اخبار بورس

وظیفه سازمان بورس درقبال عدم افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها

علت عدم افشای اطلاعات توسط برخی شرکت ها/ بررسی ضرورت شفافیت و حاکمیت شرکتی؛

در سال های اخیر قوانین خوبی وضع شده است، اما پیشگیری از عدم رعایت این قوانین نیاز به بررسی دارد. لازم است سازمان بورس با همکاری ناشران قوانینی را اتخاذ کند که شرکت ها را ملزم به افشای اطلاعات و حسابرسان را به افشای اطلاعات ملزم کند تا بتواند در صورت ایجاد قوانین خاص، موسسه حسابرسی را نیز درگیر کند. عدم افشای؛ به عنوان مثال، در صورتی که اطلاعات شرکت در قالب صورت های مالی یا سایر اطلاعات مورد نیاز بازار افشا نشود، باید قوانینی برای مؤسسه حسابرسی وضع شود تا احکام کیفری را در نظر بگیرد.

میثم علیمحمدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: موسسات حسابرسی با توجه به وظیفه ای که به آنها محول می شود، مسئولیت بررسی کلیه امور مربوط به صورت های مالی و تراکنش های مالی انجام شده در یک شرکت را بر عهده دارند و این اطلاعات را به صورت منظم در قالب گزارش حسابرسی ارائه می کنند. ” آنها به صورت ماهانه و سالانه گزارش بازار سهام را در وب سایت کدال و سایر شرکت ها برای سهامداران خود ارسال می کنند.

وی افزود: این شرکت‌ها موظفند به سهامداران اطمینان دهند که کلیه رویدادهایی که در یک شرکت اتفاق افتاده قانونی و در قالب دستورالعمل‌ها و مقررات پولی است و در صورت فراتر از آن، بالطبع در گزارش حسابرسی ثبت می‌شود. بنابراین، موسسات حسابداری مکانیزمی هستند که برای سهامداران – سهامدارانی که ذاتاً در شرکت حضور ندارند و نیاز به کسب اطمینان از اجرای کامل قوانین، مقررات و دستورالعمل ها دارند- اعتماد ایجاد می کند.

علیمحمدی تصریح کرد: تمامی این موارد مشمول حاکمیت شرکتی است. شفافیت بسیار مهم است و هر اتفاقی که در یک شرکت می افتد باید افشا شود. ابزارهای مختلفی در موضوع حاکمیت شرکتی وجود دارد. یکی از این ابزارها، نقش مراجع حسابرسی برای افشای کامل اطلاعات در قالبی است که سازمان بورس و یا در مورد شرکت های غیر بورسی بر اساس دستورالعمل های موجود تعیین می کند. این شفافیت به خودی خود موضوع بسیار مهمی است به طوری که سهامداران و سایر ذینفعان اعم از دولت و نهادهای نظارتی از اطلاعات و آمار یک شرکت مطلع می شوند و زمانی که شرکت از مسیر اصلی خود منحرف می شود و بررسی ها این موضوع را برجسته می کند، توسط سهامداران عمده یا نظارتی. بدن مورد بررسی قرار گرفته است و می تواند شرکت را در مسیر درست قرار دهد.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در بازار سرمایه وجود شفافیت است; به عبارت دیگر، تعریف مکانیزمی که اطلاعات، گزارش های مالی و سایر جنبه های رویدادهای یک شرکت را منتشر می کند، موضوع بسیار مهمی است. البته سرمایه به سمت شرکت هایی سرازیر می شود که اطلاعات آنها شفاف و به موقع و با هزینه کمتر در دسترس همگان است. شفافیت یکی از ابعاد مهم در همه بازارها به ویژه بازارهای مالی است و تا جایی که در این مسیر حرکت کنیم و شرکت ها را ملزم به شفافیت بیشتر و افشای اطلاعات کنیم، البته این به نفع همه خواهد بود.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص دلایل عدم افشای اطلاعات از سوی برخی شرکت ها، اقدام ناظر در این خصوص الزامی است. به عنوان مثال سازمان بورس و سایر ارگان های مرتبط در شرکت های بورسی باید قوانین سختگیرانه ای در این زمینه در نظر بگیرند. قوانینی نیز در این زمینه به تصویب رسیده است، اما باید با دقت بیشتری اعمال شود و انتشار به موقع اطلاعات بر رتبه ناشر تأثیر می گذارد.

علیمحمدی تصریح کرد: پیشنهاد می شود معیاری تعریف شود تا افشای به موقع اطلاعات یا عدم افشای اطلاعات در زمان توافق شده بر هیئت مدیره یا بازاری که شرکت در آن پذیرفته شده است تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ممکن است پس از رعایت نکردن قوانین افشای اطلاعات، تنزل رتبه و به یکی از بازارهای پایین تر بورس منتقل شود یا حتی از شرکت سهامی عام حذف و به یکی از بازارهای بالاتر منتقل شود. شرکت های پیشخوان.

تاثیر شفافیت بر عملکرد و سودآوری شرکت

وی افزود: این موضوعات باید منتشر شود و همه این موضوعات مربوط به انطباق شرکت و ناشر با حاکمیت شرکتی است. همچنین مشتریان، تامین کنندگان، سهامداران و همه کسانی که در زنجیره ارزش شرکت هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برخی شرکت ها اهمیت موضوع حاکمیت شرکتی و شفافیت را درک نکرده اند. تا جایی که شرکت شفاف‌تر باشد، اطلاعات به‌روزتری داشته باشد و اطلاعات را به‌موقع افشا کند، مطمئناً در میان‌مدت و بلندمدت بر شرکت تأثیرگذار خواهد بود.

علیمحمدی تصریح کرد: با بررسی شرکت‌های مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه برخی از شرکت‌ها می‌خواهند از طریق عدم افشای اطلاعات به اهدافی در شرکت دست یابند، اما با توجه به روندها می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت‌هایی که به‌موقع افشای اطلاعات را انجام داده‌اند. داشته است و منتشر می کند اطلاعات شما در طول زمان بر عملکرد شرکت تاثیر داشته است و روند سودآوری نیز در برخی از شرکت ها قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: سازمان بورس و نهادهای نظارتی و ناشران باید قوانین مشابه و تنبیهی اتخاذ کنند تا بتوانیم این موضوع را نهادینه کنیم. از آنجایی که انتظار می‌رود شرکت‌های بورسی نسبت به سایر شرکت‌ها شفاف‌تر باشند، سازمان بورس موظف است قوانین را بر اساس مطالعات تطبیقی ​​در سایر کشورها وضع کند و آن‌ها را در ایران بومی‌سازی کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر قوانین خوبی وضع شده است، اما برای جلوگیری از عدم رعایت این قوانین، لازم است سازمان بورس با همکاری ناشران، قوانینی را وضع کند شرکت‌ها به افشای اطلاعات و حسابرسان را ملزم به افشای اطلاعات می‌کند تا در صورت عدم افشا، بتواند مؤسسه حسابرسی را از طریق وضع قوانین خاص درگیر کند. به عنوان مثال، در صورتی که اطلاعات شرکت در قالب صورت های مالی یا سایر اطلاعات مورد نیاز بازار افشا نشود، باید قوانینی برای مؤسسه حسابرسی وضع شود تا احکام کیفری را در نظر بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این امر ایجاب می کند سازمان حسابرسی به عنوان یکی از سازمان های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی در محل حضور داشته باشد و برای تحقق این امر با سازمان همکاری کند تا اطلاعات به موقع در اختیار سهامداران قرار گیرد. شیوه.»

علیمحمدی تاکید کرد: گام بعدی شفافیت است که منجر به سرمایه گذاری در شرکت ها و توسعه شرکت ها به ویژه در مورد شرکت های سهامی بورسی می شود به شرطی که شرکت ها بر اساس اطلاعات موجود، به موقع اطلاعات خود را منتشر کنند شواهدی می توان گفت که این شفافیت اثربخشی و درآمد عملیاتی شرکت را بهبود می بخشد و این جنبه خود بر روند سودآوری و افزایش درآمد عملیاتی یک شرکت در میان مدت و کوتاه مدت تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا