بانک و بیمه

ورود نقدینگی به بازارهای غیرمولد!| بی تاثیری عرضه ۷۰میلیارد دلاری در سفره مردم

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سیاست بانک مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ ارز در بازار در نیمه اول سال گذشته تا حدودی موفق بود و توانست نرخ دلار را برای چند ماه روی ۴۰ هزار تومان نگه دارد، اما این اقدام با شوک جنگ بین دو کشور همراه شد. رژیم صهیونیستی آمریکا با نیروهای حماس در غزه ایجاد شد، اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داد، اتفاقی که منجر به از دست دادن ثبات قیمتی بازار ارز شد و قیمت این کالا در بازار از ماه‌های گذشته در مسیر رشد قرار گرفت. امسال.

البته اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در این گزارش اعلام کرده است; این بانک در سال گذشته با اجرای سیاست تثبیت ۷۰ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و نیاز واردکنندگان با نرخ ترجیحی و نیم‌بهره اختصاص داد. به گفته فرزین، امروز هیچکس نمی تواند ادعا کند که کالای قانونی با نرخ ارز ۶۰ هزار تومانی وارد کشور شده است، اما از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی می گویند; با وجود اینکه این میزان ارز برای کالاهای اساسی یا واردکنندگان تخصیص می یابد، چرا سفره مردم کوچکتر شده و نرخ ارز در بازار آزاد به شدت افزایش یافته است؟

بیشتر ارزهایی که بانک مرکزی ارائه می کرد در اختیار واردکنندگان قرار می گرفت و این کالاهای وارداتی که مردم با قیمت بالا و نزدیک به ارز آزاد در بازار می خریدند. آنها مستقیماً به مردم نمی رسیدند

دستکاری ارز که در نهایت به نفع واردکنندگان است!

ارزی که اگرچه به دلیل تنش های منطقه و رویدادهای سیاسی و بین المللی منجر به تغییر مسیر شده است، اما از سوی دیگر، برنامه ریزی ها و سیاست های بانک مرکزی به گونه ای نبود که بتواند تغییری در اقتصاد ایجاد کند. اقتصاد و معیشت مردم، زیرا به جای توجه به رونق همه بازارها، متأسفانه بازارهای سفته بازی و ورود نقدینگی به بازارهای غیرمولد، یعنی در بسیاری از بازارهای رسمی مانند بازار سرمایه، بخش های تجاری و بنگاه های اقتصادی فعال است. شرایط مناسب و مساعدی ندارند. تخصیص این همه پول برای مردم رفاه نسبی ایجاد نکرد.

بیشتر ارزهای تخصیصی به اصطلاح بانک مرکزی برای واردکنندگان صادر شده است و فعالان اقتصادی در حوزه واردات نیز کالاهایی را که مردم با قیمت های بالا و نزدیک به ارز آزاد در بازار خریداری می کنند وارد کرده اند، در شرایطی که این چنین است. مشخص نیست که آیا سیاست بانک مرکزی عمدتاً توسعه و رونق تولید و رونق اقتصادی کشور و خانوارها را هدف قرار داده است یا اینکه هجمه ارزی به بازارهایی برخورد کرده است که مستقیماً به نفع مردم نبوده و شاید واردکنندگان از آن منتفع شوند.

در سراسر جهان، به دلیل تأثیر حمایت از بخش تولید بر مردم و اقتصاد کشور، اقدامات محرک معمولاً صادرکنندگان را هدف قرار می دهند. این در حالی است که در ایران چنین روندی گاه به نفع واردکنندگان و آسیب به مردم و فعالان حوزه تولید است.

صادرکنندگان باید تشویق و حمایت شوند نه واردکنندگان

برزو حق شناس، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص تاثیر رشد نرخ ارز بر معیشت مردم، بنگاه‌های اقتصادی و بازارهای سرمایه‌گذاری گفت: افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر بدون شک بر معیشت مردم و فعالان اقتصادی کشور تاثیر خواهد گذاشت در هفته‌های آتی همه کالاها افزایش می‌یابند و با رسیدن نرخ دلار به ۶۴ هزار تومان، خدمات نیز با توجه به رشد نرخ ارز تغییر می‌کند، اگرچه بیشتر آن متاثر از مشکلات بین‌المللی در منطقه است، اما عدم وجود مناسب مدیریت در این بازار را نباید نادیده گرفت

وی با بیان اینکه قیمت ارز در سامانه نیما ۴۱ هزار تومان است، یعنی تولیدکننده باید از این ارزش برای واردات ارز مورد نیاز خود برای واردات مواد اولیه و غیره استفاده کند، افزود: در مجموع در دنیا معمولا مشوق هایی وجود دارد. اقداماتی برای صادرکنندگان به دلیل تأثیر حمایت از بخش تولید بر مردم و اقتصاد کشور، اما اکنون واردکنندگان نیز ارز دریافت می کنند و آن را به واردات کالا اختصاص می دهند، به گونه ای که بسیاری از کالاهای وارداتی در حال حاضر در اختیار مصرف کنندگان مبادله ای آزاد در بازار قرار می گیرد. که گاهی به نفع واردکنندگان و به ضرر مردم تمام می شود.

متاسفانه بانک مرکزی در اجرای برنامه ها و سیاست های خود نگاه کارشناسی به بازار سرمایه ندارد و به نظر می رسد این بازار مهم اقتصادی را رقیب خود می داند و با اقدامات خود اجازه ورود نقدینگی به بازار سرمایه را نمی دهد.

ورود نقدینگی به بازارهای سفته بازی و غیررسمی

این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی مدعی است در سال گذشته ۷۰ میلیارد دلار ارز در اختیار واردکنندگان، فعالان اقتصادی و عرضه کنندگان کالاهای اساسی قرار داده است، باید مشخص شود که چرا قیمت کالاها در حال حاضر در بازار بالا است و این میزان. ارز نمی تواند تاثیر زیادی بر معیشت مردم و بخش تولید داشته باشد. اکنون فاصله بین نرخ ارز آزاد و نرخ ترجیحی تقریبا ۵۰ درصد است و این توزیع ارز می تواند بخشی از این توزیع رانت باشد.

حقشانش افزود: اجرای سیاست های پولی بانک مرکزی اکنون به گونه ای است که تورم کنترل شده است. اگرچه این اقدام درست است، اما چنین برنامه ریزی ها و سیاست هایی نباید به گونه ای باشد که بازار سرمایه روز به روز سرد شود و بازار اوراق قرضه نزولی شود، بازی را پیش ببرد. متأسفانه بانک مرکزی در اجرای برنامه ها و سیاست های خود نگاه کارشناسی به بازار سرمایه ندارد و به نظر می رسد این بازار مهم اقتصادی را رقیب خود می داند و اقداماتش اجازه ورود نقدینگی به بازار سرمایه را نمی دهد. اجرای طرح عرضه شمش طلا باید و سکه از طریق بورس کالا و اخذ مجوز برای اجرای این گونه طرح ها از شورای عالی بورس باشد اما بورس به این موضوع توجهی ندارد.

وی افزود: زمانی که اجرای یک سیاست پولی معین مانع رشد و شکوفایی بازار سرمایه و سایر بازارهای سرمایه گذاری شود، در مقابل بازارهای غیرمولد فعال و رونق می شوند و سرمایه به سمت این گونه بازارها جذب می شود. که رونق اقتصادی را به عهده دارند و اشتغال چندان سودآور نیست. اگر اینطور نباشد این روند باعث می شود که مثلاً در بازار مسکن قیمت ها سر به فلک کشیده و از طرفی انگیزه چندانی برای سرمایه گذاران بورسی ایجاد نشود.

ارز ارزان و رشد قیمت آن در بازار آزاد هنوز تاثیر خود را بر سفره های مردم نشان نداده است چرا که قیمت دلار در بازارهای رسمی ۴۱ هزار تومان و دلار آزاد ۶۴ هزار تومان است و این تفاوت قیمت اگر نباشد. اگر به درستی انجام شود، فشار زیادی بر مردم وارد می کند زیرا قیمت ها در بازار افزایش می یابد

آثار گرانی ارز و سمپاشی غیرحرفه ای ارز به زودی بر سر سفره های مردم دیده می شود

این کارشناس خاطرنشان کرد: ارز ارزان و افزایش قیمت آن در بازار آزاد هنوز تاثیری بر سفره مردم نداشته است چراکه قیمت دلار در بازارهای رسمی ۴۱ هزار تومان و دلار آزاد ۶۴ هزار تومان است. و اگر این شکاف قیمتی به درستی مدیریت شود، فشار زیادی بر مردم وارد نخواهد کرد زیرا قیمت ها در بازار افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ برای حذف رانت در بازار ارز باید ارز تک نرخی و بازار به خوبی مدیریت شود اما از آنجایی که اقتصاد کشور شرایط این کار را ندارد، نرخ ها در بازار ارز متفاوت است و بانک مرکزی در تلاش است. تامین ارز برای کسانی که واقعا به آن نیاز دارند تا بازارهای رسمی را در دسترس قرار دهند. کشور نباید با چالش مواجه شود زیرا نرخ ارز در بازار آزاد بالا است، متاسفانه قیمت ها نیز بازار آزاد ارز را دنبال می کند و سیاست گذاران ارزی ضمن تامین نیازهای واقعی متقاضیان ارز، جلوی افزایش غیرمنطقی این را بگیرند. قیمت از طریق اقدامات اساسی بازار آزاد و کاهش قیمت آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا