اخبار اقتصاد ایران

وعده‌ درمانی متولی خودرو در دولت سیزدهم؛ رشد قیمت بین دو وعده وزیر!

در فاصله آبان ماه سال گذشته تا خرداد امسال این سیاستگذار خودرو در دو کامنت با نوید بهبود بازار خودرو به مردم توصیه کرده است که برای خرید عجله نکنند. اکنون بررسی «دنیای اکوستوت» نشان می دهد که میانگین قیمت خودرو در فاصله زمانی وعده نخست وزیری وی تا شب عید ۲۲ درصد رشد داشته است.

افق میهن به نقل از دنیای اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین بار در سال گذشته وعده بهبود بازار خودرو را داد و به مردم توصیه کرد با وجود شواهد و قرائن، برای خرید عجله نکنند. رشد عرضه و قیمت در آینده نزدیک کاهش نخواهد یافت. عباس علی آبادی اوایل آبان وی سال گذشته نیز به شهروندان توصیه کرده بود که خودرو (از بازار آزاد) خریداری نکنند. وی در آن زمان با بیان اینکه مردم برای خرید خودرو عجله نکنند چرا که شرایط رو به بهبود است، گفت: با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت آرامش به بازار خودرو باز می گردد تا نگرانی (شهروندان) کاهش خواهد یافت.

با وجود توصیه و البته قول وزیر صمت برای بهبود شرایط بازار خودرو، قیمت در بازار آزاد نه تنها کاهش نیافت (نسبت به دوره ای که وزیر صمت به مردم توصیه می کرد برای خرید عجله نکنید) بلکه رفت. بالا و بالاتر از این رو شهروندانی که به وعده وزیر صمت اعتماد داشتند، عملا متضرر شدند، زیرا تا امروز ده ها و حتی صدها میلیون تومان به قیمت خودرو در بازار آزاد اضافه شده است. وزیر صمت در فاصله زمانی وعده اول، طوفان های قیمتی متعددی را در بازار خودرو به خود دیده، هرچند در مقاطعی آرام شده است، اما منحنی قیمت هرگز به مرز قیمتی ابتدایی نرسیده است. آبان سال گذشته (زمان اولین توصیه وزیر صمت) کوتاه نیامد.

با وجود این وعده شکست خورده، وزیر صلح همین ۱۰ روز پیش بار دیگر به مردم توصیه کرد که برای خرید خودرو عجله نکنند. علی آبادی از مردم خواست به نصیحت و قول او اعتماد کنند، زیرا شرایط پایدارتر است [در بازار] ایجاد شده و می توانند خودروهای مورد نظر خود را با شرایط بهتر خریداری کنند. جدا از اینکه با توجه به وعده قبلی و نافرجام وزیر صمت، شهروندان به وعده جدید وی اعتماد خواهند کرد یا خیر، موضوع دیگر این است که علی آبادی بر اساس چه عوامل و اتفاقاتی نوید بهبود وضعیت بازار خودرو را می دهد؟ بررسی اظهارات خودرویی علی آبادی در یک سال گذشته نشان می دهد که وی برای بهبود وضعیت بازار خودرو روی تولید و واردات حساب باز کرده و خواسته یا ناخواسته عوامل غیرخودرویی مانند انتظارات تورمی و ارزی را در نظر نگرفته و نمی داند. قیمت. در هر دو مقطعی که وزیر صامت قول بهبود بازار خودرو را داد و از مردم خواست برای خرید خودرو عجله نکنند، روی رشد تولید و افزایش واردات حساب باز کرد.

این در حالی است که تولید به ویژه در مرحله فعلی از شرایط مناسب (حداقل برای جهش) برخوردار نیست و واردات با وجود سرعت نسبی همچنان در تیراژ کم و بی اثر انجام می شود. وزارت امنیت سال گذشته روی تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو حساب کرده بود، اما در نهایت تیراژ کل خودروسازان به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید. بنابراین در پایان سال گذشته یکی از عوامل مهم مورد نیاز برای کاهش قیمت خودرو در بازار محقق نشد. علاوه بر محقق نشدن طرح تولید، واردات نیز طبق برنامه پیش نرفت به طوری که در کل سال گذشته مجموع خودروهای وارداتی به کشور به ۱۳ هزار دستگاه نرسید. بنابراین دومین عامل موثر بر بهبود بازار خودرو عملا خنثی شد. علاوه بر این عوامل غیرخودرویی نیز رو به افزایش گذاشتند به طوری که بازار خودرو از دو طرف تحت فشار رشد قیمت قرار گرفت. این عوامل، انتظارات تورمی و قیمت ارز بود که طی این سال ها (دوره تحریم) تحت تاثیر مسائل سیاسی یا اقتصادی فراز و نشیب های زیادی داشته و همواره بازار خودرو را چه در مسیر صعود و چه در مسیر نزولی تحریک کرده است.

اما با توجه به اتفاقات رخ داده، وعده نخست وزیر صامت برای بهبود وضعیت بازار خودرو محقق نشده است و منحنی کلی قیمت خودرو در بازار نشان می دهد شهروندانی که به توصیه های علی آبادی اعتماد کرده بودند متضرر شدند به طوری که برخی آنها مجبور به خرید خودرو با افزایش قیمت شدند و برخی نیز به دلیل افزایش قیمت نتوانستند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.


بهبود بازار با کدام دیدگاه؟

وی بار دیگر و در حالی که احتمالا آخرین روزهای حضور در وزارت صمت را سپری می کند، قول بهبود بازار را داد و از مردم خواست برای خرید عجله نکنند. این در حالی است که عوامل خودرویی و غیرخودرویی نشانه های مثبتی از تحقق وعده دوم وزیر را نشان نمی دهند. بهبود وضعیت بازار خودرو ضمن اینکه نیازمند رشد عرضه (اعم از محصولات تولید داخل و وارداتی) است، ثبات و حتی کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز را نیز می طلبد. بنابراین اگر قرار است وعده دوم وزیر صمت محقق شود، اولاً نیاز به افزایش تولید و افزایش واردات خودرو است و ثانیاً تورم و انتظارات قیمتی افزایش و حتی کاهش پیدا نکند.

اما آیا شواهد، بهبود تولید و واردات و کاهش توقعات و قیمت ارز را تایید می کند؟

در بخش تولید، خودروسازان در بهار امسال وضعیت بدی داشته اند و در حال حاضر چشم انداز مثبتی برای بهبود وضعیت وجود ندارد. در حال حاضر مشکل اصلی خودروسازان کشور کمبود ارز در کنار کمبود نقدینگی لازم و کافی است. این عوامل باعث شده است که تولید نه تنها افزایش نیابد، بلکه کاهش یابد. البته با وجود افت تولید نمی توان انتظار بهبود بازار خودرو را داشت و حتی احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد. در بخش واردات اگرچه آمارهای جدید حاکی از آن است که چرخ واردات با سرعت بیشتری نسبت به سال گذشته می چرخد، اما هنوز تعداد خودروهای وارداتی آنقدر نیست که بازار را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افت قیمت شود. بنابراین وزیر صامت قول بهبود بازار خودرو را داده است اما در حال حاضر نمایندگی های خودرو (تولید و واردات) نمی توانند در تحقق این وعده به وی کمک کنند. در مورد عوامل غیرخودرویی، انتظارات تورمی و بازار ارز در حال حاضر دوره نسبتا باثباتی را پشت سر می گذارد، اما تضمینی برای ادامه این شرایط و کاهش انتظارات و ارز وجود ندارد.

بدون شک اگر انتظارات تورمی تحت تأثیر مسائل مختلف به ویژه رویدادهای سیاسی تحریک شود (مشابه آنچه فروردین در پی تنش بین ایران و اسرائیل) بازار ارز نیز افزایش می یابد و در نتیجه قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش می یابد.

رشد قیمت بین دو وعده وزیر

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روند قیمت خودرو در بازار آزاد در فاصله دوره اول وزیر صمت تا دوره دوم وی نوسان زیادی داشته است. در فاصله زمانی وعده نخست وزیری تا شب عید، میانگین قیمت خودرو ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین از قول نخست وزیر مبنی بر سکوت تا دیروقت فروردین (پیک قیمت هشت ماهه اخیر) نیز رشد بیش از ۳۶ درصدی میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد را نشان می دهد. اگرچه قیمت خودرو در وعده دوم علی آبادی و نسبت به پیک هشت ماهه کاهش یافته است، اما مشکل اینجاست که نسبت به زمان وعده اول وی ۲۵ درصد رشد نشان می دهد. به عبارت دیگر وعده نخست وزیر صامت هرگز محقق نشد و هیچ چشم انداز مثبتی برای تحقق وعده دوم وی وجود ندارد. در حال حاضر علی آبادی که وزیر صمت است پاسخی نداده است که چرا وعده اولش محقق نشد و اگر در دولت بعدی وزیر صمت نباشد و وعده دومش محقق نشود چه کسی او را وادار می کند. پاسخ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا