ترندهای روز

پاسخ به ۴ سئوال مهم دانش آموزان/ اعلام جزییاتی از امتحانات نهایی و کنکور سراسری

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

وزارت آموزش و پرورش آمادگی توزیع کارت دانش آموزان در امتحانات پایان ترم هفته آخر را ندارد اردیبهشت از یک سو شهادت رئیس جمهور و تیم همراهش در سانحه هوایی از سوی دیگر موجب تغییرات زیادی در برگزاری امتحانات دانش آموزان به ویژه در مقطع متوسطه دوم و کنکور شد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: تغییرات امتحانات نهایی نه تنها دانش آموزان و اولیای آنها را سردرگم کرد، بلکه باعث نگرانی آنها شد. در گزارش زیر سعی داریم به چهار سوال اصلی درباره تغییرات اساسی رخ داده پاسخ دهیم تا ابهامی وجود نداشته باشد.

امتحانات نهایی سال دوم دبیرستان

بر اساس آخرین جدول منتشر شده از سوی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم که امسال در تمامی رشته ها امتحان نهایی دارند، از امروز شنبه پنجم. خرداد آنها باید قبل از جلسه امتحان آماده شوند. اولین آزمون آن ها «عربی و زبان قرآن» در رشته های ریاضی، فیزیک، علوم تجربی، علوم فنی و حرفه ای و «عربی» در دو رشته علوم انسانی و معارف اسلامی خواهد بود.

امتحانات دانش آموزان پایه دهم در ۲ تیر ۱۴۰۳، امتحانات دانش آموزان پایه یازدهم در ۱۳ تیرماه و امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم در ۳۱ ژوئن ۱۴۰۳ به پایان می رسد.

امتحانات معارف دینی که پیش از این لغو شده بود در تمامی پایه های دهم و یازدهم روز چهارشنبه ۱۸ خرداد و در پایه دوازدهم پنجشنبه ۱۹ خرداد برگزار می شود.

برنامه امتحانی پایه نهم چه تغییراتی ایجاد کرد؟

دروس علوم تجربی، فارسی و ریاضی (با ستاره) پایه نهم به صورت هماهنگ کشوری و آزمون سایر رشته ها به صورت هماهنگ استانی برگزار می شود و بر این اساس تاریخ آزمون علوم سراسری روز یکشنبه ۱۵ می باشد. خردادفارسی سه شنبه ۱۷ خرداد و ریاضی یکشنبه ۲۳ خرداد برگزار می شود.

قرار بود اول امتحان نویسندگی باشه خرداد به روز سه شنبه ۲۲ خرداد موکول شد.

سوالات امتحان نهایی چه خواهد بود؟

این یکی از سوالات جدی دانش آموزان و اولیای آنهاست: با توجه به تغییرات اساسی در نحوه برگزاری امتحانات و اضافه شدن پایه دهم و یازدهم به امتحانات نهایی، سوالات چگونه خواهد بود و چقدر سخت خواهد بود؟ محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان مراقب باشند کتاب های درسی مبنای طراحی سوالات باشند. دبیرخانه های کشوری تأیید کردند که سؤالات در چارچوب کتاب های درسی است، اما هر چه ضریب سختی بیشتر باشد، دانش آموزانی که به خوبی موضوع را درک کرده اند، قادر به پاسخگویی هستند. البته سوالات محدود به این صورت است. بلافاصله بعد از امتحان، سوالات را قضاوت می کنیم تا در صورت وجود اشکال، آنها را اصلاح کنیم. تاکید می کنم که در پایه دوازدهم تا ۲۵ درصد سوالات روی سطوح بالای شناختی متمرکز است. اما دانش آموزان باید مطمئن باشند که اگر کتاب درسی را به درستی مطالعه کرده باشند، می توانند به آنها پاسخ دهند.

کنکور کی برگزار میشه؟

سازمان سنجش و سنجش نظام آموزش و پرورش کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به برگزاری چهاردهمین دوره ایران تحلیلات ریاست جمهوری در تاریخ هشتم تیرماه، برگزاری آزمون به روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر ۱۴۰۳ موکول شد. همزمان با ایران تحلیلات ریاست جمهوری». وی گفت: با توجه به به تعویق افتادن آزمون مذکور در تاریخ ۲۱ و ۲۲ تیر ۱۴۰۳ و درخواست مکرر داوطلبانی که تا تاریخ تعیین شده قبلی یعنی ۳۰ فروردین ۱۳۰۳ موفق به ثبت نام در این آزمون نشده اند، می توانند آخرین بار فقط در روزهای یکشنبه و دوشنبه در تاریخ ۶ و ثبت نام دیرهنگام در ۷ ژوئن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا