ترندهای روز

وقتی پیتزای پیشنهادی هوش مصنوعی در دوبی محبوب شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

آیا هوش مصنوعی می تواند به صاحبان رستوران کمک کند تا ایده های جدیدی برای منوهای جدید و اشتها آور ارائه دهند؟ یا ممکن است دستور العمل های ارائه شده توسط هوش مصنوعی افتضاح باشد؟

اسپارتاک هاروتونیان مدیر بخش توسعه منوی رستوران های زنجیره ای پیتزا دودو در دبی است. او می گوید: یک بار از چت بات معروف GBT خواستیم که دستور پخت بهترین پیتزا در دبی را به ما بگوید.

ما از این دستور غذا استفاده کردیم و زمانی که آن را در اختیار عموم قرار دادیم، با استقبال باورنکردنی روبرو شد و هنوز هم در منوی غذایی ما امروز است.

آقای هاروتونیان می گوید: “دبی شهری است که ۹۰ درصد جمعیت سه میلیونی آن را مهاجران تشکیل می دهند. اینجا فرهنگ های مختلفی وجود دارد؛ هندی ها، پاکستانی ها، فیلیپینی ها، عرب ها و اروپایی ها.”

ما از GBT Chat خواستیم پیتزایی را پیشنهاد کند که این ترکیب فرهنگی را منعکس کند. پیشنهاد شد مرغ شاورما عربی، پنیر کبابی عربی و ادویه زعتر خاورمیانه و کمی سس تاهینی اضافه شود.

همانطور که به نظر می رسد اشتهای مشتریان پیتزا دودو برای این پیتزا پایانی ندارد. آقای اروتیونیان می گوید: «به عنوان یک آشپز، هرگز این ترکیب مواد را در پیتزا مخلوط نمی کنم، اما ترکیب این طعم ها واقعاً خوب بود، هرچند که انتظارش را نداشتم.

سایر پیتزاهای پیشنهادی هوش مصنوعی اما وارد منوی رستوران نشدند. مثلا پیتزا پاستا و توت فرنگی یا پیتزا بلوبری و غلات صبحانه.

در آن سوی دنیا، در ایالات متحده آمریکا، ونسا ویلیس آزمایش هوش مصنوعی مشابهی را برای رستوران Velothe Taco در دالاس، جایی که او مدیر آشپزی است، انجام داد.

او واقعاً در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی کنجکاو بود، بنابراین از چت GBT خواست تا ایده‌ای برای منوی تاکوی این هفته پیشنهاد دهد.

خانم ویلیس به هوش مصنوعی گفت: «من به آن گفتم که فقط از هشت خوراکی استفاده کند. فقط می تواند از یک تاکو و یک ماده پروتئینی استفاده کند.

برخی از دستور العمل ها خیلی اشتها آور نبودند. نتیجه:

«هوش مصنوعی گاهی اوقات ترکیب‌های جالب و دور از ذهنی را پیشنهاد می‌کرد و با خودم فکر می‌کردم، آیا ترکیب کاری قرمز با توفوی نارگیل و آناناس واقعاً خوشمزه می‌شود؟»

با وجود این، خانم ویلیس سه مورد از پیشنهادات هوش مصنوعی را اجرا کرد و در نهایت از بین آنها تاکوی میگو و استیک را افق میهن کرد و در منوی ویژه مشتریانش قرار داد. ۲۲ هزار تاکو در یک هفته فروخته شد.

او می‌گوید: «هوش مصنوعی ابزار واقعاً خوبی است وقتی که ما کمی خلاقیت داریم و به شما کمک می‌کند مغزتان را به کار بیاندازید و با خودتان فکر کنید که شاید این ترکیب کارساز باشد». بذار امتحانش کنم هوش مصنوعی ممکن است ترکیبی را پیشنهاد کند که ما اصلاً به آن فکر نکرده‌ایم.

اما خانم ویلیس می گوید که اینطور نیست که او به سادگی هر چه هوش مصنوعی بگوید را بپذیرد. او می گوید همیشه لازم است که کسی دستور پخت غذا را تأیید کند.

در صنعت و تجارت مواد غذایی، افراد زیادی هستند که علاقه چندانی به استفاده از هوش مصنوعی ندارند. جولیان دو فرال در لندن زندگی می کند و کوکتل درست می کند. از هوش مصنوعی استفاده نمی کند زیرا به نظر خیلی غیر خلاقانه می رسد و ترکیبات آن واقعاً با عقل و منطق جور در نمی آید.

امیلی بندر، استاد زبان‌شناسی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، می‌گوید مهم است که به یاد داشته باشیم که «هوش مصنوعی جادو نیست». او می گوید آنها فقط از مطالبی که در اینترنت می خوانند یاد گرفته اند.

این واقعیت که شما می توانید با استفاده از چت GBT چیزی شبیه به یک دستور تهیه کنید به این دلیل است که اینترنت پر از دستور العمل های مختلف است.

او می افزاید که یک هوش مصنوعی ممکن است دستور غذا را از وبلاگ آشپزی شخصی دریافت کند. این باعث می شود تعداد خوانندگان آن وبلاگ کاهش یابد و آن وبلاگ نویس دیگر نتواند هزینه های زندگی خود را که با اشتراک و تبلیغات خوانندگان در وبلاگ فراهم شده است، تامین کند.

با وجود این، Milli Bender می گوید که شاید در آینده، هوش مصنوعی پیشرفته تر بتواند به ایجاد دستور العمل های بیشتری کمک کند.

او می گوید شاید در آینده هوش مصنوعی بتواند مواد غذایی مورد استفاده در آشپزی را به زیرگروه های شیرین یا اسیدی و غیره طبقه بندی کند. یا می تواند ترکیبی از مواد غذایی را در یک گروه قرار دهد و با این کار دستور پخت بی نهایت دقیق ارائه دهد. با این حال، شما باید بتوانید به هوش مصنوعی فرمان جستجوی بسیار خاصی بدهید تا از این مزایا استفاده کنید.

در بریتانیا، Waitrose از هوش مصنوعی برای ردیابی گرایش های غذایی مورد علاقه مردم در رسانه های اجتماعی استفاده می کند. یکی از این غذاهای پرطرفدار «همبرگر فشرده» است. این همبرگر نازک و ترد است که با فشار دادن گوشت چرخ کرده روی یک تابه بسیار داغ درست می شود. یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار «کروکی» است. کروکی در واقع یک کروسان پر از مایع بیسکویت و تکه های شکلات است.

لیزی هیوود، مدیر خلاق Waitrose، می‌گوید: «ما متوجه شدیم که هل برگر در سراسر رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شود و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ما حتی سه یا چهار رستوران فقط برگر در بریتانیا افتتاح کرده‌ایم و در عین حال خط جدیدی از همبرگرها را به سوپرمارکت‌های خود معرفی کرده‌ایم.»

در مورد کروکت، هوش مصنوعی نشان داد که ذکر این غذا در شبکه های مجازی از سال گذشته تا امروز بین ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است. در سه ماه گذشته آن را به صورت آزمایشی تولید و به سوپرمارکت های خود معرفی کرده ایم.»

در سنگاپور، استفانو کانتو، مهاجر ایتالیایی، یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده است که اگر به او بگویید چه موادی در یخچال یا کمد دارید، دستور العمل هایی را با استفاده از آن مواد پیشنهاد می کند. از آنجایی که این برنامه به کمک چت JTT کار می کند، نام آن را “Chef JBT” گذاشته اند.

آقای کانتو می گوید: «من ایتالیایی هستم و معلوم است که آشپزی می کنم. آقای کانتو روز در یک شرکت نرم افزاری کار می کند. او می گوید ایده این برنامه یک آخر هفته به ذهنش خطور کرده است. وقتی از چت JTT می‌خواست دستور غذا پیدا کند.

این برنامه منوها و گزینه هایی دارد تا کاربر بتواند وسایل آشپزی که در آشپزخانه دارد را افق میهن کند. کاربر می تواند افق میهن کند که آیا عجله دارد یا یک آشپز خوب. سپس هوش مصنوعی دستوری را با عکس آن غذا به کاربر ارائه می دهد.

آقای کانتو می گوید که سال گذشته وقتی این برنامه را منتشر کرد، پس از ده روز، ۳۰ هزار کاربر داشت. اما پس از مدتی صورتحساب بسیار بالایی از OpenAI دریافت کرد که صاحب چت GBT است.

اکنون او همچنان به پرداخت مبلغ ثابتی هر ماه به OpenAI برای استفاده از برنامه آنها ادامه می دهد.

او می گوید هنوز در حال یافتن تعادل مناسب بین تبلیغات و تعداد کاربرانی است که ماهانه پرداخت می کنند. او سعی می کند تا حدی این تعادل را برقرار کند تا بتواند بدون نیاز به فروش اطلاعات شخصی آنها، به خدمات رایگان به مشتریان ادامه دهد.

در دبی، سرآشپز پیتزا دودو، اسپارتاک آرتونیان، می گوید که هوش مصنوعی باید به عنوان یک ابزار سرگرم کننده در نظر گرفته شود تا اینکه برای کل برنامه ریزی منوی رستوران به آن تکیه کند.

با وجود این پیتزا دودو، اکنون این امکان را برای مشتریان خود در دبی فراهم کرده است که در هنگام استفاده از هوش مصنوعی، پیتزای رویایی خود را با رویه های عجیب و غریب بسازند. این رستوران زنجیره ای می گوید برنامه اش این است که استفاده از هوش مصنوعی را به تمام شعبات خود در سراسر جهان گسترش دهد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا