فرهنگ و هنر

وزارت ارشاد: به دنبال بررسی ادبی اثر استاد شفیعی نیستیم

ایران تحلیل – گروه شبکه: مجموعه شعر «نامه ای به آسمان» از محمدرضا شفیعی کدکنی هنوز مجوز انتشار دریافت نکرده است. مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در این زمینه می گوید که جلسه هیئت نظارت برای بررسی این کتاب برگزار می شود. محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: […]

ایران تحلیل – گروه شبکه: مجموعه شعر «نامه ای به آسمان» از محمدرضا شفیعی کدکنی هنوز مجوز انتشار دریافت نکرده است. مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در این زمینه می گوید که جلسه هیئت نظارت برای بررسی این کتاب برگزار می شود. محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت صدور مجوز برای مجموعه شعر نو شاعر، نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی محمدرضا شفیعی کدکنی، گفت: این مجموعه در سال ۱۳۹۴ به صورت رسمی منتشر شد. ما از کتاب اطلاعی نداریم؛ اما کتاب در حال خواندن است، ما هم کتاب را به چند نفر از شعر داده ایم تا بخوانند و نظرشان را بدهند. انشالله در مورد کتاب تصمیم گیری خواهد شد. ، کتاب در مرحله صدور مجوز است.” وی همچنین درباره تاخیر در نقد و بررسی این کتاب خاطرنشان کرد: در گروه شعر تغییراتی داشتیم و به همین دلیل مراحل صدور مجوز زمان بر است و برای حفظ شأن استاد شفیعی، کتاب برای اعضای انجمن ارسال شد. هیئت نظارت هفته گذشته در حال بررسی کتاب هستند تا در مورد کتاب نتیجه گیری کنند.در مورد کتاب های ویژه نظر هیئت نظارت را می گیریم تا کار کارآمدتر شود.سالانه ۱۲۰۰۰۰ عنوان کتاب به دفتر کتاب می آید. ، بنابراین سعی کردیم روند صدور مجوز را تسریع کنیم اما رسیدن به تعادل زمان بر است و در سه ماه حضورم در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی سعی کردیم با اضافه شدن کارشناسان خبره کار صدور مجوز را تسریع کنیم.
اکنون همین موضوع با واکنش هایی مواجه شده است. در همین راستا آرش شفایی روزنامه نگار در توئیتی از وزارت ارشاد خواست اسامی شاعرانی را که قرار است درباره دفتر شعر شفیعی کدکنی اظهار نظر کنند منتشر کند.
محمدتقی فاضل میبادی عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه مفید قم در گفتگو با یک رسانه گفت: اگر دولت به فکر کشور است فردا صبح باید وزرای علوم، آموزش و پرورش را بررسی کند. و آموزش و پرورش من نمی دانم این وزرا چه کسانی هستند و کجا درس خوانده اند و چقدر سواد دارند، اما می دانم که برخورد با هنرمندان، اهالی سینما، اهالی فرهنگ، اساتید و دانشجویان کشور را با چالش های جدی مواجه کرده است. اگر قرار است جلوی انتشار کتاب شفیعی کدکنی که فردی فرهیخته، بزرگ، دانشگاهی و عالم است در این کشور گرفته شود، فاتحه فرهنگ در این کشور خوانده شود، امیدوارم این خبر کذب باشد؛ شفیعی کدکنی یکی است. از سرمایه های مهم این مملکت یادم می آید برخورد با مرحوم زرین کوب در صدا و سیما و برنامه هویت اهمیت فرهنگ ما را زیر سوال برد و خوشبختانه در آن زمان برخی از افراد و جریان ها متوجه شدند که اشتباه کرده اند و از کار خود بازگشتند امروز مشابه کاری که در تلویزیون با برنامه هویت شناخته شد، در عرصه سینما، تلویزیون و… به گونه ای دیگر در حال تکرار است، برخی افراد و هنرمندان به قول خودشان ممنوع الکار هستند و هستند. افرادی که مقوله هنر را نمی دانند، دوره های لازم را نگذرانده اند و تخصص ندارند جایگزین شود.
> توضیح معاونت وزارت ارشاد
حال معاون فرهنگی وزارت ارشاد پس از اظهارنظر مدیرکل دفتر توسعه کتاب درباره انتشار کتاب جدید شفیعی کدکنی توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش ایسنا، یاسر احمدوند – معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – در توییتی نوشت: استاد شفیعی کدکنی از مفاخر ادبی ایران است که محدودیتی برای انتشار آثار او وجود ندارد و اصولاً ارشاد انجام می دهد. هیچ گونه ارزیابی کیفی و علمی در مورد آثار، در هیچ زمینه ای، نه در حوزه ادبیات و نه در زمینه های دیگر نداشته باشد و مسئولیت محتوا و کیفیت آثار بر عهده نویسنده است.طبق مصوبه ۶۶۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارشاد به عنوان دبیرخانه هیأت نظارت عمل می کند و در صورت وجود موارد مغایر با آن مصوبه، نسبت به اصلاح آن هشدار می دهد، اما کیفیت آثار مربوط به راهنمایی در هیچ زمینه ای نیست و نویسندگان معاونت فرهنگی ارشاد با بیان اینکه هیچ گونه ارزیابی ادبی از آثار استاد شفیعی وجود ندارد، افزود: نه در مورد ایشان بلکه در مورد هر شخص دیگری. ارشاد جای ارزیابی ادبی و کیفی را ندارد. این شبهه ایجاد شده و باید پاسخ داد. برای انتشار آثار شفیعی کدکنی محدودیتی وجود ندارد. آثار او مانند سایر مردم از نظر ادبی و کیفی ارزیابی نمی شود. ایشان از مفاخر و بزرگان عرصه ادبیات ما هستند و آثارشان به هیچ وجه به عنوان اثر در معیار داوری های ادبی ارشاد قرار نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا