اخبار اقتصاد ایران

وزیر صمت شخصاً اعلام کرد که «هرگونه افزایش دستمزد برای کارگران در شرایط کنونی سم است!»

محسن باقری: با وجود تورم ۴۵ درصدی دستمزدها را ۳۵ درصد افزایش دادند!

محسن باقری تاکید کرد: مردم و کارگران در جلسات شورای عالی کار امسال دیدند که دولتمردان وعده های سال گذشته خود را در شورای عالی کار به یاد نیاوردند و تکذیب کردند.

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، محسن باقری (عضو شورای عالی کار و عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران) وی به اعلام افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ و انصراف نمایندگان کارگری از جلسه شورای عالی کار در آخرین جلسه این شورا در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: گروه کارگری ارقام خود را ارائه کرد و چهره ها در جلسه شورای عالی کار و از او از مبانی محاسباتی خود دفاع کرد. ما به عنوان نماینده کارگران در گروه کارگری شورای عالی کار در حد توان خود سعی کردیم از منافع این قشر جامعه دفاع کنیم و تنها زمانی جلسه را ترک کردیم که دیگر امکان تعامل وجود نداشت.

وی افزود: در قسمت دوم جلسات شاهد بودیم که بخشی از جلسات به صورت زنده پخش می شد و مردم و کارگران می دیدند که در این جلسات با چه مسائل و ادعاهایی مواجه هستیم. قسمت دوم مذاکرات که بعد از ضیافت افطار روز دوشنبه هفته جاری برگزار شد، تغییر رویه داشت و در آن قسمت، ارقام از سوی گروه دولت اعلام شد. ما نیز عدد پیشنهادی خود را اعلام کرده بودیم و انتظار داشتیم دولت پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد را به اندازه تورمی که به سبد کالای سال گذشته اضافه شد، بدهد. اما این اتفاق نیفتاد.

باقری تصریح کرد: حدود نیم ساعت با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفتگوی دوجانبه خصوصی داشتیم و از آنجا هم آقای مرتضوی آن شب حالش بد شد و نیم ساعت جلسه را ترک کردند. پس از بازگشت مستقیماً به سراغ بحث رأی گیری رفت و نتیجه آن چیزی شد که بعداً با خروج اعضای کارگری از جلسه شورای عالی کار شاهد بودیم.

عضو شورای عالی کار در پاسخ به این سوال که آیا خروج از جلسه در نهایت به نفع جامعه کارگری است، پاسخ داد: ما در گروه کارگری به هر حال از اصول خود دفاع کردیم. خوشبختانه مردم بخشی از این جلسات را مستقیماً دیدند و می دانند که نمایندگان آنها چگونه از حقوق خود دفاع می کنند. نکته اصلی بحث ما جبران تورم سبد معیشتی سال گذشته بود.

یکی از اعضای کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران تاکید کرد: وقتی دیدیم همه پیشنهادات کارگروه پذیرفته نشد و حتی مورد توجه قرار نگرفت، کارگروه بلافاصله تصمیم به ترک جلسه گرفت. با توجه به اینکه خواسته عمومی جامعه کارگری این بود که در صورت عدم ارائه اعداد و ارقام معقول در مورد دستمزد و سبد معیشت، مصوبه مزد دولت را امضا نکنیم و جلسه را ترک کنیم. بدون امضای صورتجلسه رفتیم.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات خصوصی دوجانبه یا چند جانبه متعدد و طولانی در شب تصویب دستمزد توسط کارگروه های مختلف دولتی و کارفرمایی با کارگروه انجام شد، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه حضور یافتند. درخواست گروه کارگری فکر می کردیم نگاه کارگری بیشتری دارد و اطلاعات بیشتری از وضعیت صنعت دارد، اما بعدها دیدیم که او هم نگاه اشتباهی دارد.

این فعال کارگری ادامه داد: آقای علی آبادی (وزیر صلح) شخصا اعلام کردند که “هر گونه افزایش دستمزد کارگران در شرایط فعلی سم است!” وقتی به وزیر صامت گفتیم با وجود این دستمزد، صنایع از بین می رود و واحدها کمبود نیروی کار خواهند داشت، پاسخ داد: «این مدل شماست و ما یک مدل پیچیده برای حل این مشکلات داریم که بعداً توضیح می دهیم»! بلافاصله متوجه شدیم که هیچ برنامه ای وجود ندارد و وضعیت در حوزه صنعت در رابطه با بازار کار در همه جهات می چرخد.

باقری ادامه داد: تحلیل من این است که ایشان هم مدلی برای تامین نیروی انسانی صنایع و جبران کمبود دستمزد به شرکت ها نداشتند و مانند سال گذشته قول هایی دادند که بعداً وقتی تذکر دادیم آن وعده ها را تکذیب کرد. سال گذشته که وعده وزیر کار و اقتصاد مبنی بر کاهش تورم و لزوم عدم افزایش دستمزدها برای کاهش چشمگیر تورم را یادآور شدیم، مسئولان و وزرای اقتصادی دولت این وعده ها را تکذیب کردند و مدعی شدند که این وعده ها. وعده هایی از سوی گروه کارگری شورا داده شد. کار عالی پیشنهاد شده است. خود مردم و کارگران دیدند که مسئولین محترم هیچ یک از وعده های سال گذشته خود در شورای عالی کار را به یاد نداشتند و در جلسات شورای عالی کار که امسال پخش شد تکذیب کردند.

یکی از اعضای شورای اسلامی کار تاکید کرد: آقای مرتضوی تاکید کرد که تمام کسری ها و مشکلات مصوبه حقوق و دستمزد دولت های گذشته در زمان وزارت ایشان به یکباره حل نشود. این ماده به گونه ای مطرح شد که گویی عملکرد کارگری دولت قبل مورد تایید گروه کارگری و همسو با این گروه بوده یا کارگران در اقدامات گذشته نقش داشته اند! بی توجهی به اینکه برای گروه کارگری تفاوتی بین جریان ها و دولت های مختلف وجود ندارد. ما در دولت قبل در هشت سال گذشته مصوبه مزد دو سال را امضا نکردیم و در دولت جدید این اولین بار است که این مصوبه به امضای گروه کارگری نمی رسد، بنابراین موضوع خروج کارگری مطرح شد. اعضای شورا از منظر مسائل صنفی موضوعی است و ریشه سیاسی دارد. ندارد.

وی با بیان اینکه «دولت ها برای ما فرقی ندارند و تنها خط قرمز را در حوزه سیاسی امام، رهبری و اصل نظام می دانیم» گفت: اصل برای ما حفظ سفره زحمتکشان است. خانواده و پاسخگوی جامعه کارگری کشور باشد و به راست و چپ کاری نکنید.» ما سیاست نداریم خروج ما از شورای عالی کار هم یک حرکت صنفی بود. ما به عنوان نمایندگان کارگران در آن لحظه تصمیم گرفتیم چنین اقدامی را انجام دهیم و مطمئناً بهترین راهی که می توانستیم در آن شرایط به نفع کارگران عمل کنیم عدم امضا و خروج بود.

این فعال کارگری تصریح کرد: ما در گروه کارگری سه سناریو را پیش بینی کرده بودیم که اگر رقم سبد معیشتی تا حدودی پوشش داده شود در جلسه بمانیم و به عنوان اعتراض مصوبه دستمزد و صورتجلسه را امضا کنیم. در صورت پر شدن سبد معیشت کارگر تا حد صحیح و اصولی، ما نیز پذیرفتیم در جلسه بمانیم و با امضای مصوبه از مصوبه شورای عالی کار دفاع کنیم و در صورت پیشنهاد دستمزد طرفین در مقابل گروه کارگری. کمتر از حد مجاز بود، صورتجلسه شورای عالی کار را امضا نکردیم. و جلسه را ترک کنید؛ در این میان دولت بدترین گزینه را انتخاب کرد و ما مجبور شدیم سناریوی سوم را اجرا کنیم.

باقری با اشاره به اینکه «با وجود تورم حدود ۴۵ درصدی در کشور، افزایش ۳۵ درصدی تصویب شد و این خلاف قانون کار است»، اظهار داشت: متاسفانه یکی از تشکل های کارگری حاضر در شورای عالی کار در حالی عدم حضور در جلسات، پشت پرده با دولت است. همراه. سران این سازمان در یکی دو ماه اخیر پشت کارگران را خالی کردند تا سهمی در قبض دستمزد و در حساس ترین زمان داشته باشند.

این عضو شورای عالی کار ادامه داد: متأسفانه وابستگی این سازمان به دولت به حدی است که ملکی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی را به عنوان دفتر خود گرفته است، اما به دلیل ارتباط خوب این سازمان با وزارت کارگری و دولت اجازه پیگیری قانونی از این سازمان را داشته است. تامین اجتماعی به دلیل فشار دولت و وزرای اقتصادی در اختیار نمایندگان قانونی سازمان تامین اجتماعی قرار نگرفت و این زمین همچنان در اختیار این سازمان است. این در حالی است که تامین اجتماعی برای بازگرداندن این اموال به کارگران حکم تخلیه صادر کرده اما دولت از اجرای این حکم جلوگیری کرده است. این نشان می دهد که رهبران این سازمان به دنبال چه چیزی هستند!

وی تصریح کرد: اختلاف ما به عنوان اعضای شوراهای اسلامی کار با این تشکل اصلا بر سر قدرت و حق امضا نیست زیرا با این روند حاکم بر جلسات شورای عالی کار، سازمان شوراهای اسلامی کار هیچ تمایلی ندارد. برای شرکت در این جلسات و آن سازمان مخالف نیز اختیارات کارگری لازم برای جایگزینی را ندارد. اما ما اصراری نداریم و تابع قانون هستیم. اگر قانون رسماً دستور دهد که دیگر نماینده ای از شوراهای اسلامی در جلسات مذاکره حقوق و دستمزد نداشته باشیم، اطاعت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا