وقتی تاکسیهای بین شهری در زمان جنگ تحمیلی، مردم را نقره داغ کردند! :: افق میهن
بیش از پنج روز پس از حملات بی رحمانه صهیونیستی به قلمرو ایران ، میزان کرایه های تهران به شمال یا برعکس نقش منفعل بوده است و وزارت راه ها و توسعه شهری نقش منفعل ایفا کرده است و هیچ نظارتی از عملکرد اتحادیه های تاکسی و ناوگان عمومی ندارد.
قیمت تاکسی های بین شهری ، به ویژه تهران ، به مازندران و استان گیلان ، در روزهایی که رژیم غاصب صهیونیستی به کشور حمله کرده است به طرز عجیبی و غیرمنطقی بوده است و وزارت راه ها و توسعه شهری هیچ نظارتی ندارد.
با شروع جنگ بین ایران و اسرائیل ، کرایه های بین شهری بی سابقه افزایش یافته است ، و مشاهدات میدانی نشان می دهد که رانندگان تاکسی مسافران را به شمال به ۵ میلیون تومن ارائه می دهند ، در حالی که قیمت سوخت و سوخت تغییر نکرده است ، و این مسیرها از زمان شروع تنش ها به پنج روز کاهش نیافته اند.
ریشه کرایه ها کجاست؟
به نظر می رسد که ریشه های اصلی اجاره گران به مکانیسم بازار آزاد و بدون نظارت آژانس های نظارتی واگذار شده است و از آنجا که تعداد اتومبیل های عمومی برای پاسخ به تقاضای مسافران کافی نیست ، برخی از اتحادیه های تاکسی قیمت ها را به شدت حفظ کرده اند.
برخی از رانندگان افزایش قیمت قطعات و بیمه را بهانه ای برای افزایش غیر منطقی کرایه می دانند ، در حالی که افزایش قیمت با نرخ کرایه و افزایش قیمت قطعات و نرخ بیمه از مسافران مطابقت ندارد.
از آنجا که وزارت راه ها معمولاً به اتحادیه ها صلاحیت کاملی دارند و دخالت مؤثر در نرخ ها ندارند و ناوگان عمومی افراد کافی را ندارد ، وزارتخانه هیچ اقدام خاصی علیه تاکسی های گرانقیمت انجام نداده است ، و این ممکن است اولویت های وزارت جاده ها یا فشار لابی های حمل و نقل نباشد.
همکاری تاکسی با فروش گران قیمت
از طرف دیگر ، اتحادیه ها از این وضعیت بهره مند می شوند و تمایلی به اصلاح سیستم قیمت گذاری تاکسی ندارند ، بنابراین وزارت جاده ها باید در اسرع وقت برای قیمت گذاری شفاف و اجباری اقدام به انجام سقف قیمت را بر اساس هزینه های واقعی ، نظارت مداوم بر نرخ های مصوب و برخورد با رانندگان متخلف انجام دهند.
با این حال ، با افزایش ناوگان عمومی ، تقویت مینی بوس های اتوبوس و بین شهری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با قراردادهای کنترل شده نیز می تواند در بهبود حمل و نقل مسافران مؤثر باشد.
دلیل اشتیاق وزارت جاده چیست؟
در حالی که وزارت جاده ها می تواند با انحصار ، انحلال اتحادیه های متخلف و اعطای رانندگان مستقل ، کرایه های خودسرانه افزایش یافته یا با ایجاد یک سیستم شکایت عمومی برای گزارش یا راه اندازی خدمات اضطراری در دوره اوج سفر ، برخورد کند ، این یک موضع است.
برخی از اتحادیه ها مانع از ورود رقبا با روابط خاص شده اند و از طرف دیگر ، به دلیل نظارت ضعیف دولت ، که عمدتا به دلیل بی تفاوتی یا ارتباط است ، این هزینه ها به آن دامن زده است. عدم خدمت به عموم نیز به منظور حفظ بازار تاکسی های خصوصی ، عمومیت مردم را تقویت می کند.
وزارت راه و توسعه شهری ، در صورت قیمت گذاری متمرکز ، گسترش ناوگان عمومی و برخورد با انحصار ، ضعف مدیریت خود را با نظارت ضعیف و واکنش منفعل افزایش داده است.