ورود خودروساز روسی «لادا» به ایران؛ واکنش عجیب مجلس!
در حالی که اتواز روسیه برنامه خود را برای مونتاژ اتومبیل های برند لادا در ایران اعلام کرده است ، مصطفی پوردگان ، عضو کمیته صنایع و معادن ماجلیس ، می گوید: این موسسه در مورد لزوم نظارت بر کیفیت اتومبیل های وارداتی و مونتاژ هشدار داده است و اصرار دارد که تجربه خودروهای کمکی است.
مصطفی پورداغان گفت: “مجلس نکات لازم را به وزارت جریمه داده است و بر حساسیت خاصی به کیفیت اتومبیل های وارداتی و اتومبیل های مونتاژ تأکید دارد.”
وی گفت: “ما تجربه تلخی را که برای برخی از مارک های اتومبیل چینی در کشور ما اتفاق افتاده است اجازه نخواهیم داد.”
لادا یکی از خودروسازان مشهور و قدیمی روسی است
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که خروجی رسمی رسانه ایران ، براساس رسانه رسمی رسانه ایران ، برنامه خود را برای جمع آوری یک ماشین در ایران اعلام کرده است. این خبر با واکنش های مختلف روبرو شده است. برخی آن را فرصتی برای ارائه اتومبیل های اقتصادی تر از اتومبیل های وارداتی و با کیفیت تر از اتومبیل های خانگی می دانند ، اما همچنین نگرانی هایی در مورد تکرار تجربه اتومبیل های کم کیفیت وجود دارد.
کامبیز میر -کاریمی ، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران -روسی ، ارزیابی مثبتی از این همکاری ارائه داده است و می گوید: “لادا یکی از خودروسازان مشهور و مسن روسیه است و تاکنون خودروهای خود را به کشورهای CIS صادر کرده است.”
وی افزود: “این شرکت حدود یک سال پیش وارد بازارهای جدید شده است و ویتنام ، امارات متحده عربی و کوبا از جمله بازارها هستند.”
میر -کاریمی ، با اشاره به اجرای تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا از ۱ اردیبهشت وی گفت: “این هزینه سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های ایرانی و روسی را کاهش می دهد ، زیرا بسیاری از تولید و محصولات نهایی بدون پرداخت تعرفه بین دو کشور رد و بدل می شوند.”
وی تأکید کرد که تعرفه صفر تتراف بین ایران و روسیه می تواند قیمت خودروهای روسی را کاهش داده و رقابت آنها را در مقایسه با اتومبیل های وارداتی که مشمول تعرفه های گمرک بالا هستند ، افزایش دهد.
در همین راستا ، پورادگان گفت: “طبق جلسات بین کمیسیون ماجلیس و وزیر Semitic ، نمایندگان وزیر خواستار افزایش عرضه خودرو هستند و این افزایش عرضه شامل انواع اتومبیل های داخلی و وارداتی است.”
وی افزود: “مسیر دیگری برای تقویت عرضه اتومبیل در ایران ، سرمایه گذاری های مشترکی است که ایران می تواند با شرکت های دارای مارک تجاری در زمینه خودرو داشته باشد.”
به گفته وی ، “وزیر SEMIT اخیراً گزارشی را در جلسه کمیسیون ارائه داده است که چندین کشور خواستار ورود شرکت های آنها برای مونتاژ و تولید به ایران هستند.”
ما نباید به دنیای اتومبیل های کم کیفیت ۱ و ۲ برویم
در همین زمان ، پورادگان در مورد کیفیت اتومبیل های تولید مشترک هشدار داد و گفت: “نگرانی در این سرمایه گذاری وجود دارد که این صنعت نباید به دنیای اتومبیل های کم کیفیت و با کیفیت منتقل شود ، زیرا عزت ملت ایرانی استفاده از بهترین اتومبیل ها است.” ما به دنبال ماشین های با کیفیت و مارک های جهان هستیم. “
وی همچنین گفت: “ایران از پتانسیل جذاب برای سرمایه گذاری در خودروسازان جهان برخوردار است ، اما در داخل کشور ، سرمایه گذاران مجاز به ورود به انحصار تولید خودرو نیستند.”
پورتگان گفت: “سرمایه گذاری که تاکنون انجام شده است به دلیل هوای نفت با قطعات خودرو بوده و ارز آن با فروش نفت تحت تحریم ها تأمین شده است.”
چند روز پیش ، ماکسیم سوکولوف ، مدیرعامل Autwaz ، در حاشیه نمایشگاه بین المللی بین المللی آسیا در تاشکنت به خبرنگاران گفت: “در اصل ، ما به دنبال یک برنامه محلی سازی برای جمع آوری اتومبیل های خود در ایران هستیم.” این پروژه مزایای رقابتی خاصی را ایجاد می کند ، به همین دلیل ما یک سرمایه گذاری بزرگ در ایران انجام خواهیم داد.
وی افزود: “شریک بالقوه ما در ایران به کل خط تولید” Autovaz “، از جمله مدل جدید لادا Iskra ، خودرویی که یک قدم جلوتر از بیشتر اتومبیل های فروخته شده با سیستم عامل های ملی در ایران است ، علاقه مند است.
پیش از این ، خبرگزاری Sputnik در تاریخ ۱ دسامبر (مدیرعامل DEی Autwaz گزارش داد که این شرکت ممکن است عرضه لادا را به ایران در سال ۶ آغاز کند. سوکولوف افزود که مدل احتمالی ماشین صادراتی بر اساس نتایج مذاکرات تعیین می شود.
با نگاهی به شرکت Autwwaz روسی
خودکار (روسی: Aown: جهان در جهان به عنوان خانه لادا ، یک شرکت اتومبیل روسی ، همچنین به عنوان VESH (Vesky Automilini Zaud) شناخته می شود ، اما شهرت آن در صنعت خودروسازی جهانی به دلیل مالکیت مارک لاداست.
این شرکت در اواخر دهه ۱۹۸۰ با همکاری فیات تأسیس شد. در حال حاضر ، ۵ ٪ از سهام آن متعلق به شرکت فرانسوی رنو است.
خودکار اتومبیل سالانه بیش از یک میلیون اتومبیل تولید می کند ، از جمله لادا کالینا ، لادا ۲ و صحرای جدید Seva. مدل V-2 همچنین از مدل FIAT 2 طراحی و ساخته شده است.
کارخانه اصلی اتومبیل با بیش از ۵ کیلومتر خط تولید یکی از بزرگترین کارخانه های خودرو در جهان است. این شرکت همچنین برای بیشترین قسمت های محصولات بومی خود منحصر به فرد است.