بانک و بیمه

پاتَک بانک ها علیه وزارت راه؛ سامانه جامع اقدام ملی قطع بود وام مسکن ندادیم!

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: اصرار بر قانون افزایش تولید مسکن در سال گذشته چندان به مذاق بانک ها خوش نیامد. این در حالی است که با گذشت زمان و با محدود شدن حوزه فشار چه از منظر افکار عمومی و چه از منظر قانونی، برخی بانک ها طوماری علیه وزارت راه و شهرسازی و بهانه های واهی برای فرار از پاسخگویی تهیه کرده اند. یا احتمالا جریمه مالیاتی.

بانک ها در واکنش به پرداخت نشدن تسهیلات بانکی اخیرا طوماری طولانی تهیه کردند و اعلام کردند که مشکلات و سرعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن به دلیل کمبود بودجه توسعه باید از وزارت راه و شهرسازی استعلام شود.

برخی بانک ها نبود نرم افزار و زیرساخت و همچنین سامانه TEM یا سامانه جامع اقدام ملی مسکن را یکی از دلایل عدم پرداخت فاینانس مسکن می دانند.

برخی بانک ها نبود نرم افزار و زیرساخت و همچنین سامانه TEM یا سامانه جامع اقدام ملی مسکن را یکی از دلایل عدم پرداخت فاینانس مسکن می دانند. بنابراین بانک ها اگر هم بخواهند نمی توانند یک سال تمام تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت کنند زیرا زیرساخت ها وجود نداشت.

آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که از ۲۶ بانک دولتی و خصوصی که متعهد به پرداخت تسهیلات بر اساس قانون افزایش تولید مسکن شده اند، ۱۷ بانک در چهار سال گذشته پس از تصویب این قانون حتی یک ریال به بانک ملی پرداخت نکرده اند. نهضت مسکن اجرای این قانون را پرداخت کرده است.

حال سوال اینجاست که آیا نرم افزار و زیرساخت سامانه جامع اقدام ملی مسکن تنها برای این ۱۷ بانک از ۲۶ بانک کشور آماده نبود؟ و چرا بانک های دیگر این مشکل را نداشتند؟

اما نکته جالب اینجاست که آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از عملکرد ایرانزمین، کارآفرین، اقتصاد نوین، گردشگری، موسسه ملل، بانک شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون ، دیکشاورزی، خاورمیانه و مشارکت سرمایه در نهضت ملی مسکن صفر شد.

بانک‌ها مانند گذشته تمایلی به اجرای این بخش از قانون ندارند و عملکرد آنها در رابطه با قانون حمایت از مسکن موید عدم تمایل به پرداخت تسهیلات در این بخش به‌ویژه در نهضت ملی مسکن است.

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک‌ها مانند گذشته آمادگی اجرای این بخش از قانون را ندارند و عملکرد آنها در قانون جهش مسکن موید عدم تمایل به پرداخت تسهیلات در این بخش به‌ویژه در کشور است. جنبش مسکن

در ماه‌های اخیر، بی‌توجهی بانک‌ها به نهضت مسکن ملی و پرداخت تسهیلات به دولت چهاردهم هم کشیده شده است، این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی در ابلاغیه اخیر خود به نمایندگان مجلس اعلام کرده است که از تولید اعداد و ارقام خودداری کنند. و تلاش های خود را برای متقاعد کردن بانک مرکزی به نگاه مثبت به جنبش ملی املاک و مستغلات و در کل بخش املاک و مستغلات مضاعف کنند.

بر اساس قانون ترویج تولید مسکن، بانک ها موظفند ۲۰ درصد از حق پرداخت خود را برای ساخت مسکن بپردازند و در صورت عدم اجرای این بند از قانون، بانک ها باید به دولت جریمه بپردازند. بر اساس این قانون، بانک‌ها در صورت عدم اجرای این تعهد، باید یک پنجم سهمیه محقق نشده را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مبالغ این تخلفات نیز برای استفاده در حوزه ساخت و ساز مسکن به صندوق ملی مسکن واریز می شود

تعداد جرایم بانکی به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است اما به گفته اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن به دلیل عدم اقدام بانک ها مبلغی به صندوق واریز نشده است.

به گفته اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن، اگرچه برآوردها نشان می دهد تعداد جرایم بانکی به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است.

بانک پاتک علیه وزارت راهداری; سامانه جامع اقدامات ملی قطع شد، وام مسکن ندادیم!

اما آخرین بهانه بانک ها که تعلیق سامانه جامع اقدام ملی مسکن را یکی از دلایل عدم پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن و طرح نهضت ملی مسکن می دانند، نیز مدعی هستند که علیرغم دستورات صادره از سوی این وزارتخانه راه و شهرسازی، هیچ درخواستی در سامانه برای بانک وجود نداشت، پس چگونه بانک می تواند برای درخواستی که ثبت نشده است، پرداخت کند؟

این در حالی است که برخی دیگر از بانک ها نیز معتقدند در سال های اخیر به دلیل عدم تعادل منابع و مصارف از ارائه کلیه تسهیلات مالی و قراردادی مانند دوره سوم محروم شده اند.

تاکنون علیرغم مکاتبات انجام شده متقاضی واجد شرایط از طریق سامانه TEM به این بانک ها معرفی نشده است

در توضیح زیر از سوی بانک ها آمده است: در خصوص سهمیه های سال های گذشته قانون جهش تولید مسکن، علیرغم مکاتبات انجام شده، متقاضی واجد شرایطی از سوی این بانک ها از طریق سامانه TEM قرار نگرفت.

بانک های متخلف قانوناً فرض می کنند که همانطور که در دستورالعمل تسهیلات مذکور آمده است. متقاضیان استفاده از تسهیلات مربوطه تولید مسکن از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک ها معرفی شوند. با توجه به نقش موثر اعتبار سنجی و انطباق کامل اعتبار، فراتر از اعطای وام، در تکمیل پروژه ها و بازگشت منابع مصرف شده توسط بانک در این پروژه ها، نیاز به مذاکره با دستگاه های اجرایی به منظور بررسی است. اعتبار متقاضیان استعلام قبل از ارسال به بانک ها یک نظر از قبل است زیرا علیرغم اعلام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بررسی شرایط و مدارک متقاضیان قبل از ارسال به بانک ها، بخش بزرگی از درخواست های متقاضیان ارسال شده با مشکلاتی مواجه می شوند، به عنوان مثال. ب- به دلیل عدم شروع عملیات یا عدم دریافت پروانه ساختمانی، عدم مالکیت زمین در سرمایه گذاری خود و غیره…

بانک پاتک علیه وزارت راهداری; سامانه جامع اقدامات ملی قطع شد، وام مسکن ندادیم!

الان همین است محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن معتقد است: بانک ها با استفاده از روش های دیگر می توانستند افرادی را که این کار را انجام نمی دادند و منفعل بودند، شناسایی کنند. بانک ها به قانونی استناد می کنند که می گوید وزارت راه و شهرسازی باید به آنها ابلاغ می کرد.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن: شما مدعی هستید; برای سادگی، هیچ فردی در سیستم موضوع (TEM) وجود ندارد که در این مورد به آنها اطلاع دهد، ابتدا بانک ها توانستند افرادی را که این کار را انجام نداده اند و نوعی انفعال از خود نشان می دهند، از طریق روش های دیگر شناسایی کنند.

وی با عذرخواهی بانک ها مبنی بر مشکل سیستم موضوع و عدم جذب متقاضیان واجد شرایط به سیستم بانکی، از تلاش بانک ها برای رفع جریمه مالیاتی از طرق قانونی، تصریح کرد: ادعا می کنند؛ چراکه بانک ها در این زمینه اقدام می کنند. در سامانه TEM هیچ فردی برای اطلاع رسانی معرفی نشده است – وزارت راه و شهرسازی در این زمینه پاسخ های روشنی دارد. اول اینکه بانک ها می توانستند از روش های دیگری برای شناسایی افرادی که این کار را انجام نمی دادند و منفعل بودند استفاده کنند. بانک ها به قانونی استناد می کنند که می گوید وزارت راه و شهرسازی باید به آنها ابلاغ می کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهند به این قانون استناد کنند، وزارت راه و شهرسازی اطلاعات را به بانک مسکن ارسال کرده و بانک‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند از طریق سامانه TEM مشخصات را دریافت کنند، این کار را نکرده‌اند و به سیستم متصل نیستند. این سیستم برقرار است و باید در داخل بانک به آن متصل شود. اگر بانک این کار را نکند، معلوم است که سیستم را نمی بیند. وزارت راه و شهرسازی این کار را کرد اما بانک ها نه. متأسفانه همکاری ایجاد نشده و سیستم راه اندازی نشده است و بانک می گوید; «دسترسی ندارم» که به دلیل ناکارآمدی بانک‌ها بود.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به پیگیری های وزیر راه و شهرسازی گفت: اکثر بانک ها به سامانه متصل شده اند و تسهیلات پرداخت تسهیلات ایجاد شده است اما مشکل همچنان پابرجاست. افراد حاضر در سیستم حق انتخاب بانک را دارند زیرا بانک های خارج از کشور همکاری های متفاوتی دارند. مردم به بانک هایی مراجعه می کنند که برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری بهتری دارند. نتیجه بانکی است که شکایت می کند و به دلیل تخلف و عملکرد نامناسب وام پرداخت نمی کند، مردم کمتر ثبت نام می کنند، این دوباره اشتباه بانک است.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک هایی بودند که در سال جاری در مجموع ۷۴۸ میلیارد و ۷۱۷ میلیون ریال به نهضت مسکن ملی پرداخت کردند.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک های فعال در دوره قبل از ۳۱ بودند. تیر در این ماه در مجموع ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت کردند.

عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در دوره مذکور ۶۲۹.۵۷۶ میلیارد ریال، بانک سپه ۱۲.۹۴۱ میلیارد ریال، بانک ملی ۳۴.۳۶۲ میلیارد ریال، تجارت ۲۲.۴۸۲ میلیارد ریال، ملت ۴۶.۵۰۴ میلیارد ریال و صادرات ۹۰ میلیارد ریال، صنعت و معدن ۷۰ میلیارد ریال بوده است. میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران ۱.۵۲۰ میلیارد ریال بوده است. گفتنی است، عملکرد بانک صنعت، معدن و توسعه صادرات در این بخش در ماه گذشته بدون تغییر باقی مانده است.

به نظر می رسد عذرخواهی اخیر برخی بانک ها نوعی فرار و بی عملی از قانون برای افزایش تولید مسکن است و با طومار اخیر قصد دارند به وزارت راه و شهرسازی سیلی بزنند و توپ را به دست این وزارتخانه بسپارند. . پرتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا