محیط زیست

وضعیت هوای خطرناک در زاهدان به صدا درآمد/ شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است

به گزارش خبرگزاری افق میهن، با نگاهی به امروز – سه شنبه بیستم شهریور – می توان میزان و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فراگرفته است، حس کرد. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر زاهدان با شاخص ۴۴۵ وضعیت جوی چندان خطرناک (قهوه ای) ندارد در حالی که دیروز هیچ یک از شهرها در چنین وضعیتی قرار نداشتند.

در همین راستا دستگاه سنجش کیفیت هوای شهرهای بجنورد امروز با شاخص ۱۵۷ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد به طوری که دیروز هیچ یک از شهرها در محدوده ناسالم (قرمز) قرار نداشتند.

شایان ذکر است امروز کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۲۸، کرج با شاخص ۱۲۸، تهران با شاخص ۱۱۹ و همدان با شاخص ۱۱۱ در مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده اند، اما دیروز شهرهای اهواز، همدان، یزد، اصفهان و کرج وضعیت ناسالم (نارنجی) بود.

شایان ذکر است، سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهر تبریز با شاخص ۵۸، شهرکرد با شاخص ۶۷، مشهد با شاخص ۵۳، اهواز با شاخص ۸۲، سمنان با شاخص ۶۰، قزوین با شاخص ۶۷، قم با شاخص ۶۷، سنندج با شاخص ۵۴ رشت با شاخص ۵۷ و اراک با شاخص ۹۸ دارای هوای سالم (زرد) هستند.

لازم به یادآوری است که دیروز نوزدهم شهریور شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، سنندج، کرمانشاه و اراک هوای سالم (زرد) داشتند.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ارومیه با شاخص ۴۷، اردبیل با شاخص ۲۹، ایلام با شاخص ۴۹، بوشهر با شاخص ۲۰، بیرجند با شاخص ۳۸، شیراز با شاخص ۳۰، کرمان با شاخص ۴۱، کرمانشاه با شاخص ۴۷ و یزد با شاخص ۴۵ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارند، این در حالی است که دیروز شهرهای ایلام، بوشهر، بیرجند، شیراز، کرمان و رشت در وضعیت پاک (سبز) ثبت شد.

به این ترتیب سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه های کلانشهرهای زنجان، یاسوج، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشد به طوری که شهرهای اردبیل، زنجان، یاسوج، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس نبودند. دیروز ثبت شد

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروزه هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) نیستند، بلکه شهری بسیار خطرناک (قهوه ای) هستند. یک شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۰ شهر سالم (زرد)، ۹ شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که دیروز پنج شهر ناسالم (نارنجی) و ۱۳ شهر سالم (زرد) ثبت شد. ، شش شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز) است. ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا