محیط زیست

وضعیت اصفهان از ۲ بامداد قرمز شد / منشا آلودگی هوای شهر چیست؟

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه های سنجش کیفیت هوای کلانشهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و دو ایستگاه اندازه گیری اداره کل محیط زیست استان، مرکز سنجش آلودگی هوای استان اصفهان در سال ۲۰۱۸ در حال اجرا است. شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۵۳ در شرایط ناسالم برای جنرال (قرمز) و آلاینده غالب ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود بارندگی های اخیر و وزش بادهای خوب طی روزهای گذشته، امروز شاهد افزایش غلظت آلاینده ها در شهر اصفهان هستیم، افزود: بارندگی های بهاری در اصفهان در گذشته ثبت شده است. روز، اما از دیروز با کاهش. سرعت وزش باد تا حدودی پایداری جو امروز و فردا در کلانشهر اصفهان حاکم خواهد بود.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: این شرایط جوی باعث انباشت آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان شده است به طوری که بر اساس تغییرات ایستگاه های سنجش کیفیت هوا از صبح امروز تا کنون به تدریج از شمال غرب شهر، موج آلودگی به سطح شهر اصفهان در حرکت است.

ملاقات وی در پاسخ به سوالی درباره علل آلودگی و منشا موج آلودگی هوا از ضلع شمال غربی شهر در کلانشهر اصفهان، تاکید کرد: بر اساس نمودارهای ایستگاه های سنجش کیفیت هوا از ساعت ۰۲:۰۰ صبح امروز موج آلودگی از ایستگاه های کاوه، رهنان و دانشگاه صنعتی اصفهان. با یک شاخص ناسالم برای عموم مردم (قرمز) شروع شد و حالا کم کم در مرکز شهر انباشته شده است، این موج آلودگی از حاشیه شهر سرچشمه می گیرد و اطلاعات صحیح مبدا و یا کدام موج صنعت و فعالیت است. گرد و غبار طبیعی باعث ایجاد چنین آلودگی می شود. در دسترس نداریم اما در حال حاضر با نفوذ از شمال غرب در سطح شهر اصفهان گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه طی روزهای آینده به دلیل عدم وزش بادهای مناسب آلودگی هوای اصفهان امروز و فردا ادامه خواهد داشت، گفت: شهر اصفهان در شرایطی قرار دارد که نبود وزش بادهای مساعد امکان تجمع آلاینده ها را در سطح شهر فراهم می کند. شهر ثبت شاخص های سالم و پاک تنها به بارندگی وابسته نیست، بلکه سرعت باد نیز در جابجایی آلودگی موثر است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ریزگردهای کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان وجود دارد. یکی از اثرات بهداشتی این آلاینده ها، بنابراین افراد حساس در صورت امکان فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش می دهند، زیرا این آلاینده ها ناشی از فعالیت های صنعتی، آلاینده های ناشی از اگزوز خودروها، دودکش های کارخانه ها، منازل مسکونی و صنایع است اما ۱۰ میکرون. ذرات با منشاء طبیعی، از فعالیت مراکز گرد و غبار در هوا معلق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا