کشاورزی

وزارت نیرو برای قطعی برق باید به کشاورزان خسارت بپردازد

عدم تعادل در شبکه برق منجر به قطع برق در صنعت و کشاورزی در ساعات اوج مصرف شده است. صاحبان صنایع این کسری را از طریق فعالیت های شبانه و شیفت شب جبران می کنند. اما کشاورزان چنین فرصتی ندارند زیرا در تاریکی شب فرصت کار در باغات و مزارع کشاورزی را ندارند.

از این رو خسارت وارده به اقتصاد کشاورزان بیشتر از صنعت است و این در حالی است که وزارت نیرو با توجه به تعهدات قراردادی برای برق‌رسانی چاه‌های آب و انجام نشدن این تعهدات مجبور به پرداخت غرامت به کشاورزان است.

عطاالله هاشمی، عضو شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در این خصوص گفت: از سال ۱۳۷۵ و نزدیک به سه دهه است که دولت‌ها به دنبال جایگزینی استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند گازوئیل با برق برای کشاورزی بوده‌اند. چاه های آب افزایش قیمت جهانی گازوئیل بر هزینه های دولت برای تامین این سوخت برای کشاورزان تاثیر گذاشته است. بنابراین آنها را تشویق به استفاده از ژنراتورهای الکتریکی کردند.

وی افزود: دولت برای اجرای این طرح یارانه ای در نظر گرفت که پس از مدتی متوقف شد. اما با وجود اینکه یارانه پرداخت نشد، کشاورزان چاه ها را به برق مجهز کردند تا با هزینه خود آب تولید کنند.

وی یادآور شد: البته سایر بخش های کشاورزی مانند گلخانه ها، مرغداری ها، شیلات و … نیز مجهز به ژنراتور برق هستند.

انعقاد قرارداد بین کشاورزان و وزارت نیرو

یکی از اعضای شورای قیمت گذاری و پذیرش اقدامات حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی گفت: در ابتدا برخی از کشاورزان برای تشویق کشاورزان با وزارت نیرو قرارداد بستند. در این همکاری، کشاورز به عنوان مشتری تعهداتی داشت، از جمله: مانند نصب دستگاه های اندازه گیری و برداشت آب مطابق با استاندارد تعیین شده توسط وزارت نیرو، هزینه برق رسانی به سر چاه و پرداخت ماهیانه قبض برق. که از دست ندادند

وی ادامه داد: چهارده تعهد در مقابل وزارت نیرو دارد. به عنوان مثال در یکی از سدها، وزارت نیرو موظف شد هر ۲۴ ساعت یکبار برق چاه های عمیق کشاورزی را با ولتاژ مناسب تامین کند. این در حالی است که وزارت متبوع طی سه تا چهار سال گذشته نسبت به انجام وظایف خود در این بخش کوتاهی کرده و طبق برنامه شاهد قطعی برق این چاه ها بین ۶ تا ۸ ساعت هستیم.

هاشمی با بیان اینکه چنین رویه ای دو آسیب عمده به بخش کشاورزی وارد می کند، تصریح کرد: قطعی برق بین ۶ تا ۸ ساعت منجر به کاهش تولید محصولات باغی و کشاورزی می شود. در دوره های آبیاری باید آب مورد نیاز به آنها برسد و اگر این فواصل طولانی شود و آب به موقع به گیاه نرسد قطعاً بر حجم تولید و کیفیت محصولات تأثیر منفی می گذارد. این باعث افزایش ضایعات کشاورزی می شود.

وی در ادامه سخنان خود به دومین آسیب عمده اشاره کرد و گفت: قطعی برق نیز به ادوات و ادوات کشاورزی آسیب وارد می کند و ممکن است دینام، ترانسفورماتور و … را بسوزاند و هزینه های بالایی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه برآوردهای اولیه نشان می دهد که ۳۵۰ تا ۴۰۰ خسارت هماتیزاسیون در این بخش وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: علاوه بر این قطعی برق منجر به اختلافات محلی بین کشاورزان می شود زیرا به عنوان مثال کشاورز سه ساعت آب دارد این نیز به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه آب دریافت کرد، اما پس از آن برق قطع می شود و آب اصلی هدر می رود. این در حالی است که اپراتور برای مزرعه کارگری استخدام کرده و با وجود قطعی برق باید هزینه های کارگر را بپردازد.

هاشمی در پایان تاکید کرد: طبق قراردادی که بین وزارت نیرو و کشاورز منعقد شده، تا زمانی که کشاورز به تعهدات خود عمل کرده است، وزارت نیرو باید غرامت عدم انجام تعهدات را به کشاورزان پرداخت کند.

قطع برق همچنین باعث آسیب به ابزار و تجهیزات کشاورزی می شود و می تواند باعث سوختن دینام، ترانسفورماتور و غیره شود و هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد.

قطع برق چاه های کشاورزی در دوره اوج تولید

در زیر علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور از قطعی برق چاه های کشاورزی می گوید. مهر وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای هر سال با شعارهای کلیدی تولید که معرف مسیر نجات اقتصاد کشور است، سیاست های مسئولان را در راستای رشد و توسعه کشور تعریف می کنند. شعارهایی چون مشارکت مردمی، تولید ملی، تولید اشتغال زا، حمایت از تولید و رفع موانع، تولید دانش بنیان اشتغال زا، رونق و رشد تولید، جهش تولید با مشارکت مردم و دیگر شعارهای سازنده که به نظر ایشان برخی از این شعارها در چند وقت اخیر مورد استفاده قرار گرفته است البته در طول این سال ها در حد مطلوب اجرا نشده است، زیرا این شعارها چیزی نیست که بتوان برای یک سال اجرا کرد، بلکه باید مستمر باشد.

وی افزود: متولیان امر باید چالش های ناشی از عدم اجرای این شعارها را بررسی و راهکارهای مناسب برای اجرای آن بیابند.

این مقام مسئول در بخش کشاورزی تصریح کرد: عمده ترین مشکلات کشور اقتصاد است که باید به طور فعال به آن پرداخته شود و کلید حل مشکلات اقتصادی کشور تولید است که می تواند بسیاری از این مشکلات مانند تورم و رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد. ، اشتغال، ارزش پول ملی و سایر مسائل مربوط به سازمان اقتصاد.

وی گفت: انتظار می رود با رفع موانع و مشارکت مردم و مردمی شدن اقتصاد، جهش تولید حاصل شود. قطعاً حضور مردم در اقتصاد است و یکی از بخش‌های تولیدی کشور که مقام معظم رهبری در جلسات متعدد در سال‌های گذشته و کنونی بارها بر آن تاکید کرده‌اند، بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کشاورزی نقش مهمی در امنیت غذایی کشور، رفع وابستگی و حفظ استقلال کشور دارد، تصریح کرد: بنابراین بررسی علمی و کارشناسی این بخش توسط مسئولان و متولیان و نهادهای مرتبط ضروری است. رفع موانع و حمایت های مورد نیاز از تولیدکنندگان را باید یکی از مشکلات این بخش دانست که در دو سال اخیر باعث نگرانی جامعه کشاورزی شده است، کاهش برداشت و در نهایت کاهش درآمد و کاهش مزایای کشاورزان، قطع برق چاه های کشاورزی در حین بهره برداری زمان اصلی تولید است.

وی گفت: علیرغم وجود قوانین بسیار روشن در این زمینه از جمله: ب – ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۸ آبان ۱۳۹۲ شورای اسلامی که به صراحت می گوید هر گاه دولت به دلیل کمبودهای موقت برق یا گاز را تأمین کند یا به شرکت مخابرات دستور دهد. همچنین موظف است به طور موقت برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی شرکت‌های خصوصی و تعاونی را قطع کند و نحوه جبران خسارت را نیز تعیین و خسارات وارده به این شرکت‌ها را در نتیجه تصمیم فوق اعلام کند. یا در تبصره ۱ همین قانون آمده است: در مواقع اضطراری که قطع برق یا گاز واحدهای مسکونی جان شهروندان را به خطر می اندازد، هیأت آب و برق استانی که در آن اضطرار رخ می دهد می تواند حداکثر تا مدت زمان مقرر از مفاد این ماده تخلف کند. ۲ روزه که قابل تمدید بوده و صدور سفارش بدون تعیین نحوه لغو می باشد. بر اساس تبصره ۲ همین قانون، شرکت های توزیع برق یا گاز نیز موظفند با شرکت بیمه نسبت به انعقاد بیمه نامه ای مبنی بر پوشش خسارت ناشی از قطعی برق یا گاز به واحدهای تولیدی مشترک خود به توافق برسند.

ایمانی در ادامه سخنان خود افزود: ماده ۲ قانون تسهیل برق رسانی چاه های کشاورزی وزارت نیرو را موظف کرده است تا متقاضیان و مشترکان بخش کشاورزی اعم از قدیم و جدید انرژی مورد نیاز خود را در ۲۴ ساعت شبانه روز و در تمام فصول، مشروط به کلاهک. تعیین ساعات درج شده در پروانه مصرف آب و سایر مواد قانون افزایش بهره وری بر این موضوع تاکید دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با اشاره به این قوانین یادآور شد: متأسفانه علیرغم قوانین فراوان در این زمینه، طرف های ذیربط هیچ اقدامی انجام نداده اند. به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در راس آن کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که وظیفه نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارد.

وی گفت: این بی توجهی باعث نارضایتی کشاورزان مناطق مختلف شده و قطعی برق هم به تولید و هم به اقتصاد خانوار کشاورز آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است.

ایمانی در پایان خاطرنشان کرد: مطالبه جامعه کشاورزی تهیه طرح و بازنگری برای جلوگیری از خسارت وارده به کشاورزان و تولید ملی و در این راستا جبران خسارت کشاورزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا