محیط زیست

وضعیت هوای بوشهر قرمز شد / جریان هوای پاک و سالم در ۲۲ شهر

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، با نگاهی به گذشته و امروز _پنجشنبه دوم فروردین_ می توان میزان و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فراگرفته است حس کرد. از این رو خبرگزاری ایران تحلیل به مقایسه شاخص کیفیت هوا در شهرهای مختلف پرداخته است. بنابراین گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفیت هوای هیچ یک از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهر بوشهر با شاخص ۱۶۶ در وضعیت ناسالم (قرمز) ثبت شد اما دیروز فروردین ۱۴۰۳; شهر یزد برای عموم مردم در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار داشت.

به این ترتیب سنجش کیفیت هوای امروز در هیچ یک از ایستگاه های کلانشهر کشور در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) قرار ندارد، به طوری که روز گذشته شهرهای مشهد و زاهدان در محدوده ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

در این راستا دستگاه سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه کلانشهر اصفهان با شاخص ۵۵، بیرجند با شاخص ۵۶، اهواز با شاخص ۹۱، سمنان با شاخص ۵۴، شیراز با شاخص ۶۲، کرمان با شاخص شاخص ۵۴، اراک با شاخص ۷۷ و بندرعباس با شاخص ۸۱. وضعیت جوی سالم (زرد) اما دیروز شهرهای شهرکرد، بیرجند، بجنورد، اهواز، سمنان، شیراز، اراک و بندر عباس شرایط آب و هوایی سالم (زرد) را ثبت کرد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوای امروز در شهرهای تبریز با شاخص ۳۶، کرج با شاخص ۴۹، تهران با شاخص ۴۴، شهرکرد با شاخص ۹، مشهد با شاخص ۵۰، زنجان با شاخص شاخص ۱۷، زاهدان با شاخص ۶۴، قم با شاخص ۴۳، سنندج با شاخص ۲۲، کرمانشاه با شاخص ۴۸، یاسوج با شاخص ۲۹، رشت با شاخص ۴۰، همدان با شاخص شاخص ۱۶ و یزد با شاخص ۳۴ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارند.

لازم به یادآوری است دیروز اولین روز فروردین بود که شهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، زنجان، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه و یاسوج در وضعیت پاکی (سبز) قرار داشتند.

به این ترتیب وضعیت کیفی هوای امروز در شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بجنورد، قزوین، گرگان، خرم آباد و ساری ثبت نشده است، در حالی که دیروز شهرهای اردبیل، ایلام، قزوین، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری و همدان بدون اطلاعات ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از کلانشهرها در رنگ های خطرناک (قهوه ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشد. اما یک شهر ناسالم (قرمز)، هشت کلانشهر سالم (زرد)، ۱۴ شهر پاک (سبز) و هشت کلانشهر بدون داده ثبت شده است، به طوری که دیروز یک شهر ناسالم (قرمز)، دو کلان شهر ناسالم (نارنجی)، هشت کلانشهر ناسالم. کلانشهرهای سالم (زرد)، تعداد ۱۲ شهر پاک (سبز) و ۸ کلانشهر بدون داده وارد شدند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا