اخبار بورس

وقتی فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر، مدیرعامل بیمه می‌شود!

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسیکی از دلایل اصلی عقب ماندگی، بحران‌ها و چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی و شرایط وخیمی که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر کشور شده است، بی‌تردید انتصاب و استقرار افراد عادی در حوزه‌های تخصصی است.

اعتقاد راسخ حاکمان کشور به تقدم تعهد، فداکاری و روحیه انقلابی بر تخصص، تفکری است که به نظر می رسد تا نابودی کامل صنعت، اقتصاد، فرهنگ، آموزش و… تغییری نخواهد کرد.

متأسفانه این طرز تفکر که تا سال‌ها پیش بیشتر مختص نهادها و ارگان‌های فرهنگی و امنیتی بود، تأثیر جدی بر دستگاه‌های تخصصی متمرکز بر صنعت، تجارت و … داشته است.

در شرایطی که حتی در سال‌های پس از انقلاب همچنان شاهد استفاده از نیروهای متخصص در پست‌های کلیدی در ادارات، موسسات و شرکت‌های تاثیرگذار کشور بودیم، امروز دیگر وقتی فردی را می‌بینیم که سطح مشخصی از نظر توان دارد، تعجب نمی‌کنیم. مهارت های خواندن و نوشتن، جایگاه های تعیین کننده در کشور را به خود اختصاص داده است.

خواندن داستان هایی از ابوالفضل میرعلی (کشاورز و باغدار دیپلمه) در سمت مدیرعاملی و رئیس هیئت مدیره موسسه ثامن الحجج با سرمایه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ دیگر جای تعجب ندارد. مشاهده مجری شبکه قرآن در هیئت مدیره بزرگترین و حساس ترین شرکت امنیتی مانند کشتیرانی ایران و شنیدن خبر فعالیت یک دیپلم شغلی در سمت مسئول مالی اداری بزرگترین تولید کننده فولاد کشور نمی تواند ما را جذب کند. توجه

به نظر می رسد برای ما خیلی فرقی نمی کند که رئیس صدا و سیما را در راس بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی کشور ببینیم یا دو پزشک را در راس شهرداری و بنیاد شهید. مسئولیت بانک مرکزی را به یک فارغ التحصیل الهیات و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق (ع) بسپاریم یا یک روحانی فرهیخته مدیر عامل بانک شود.

شاید زمانی دیدن انتصاب دبیر سیاسی یک روزنامه ناشناس به عنوان مدیرعامل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نوشابه در ایران ما را آزار می داد، اما حالا دیگر وقتی وزیر راه و شهرسازی به تهران برود تعجب نخواهیم کرد. سازمان انرژی اتمی میزبان برنامه تفریحی وزیر کار یا رئیس انجمن تنیس باشد. او را معاون وزیر اقتصاد کنید.

احتمالاً داستان مرد ۲۷ ساله ای را شنیده اید که در ۲۹ سالگی مدیرعامل شرکت سایپا، معاون رئیس جمهور در راس سازمان ملی جوانان، نماینده مجلس و رئیس شرکت های مختلف سرمایه گذاری شد. رئیس دیوان محاسبات کشور و وزیر راه و شهرسازی در ۴۱ سالگی!

در توانایی های آقای بذرپاش شکی نیست. اما آیا در برخی سمت های خاص و سرنوشت ساز کشور تخصص لازم را دارند؟ از تخصص مکانیک و مهندسی خودرو، علم سرمایه گذاری، حسابداری، قانون گذاری و سیاست گذاری که بگذریم، وزارت راه و شهرسازی واقعاً یک کار تخصصی است.

متأسفانه انتصاب و جابجایی افراد عادی حتی در شرکت های خصوصی نیز رخنه کرده است. ظاهرا اکنون نه تنها روابط و روابط دوستانه مبنای اصلی انتصاب و انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی و خصوصی است، بلکه شرکت های خصوصی یا به اصطلاح خصوصی نیز شروع به انتصاب افراد غیرحرفه ای در پست های کلیدی شرکت های تخصصی کرده اند.

متاسفانه در سال های اخیر بارها شاهد حضور افراد غیرحرفه ای در هیئت مدیره شرکت های فعال در بازار سرمایه کشور بوده ایم. سهم بالای فارغ التحصیلان حسابداری و مدیریت در هیئت مدیره شرکت های تخصصی کم بوده و اکنون شاهد انتصاب افراد دارای مدارک تحصیلی مستقل در شرکت های تخصصی هستیم.

نگارنده یادآور می شود که در سال ۱۳۷۵ تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت پتروشیمی آبادان دارای مدرک مدیریت و حسابداری بودند. آیا ممکن است مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره یک شرکت تخصصی پتروشیمی آموزش مناسبی نداشته باشند؟ آیا از شرایط فعلی پتروشیمی آبادان اطلاع دارید؟ آیا می دانید این شرکت سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان دارد و شرکت در خطر ورشکستگی قرار دارد؟

وقتی یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر مدیر عامل بیمه می شود!

اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل پتروشیمی آبادان در سال ۱۳۹۵

چند روز پیش پس از مشاهده خط فروش قوی و حدود هفت ماه سهام شرکت بیمه آرمان، نگاهی به گزارش های مالی آن شرکت انداختیم و متوجه چیز عجیبی شدیم.

گزارش چهارشنبه داغ این هفته را به مروری بر شرکت بیمه آرمان اختصاص می دهیم:

مروری بر صورت های مالی سالانه بیمه آرمان:

شاید معرفی این شرکت بد نباشد. ابتدا نگاهی به سهامداران عمده آن بیندازید!

وقتی یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر مدیر عامل بیمه می شود!

همانطور که در جدول بالا مشخص است، بانک های گردشگری، بانک ایرانزمین و شرکت های تابعه آن ها سهامداران عمده شرکت بیمه آرمان هستند.

شاید این روزها نیازی به توضیح چندانی در مورد شرایط سهامداران عمده این شرکت نباشد. اما از شرکتی که بانک ایرانزمین با زیان انباشته ۳۷ هزار میلیارد تومانی در آن سهام دارد، نمی توان انتظار زیادی داشت.

شرکتی که سودی نخواهد داشت

بیمه آرمان در سال مالی ۱۴۰۱ با افزایش فروش بیمه نامه های مسئولیت، فروش قابل توجه و رشد سود ناخالص ۱۴۸ میلیارد تومانی را در این محل به ثبت رساند. اما با وجود افزایش ۵۵۸ میلیارد تومانی کل درآمد و شناسایی ۲۱۶ میلیارد تومان سود ناخالص ناشی از فعالیت های بیمه ای نسبت به ۸۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، همچنان شاهد شناسایی سود ناچیز در پایان سال هستیم. .

یعنی حتی در دو سال اخیر این شرکت چه از محل فروش دارایی های ثابت و چه از محل تحقق سود ناشی از نرخ ارز موفق به کسب سود شده است!

وقتی یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر مدیر عامل بیمه می شود!

وقتی یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر مدیر عامل بیمه می شود!

آنچه در صورت های مالی این شرکت مشهود است و ممکن است تا حد زیادی تعیین کننده تعهدات سهامداران این شرکت در بازار پایه فرابورس باشد، عدم تمایل یا عدم تحقق سود است. به عبارت دیگر یا این شرکت با وجود رشد فروش نمی خواهد سودی را گزارش کند و یا مجبور به شناسایی هزینه هایی است که در سال های گذشته انجام نشده است.

به بند حسابرس این شرکت در گزارش حسابرسی سال ۴۰۱ مراجعه کنید:

وقتی یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر مدیر عامل بیمه می شود!

همانطور که مشاهده می کنید عدم ایجاد ذخایر استهلاک در سال های اخیر می تواند سود سال جاری و سال های آتی شرکت را تا حد زیادی تحت الشعاع قرار دهد.

هنگامی که یک فارغ التحصیل علوم کامپیوتر مدیر عامل یک شرکت بیمه می شود:

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، سمت های تخصصی به افراد دارای تخصص مستقل اختصاص داده شده است.

نکته جالب در مورد شرکت بیمه آرمان، تحصیلات مدیر عامل این شرکت است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت در سامانه کدال، آقای مجید قالی پور، مدیرعامل شرکت بیمه آرمان، فارغ التحصیل رشته کامپیوتر می باشد.

وقتی یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر مدیر عامل بیمه می شود!

متأسفانه جز ریاست و عضویت در مراکز علمی دانشگاه آزاد قزوین، مدیرعاملی یک شرکت خصوصی و شرکت تجارت الکترونیک ایرانی آرمان و البته چندین سمت مشاوره در سوابق مختلف شرکت در سوابق شغلی وی جزییات خاصی وجود ندارد. صنعت بیمه

بدون قضاوت در مورد عملکرد دوره دو ساله رهبری وی در بیمه آرمان، افراد دارای پست های کلیدی در بانک ها و شرکت های بیمه بدون شک باید آموزش و تجربه تخصصی در این صنعت داشته باشند.

از طرفی معیارهای انتخاب ایشان با مدرک دکتری کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی و بدون سوابق مدیریتی مرتبط از اعضای هیئت مدیره چه بوده است و از طرف دیگر بیمه مرکزی حساسیتی به سوابق ایشان قائل نشده است. و یا اگر چنین است، از سوی دیگر صلاحیت این افراد چیست!

بر اساس آیین نامه شماره ۹۰ بیمه مرکزی، صلاحیت افراد شاغل در صنعت بیمه چه در پست های مدیریت ارشد و چه در پست های کلیدی با استفاده از جدول سنجش آموزشی بررسی می شود.

طبق این آیین نامه:

وقتی یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر مدیر عامل بیمه می شود!

علاوه بر این، طبق آیین نامه شماره ۲/۹۰:

وقتی یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر مدیر عامل بیمه می شود!

در صورت عدم شرکت در آموزش های ذکر شده در جدول بالا، حداقل تجربه مفید با ضریب ۱.۵ افزایش می یابد که بر اهمیت اسناد بیمه ای مدیران کلیدی (مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره) تاکید می کند.

یعنی مدیر عامل بیمه آرمان با مدرک نرم افزار کامپیوتر باید حداقل ۱۵ سال سابقه مدیریت و حداقل ۷.۵ سال سابقه بیمه داشته باشد اما در مدارک وی چنین به نظر نمی رسد.

آخرین کلمه:

بی شک صنعت بانک و بیمه یکی از تخصصی ترین بخش های مالی است که حساسیت بیشتری را از سوی نهادهای ذیربط مانند بانک مرکزی و بیمه مرکزی می طلبد.

باور کنید اگر داشتن تحصیلات مرتبط با صنعت بیمه و علوم وابسته مهم نبود، از سال ۱۳۴۹ (موسسه آموزش عالی بیمه اکو فعلی) و به جای فارغ التحصیلان، مدرسه عالی بیمه در کشور وجود نداشت. این دانشکده در صنعت بیمه از فارغ التحصیلان از کامپیوتر، مکانیک، عمران و ادبیات استفاده کردند.

آنچه مسلم است شناسایی صلاحیت های عجیب و قابل توجه مدیران عامل بانک ها و موسسات مالی و اعتباری توسط بانک مرکزی در سال های اخیر تبعات جدی برای این صنعت و ۸۵ میلیون نفری کشور داشته است. امیدواریم بیمه مرکزی مسیر بانک مرکزی را طی نکند تا در آینده بحران جدی در این صنعت رخ ندهد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا