخیراً مطالعه‌ای را انجام دادند تا بررسی کنند که آیا ورزش شدید آخر هفته که به الگوی «جنگجوی آخر هفته» معروف است، می‌تواند به اندازه ورزش منظم روزانه برای سلامتی مفید باشد یا خیر.

این تحقیق که نتایج آن در مجله «سیرکولاسیون» منتشر شد، نشان می دهد که هر دو الگوی ورزشی با کاهش خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری مختلف مرتبط هستند.

دکتر شان خورشید، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و متخصص قلب در بیمارستان عمومی ماساچوست، در بیانیه ای گفت: “فعالیت بدنی به عنوان یکی از موثرترین عوامل در کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها شناخته شده است.” در اینجا نشان می دهیم که ورزش فشرده آخر هفته نه تنها برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مفید است، بلکه در طیف وسیعی از شرایط، از بیماری مزمن کلیوی گرفته تا اختلالات خلقی، تأثیر دارد.

این مطالعه چگونه انجام شد؟

محققان داده های نزدیک به ۹۰۰۰۰ شرکت کننده در مطالعه Biobank انگلستان را تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس این داده ها، آنها همچنین رابطه بین الگوهای فعالیت بدنی و خطر ابتلا به ۶۷۸ بیماری را در ۱۶ دسته مختلف بررسی کردند.

شرکت کنندگان در این مطالعه از دستبندهای هوشمند برای اندازه گیری کل فعالیت بدنی و شدت ورزش خود در طول یک هفته استفاده کردند.

افراد در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول که «جنگجویان آخر هفته» نام داشتند، بیشتر یا تمام تمرینات خود را بر روی یک یا دو روز (معمولاً آخر هفته) متمرکز کردند و به هدف ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته دست یافتند.

گروه دوم «ورزشکاران عادی» بودند که در طول هفته به مدت ۱۵۰ دقیقه به طور روزانه و منظم ورزش می کردند.

گروه سوم که به نام «غیرفعال» شناخته می شوند، افرادی بودند که به اندازه کافی ورزش نمی کردند.

نتایج چه بود؟

این مطالعه نشان داد که هر دو الگوی ورزش «جنگجویان آخر هفته» و «ورزش‌کنندگان منظم» می‌توانند خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری را کاهش دهند. بیشترین تاثیر این ورزش ها بر بیماری های قلبی و متابولیک از جمله فشار خون بالا و دیابت است.

بر اساس این مطالعه، افرادی که از الگوی تمرینی «جنگجوی آخر هفته» پیروی می کردند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند، در حالی که این میزان در میان «ورزش کنندگان منظم» ۲۸ درصد بود.

همچنین خطر ابتلا به دیابت برای «جنگجویان آخر هفته» ۴۳ درصد و برای «ورزش‌کنندگان منظم» ۴۶ درصد کاهش یافت.

این تحقیق نشان می دهد که هر دو الگوی ورزشی می توانند تاثیر مثبتی بر سایر بیماری ها از جمله بیماری های مزمن کلیوی و اختلالات خلقی داشته باشند.

این تحقیق ادامه مطالعه‌ای است که سال گذشته توسط همین گروه انجام شد و نشان داد که هر دو الگوی ورزشی می‌توانند به طور مشابه برای سلامت قلب و عروق مفید باشند. این فواید شامل اثرات مثبت در کاهش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم و سکته است.

دکتر خورشید گفت: از آنجایی که به نظر می رسد فواید مشابهی برای فعالیت متمرکز آخر هفته و ورزش منظم وجود دارد، شاید حجم کلی فعالیت بدنی مهمتر از الگوی زمانی باشد. لازم است در آینده مطالعات بیشتری برای ارزیابی تأثیر فعالیت‌های متمرکز بر بهبود سلامت عمومی انجام شود و بیماران باید تشویق شوند تا با هر الگوی مناسب ورزش کنند.»

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا