اخبار اقتصاد ایران

«وقت‌کشی» به سود شکر؟ | خبرگزاری ایران تحلیل

“زمان طلایی” به دوره بحرانی بین لحظه وقوع یک خطر، فوریت تشخیص و اقدام سریع برای جلوگیری از تبدیل شدن یک رویداد به یک فاجعه اشاره دارد. زمان مشخصی که پس از آن اوضاع غیرقابل کنترل می شود و بحرانی رخ می دهد. یک مثال ملموس و ملموس آن «زمان طلایی» در آتش نشانی است، جایی که واکنش اصلی چیزی است. […]

“زمان طلایی” به دوره بحرانی بین لحظه وقوع یک خطر، فوریت تشخیص و اقدام سریع برای جلوگیری از تبدیل شدن یک رویداد به یک فاجعه اشاره دارد. زمان مشخصی که پس از آن اوضاع غیرقابل کنترل می شود و بحرانی رخ می دهد. یک مثال ملموس و عینی «زمان طلایی» در اطفای حریق است که واکنش اصلی چیزی جز یک اقدام ساده در چند ثانیه نیست. به عبارت ساده تر، یک تکنیک بدون عارضه مانند ریختن یک لیوان آب روی شعله کوچک در سریع ترین زمان که نباید بیش از ۲-۳ دقیقه طول بکشد، نجات دهنده خواهد بود. در غیر این صورت، آتش مهار شده می تواند یک جهنم واقعی ایجاد کند و هزاران هکتار را در عرض یک ساعت بسوزاند.
“زمان” نه تنها در اطفای حریق تعیین کننده است. از مواردی مانند نجات جان افرادی که دچار ایست قلبی شده اند گرفته تا مسابقات ورزشی، احکام قضایی و …، ثانیه ها به طور کلی اهمیت حیاتی دارند. هر چه موضوعی اولویت بیشتری داشته باشد، قید «زمان» از حساسیت بیشتری برخوردار است و به چنین واقعیت هایی اشاره دارد که «زمان گرفتن» بیش از یک ترفند به ظاهر مشروع و غیر مهم، اهرمی قدرتمند و مؤثر است که با کمترین ردیابی، شرایط و نتیجه را کنترل می کند و به طور دقیق تر، «دستکاری» می کند.
اگرچه این اصطلاح معمولاً در عرصه‌های ورزشی دیده می‌شود، اما نتایج شگفت‌انگیز آن در دنیای تجارت و تجارت به اندازه زمین‌خوردن یک صنعت، ورشکستگی خطوط تولید عظیم، دمیدن سرمایه‌های هنگفت در یک طرف میدان و انحصار و درآمد است. . از طرفی طالع بینی غیرقانونی نیز بسیار مهم و مهم است. بر این اساس، «رانت اطلاعاتی» بسیار بیشتر و مهم‌تر از آگاهی از متغیرهای تعیین‌کننده یک بازار، «زودتر» از سایرین، و «تاخیر» در تصمیم‌گیری‌ها یا «به تعویق انداختن» اجرای مصوبات و مقرراتی است که فضای رقابتی مالی را مدیریت می‌کند. . بیش از آن که ناشی از «بوروکراسی»، «سهل انگاری» و… باشد، گزاره «مهندسی» بازار به نفع یک طرف به ذهن متبادر می شود. مدت هاست نهادهای متولی تنظیم بازار مانند وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، معاونت صنایع کل وزارت صمت در ابلاغ دستورالعملی که …
… نبود آنها رانتی سرشار برای گروهی از صنایع ایجاد می کند، عملاً باعث ایجاد تردید جدی در عملکرد خود در بین فعالان اقتصادی شده است. نمونه اخیر «تاخیر» سازمان های مذکور در اجرای مصوبه اخذ مابه التفاوت از چهار کالای شکر، گندم، کنجاله سویا و ذرت است که روند تدوین آن بدون دلیل کارشناسی ماه ها به طول انجامید.

هفت خوان تعیین نرخ مابه التفاوت ارزی شکر
طبق قوانین، کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد کشور می شوند باید با نظارت دقیق و قیمت گذاری مصوب نهادهای مربوطه توزیع و به دست مصرف کننده نهایی برسد. در غیر این صورت واردکنندگان باید مبلغی به نام مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند.
موضوع محاسبه و دریافت نرخ ارز شکر، گندم، کنجاله سویا و ذرت ماه ها پیش در جلسات تخصصی و کارشناسی مطرح شد و از شهریور ماه سال جاری به صورت جدی در دستور کار کارگروه های تنظیم بازار قرار گرفت. که هر بار به دلایلی از جمله ” بررسی کارشناسی ” ، ” بررسی قیمت ” و … به تعویق افتاد. این قطعنامه در تاریخ ۲۴ نهایی شد آبان ماه سال جاری نهایی شد و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده بر اساس اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی تصمیم و اعلام کرد؛ مابه التفاوت قیمت هر کیلوگرم شکر، کنجاله سویا، ذرت و گندم تجارت و صنعت به ترتیب ۷۰۰۰۰ ریال، ۶۰۰۰۰ ریال، ۳۲۰۰۰ ریال و ۲۸۵۰۰۰ ریال تعیین و دریافت می شود. ابلاغ این مصوبه با تأخیر ۴۵ روزه و در نهایت در پنجم دی ماه این مصوبه برای اجرا صادر شد. اکنون بیش از ۲۰ روز از زمان ابلاغ می گذرد، هنوز سازوکار اجرایی برای دریافت اعداد مصوب مشخص نشده است. اهمال کاری که برای تحلیلگران و ناظران بیشتر از «انفعال» درک می شود، پازل ائتلاف های قانونی و غیرقانونی را تکمیل می کند که به ویژه از کالای فهرست، یعنی «شکر» حمایت می کند.

قدرت صنایع مرتبط با شکر
ماه‌هاست که روزنامه‌ها و رسانه‌های اینترنتی کشور در گزارش‌های متعددی به مولفه‌های مختلفی اشاره می‌کنند که حکایت از رانت ویژه‌ای بر واردات شکر دارد. از واردات مازاد بر نیاز کشور تا سود مشکوک این کالا از ارز ترجیحی و تخفیف قابل توجه مالیاتی که سود آن به جای مردم به جیب قاچاقچیان یا برندهای غیر ایرانی سرازیر شده است و جدا از آشفتگی بازار این کالا، تورم مضاعف شکر و افزایش قیمت نوشابه های قندی نتیجه ای نداشته است.
مروری بر سیاست های حوزه عرضه و توزیع این کالا و محصولات وابسته به آن دنیایی از تضادها را به ذهن متبادر می کند که هر روز بیش از دیروز گزاره «بدبینانه» رانت خواری و تخصص و در نتیجه وجود قدرت های پنهان مرتبط با تجارت و مصرف شکر «واقع بینانه» است آخرین نمونه آن بی توجهی و تاخیر در اجرای مصوبه ای بود که مستلزم اخذ غرامت ارزی از شکر است اما در عمل رقبای شکر این مبلغ را پرداخت کرده اند. ماه ها پیش و شکر همچنان از این قانون قابل اجرا مستثنی است. چرا که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، معاونت صنایع عمومی وزارت صلح، به عنوان سه رکن تصمیم گیری در این زمینه، اگر نه از برخورد قانونی و ورود «خودداری»، اما حداقل آنها “تاخیر” قابل توجهی داشته اند. محصولاتی که با شکر وارداتی با ارز ۲۸۵ هزار ریالی تولید می شوند، نه تنها مشمول قیمت گذاری نشده اند، بلکه تاکنون ریالی مابه التفاوت از واردکنندگان شکر دریافت نشده اند. آنچه گمانه زنی مهندسی بازار به نفع شکر را بیش از گذشته تقویت می کند این است که دو ماه پیش تصمیم وزارت امنیت مبنی بر اخذ غرامت ارزی از شکر اعلام شد اما همچنان بر اساس مصوبه قبلی ادامه دارد. یکی
ثانیه ها می گذرد؛ «زمان طلایی» به سود واردکنندگان و صنایع مصرف‌کننده شکر از دست می‌رود و به گفته ناظران، نهادهای نظارتی بازار نیز بدون هیچ حساسیتی تنها نظاره گر ادامه واگذاری رانت‌های پرحجم به واردکنندگان و برخی صنایع هستند. دنیای تجارت دنیای ذهن خوانی نیست، اما زمانی که نتیجه «ممتنع» قانونی سود سرشاری برای یک ذینفع و زیان هنگفتی برای سایر رقبا ایجاد می کند و هشدارها نادیده گرفته می شود، طبیعی است که شبهات قوت می گیرد.
لازم به ذکر است که کمترین سود حاصل از محاسبه و تعیین نرخ ارز چند ماهه شکر، تاخیر ۴۵ روزه در ابلاغ و مکانیسم نامشخص دریافت این مبلغ برای تولیدکنندگان محصولات قندی، خرید و فروش است. احتکار این محصول با نرخ اصلاح نشده؛ به عبارت ساده تر، هر روز تاخیر در دریافت مابه التفاوت نرخ ارز باعث می شود تا تولیدکنندگان محصولات قندی به ویژه نوشابه ها، هر کیلوگرم شکر را ۷۰۰۰ تومان ارزان تر خریداری کنند و در همین مدت و روزهای بعد از آن، از … این مصوبه را دلیلی بر افزایش قیمت و محصولات خود عنوان کرد که قرار است با نرخ آزاد خریداری شده دولتی و قیمت یارانه ای به فروش برسند. بررسی اجمالی این معادله عجیب و سودآور این سوال را برای برخی برندها به وجود آورده است که دستان پشت پرده در حوزه شکر و گندم چقدر قدرتمند هستند که مانع اجرای مصوباتی می شوند که به امضای وزیر رسیده است؟ مهندسی بازار با دوگانه «عراف به قند» و «افغان به رقبای قند» تا کجا ادامه خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا