اخبار اقتصاد ایران

پاسخ میرکاظمی به زنگنه؛ فساد در قرارداد کرسنت مسجّل است

وزیر نفت دولت نهم در پی اظهارات اخیر وزیر نفت دولت اصلاحات درباره قرارداد کرسنت گفت: اینکه دلالانی در ماجرای کرسنت دخیل بوده اند و فسادی رخ داده یک واقعیت محرز است و هیچکس نمی تواند. انکارش کن.”

ایران تحلیل، سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت در ویدئویی به جزئیات قرارداد فساد کرسنت در زمان وزارت آقای زنگنه پرداخت و گفت: این قرارداد با ۲ دلال و افراد زیادی که وجوه دریافت کردند، منعقد شد. و مدارک موجود است. ثابت شده است. این اسناد هم به لاهه و هم به مراجع قضایی ارسال شده است و سازمان های نظارتی کاملاً از این موضوع مطلع هستند و حتی می دانند که چه کسانی و از کجا پول دریافت کرده و خرج کرده اند، دلالان در پرونده کرسنت دخیل بوده اند و فساد صورت گرفته است. و این امر مسلم است و هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند.

وی ادامه داد: کرسنت پروژه ای غیراقتصادی بود. حتی در هفت سال اول، ۵۰ درصد سرمایه ایران بر نمی گردد. در ۱۸ سال بعد حداکثر ۲ تا ۴ میلیارد دلار برگشت. در واقع این گازی که نتوانستیم وارد کشور کنیم و سوخت مایعی که استفاده کردیم در مدت ۲۵ سال حدود ۵۴ میلیارد دلار ضرر و زیان دارد.

وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: با اجرای این قرارداد، ترکیه حق داشت بیاید و ۸۰ درصد از ما تخفیف بگیرد، پاکستان و عراق هم همینطور بودند و طی ۲۰ سال صدها میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می شد. تا ۳۰ سال

میرکاظمی یادآور شد: همزمان با امضای این قرارداد همه دستگاه های نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و حتی اطلاعات سپاه همگی تاکید کردند که این قرارداد آماده اجرا نبود

وی خطاب به زنگنه گفت: شما خودتان می دانید که دو سال وقت داشتید این قرارداد را اجرا کنید اما اجازه اجرای آن را نداشتید چون منافع ملی را به خطر انداخت.

وزیر اسبق نفت ابراز داشت: در کمیسیون اصل ۹۰، مرحوم محمدرضا فاکر را در رسانه ها بگردید و ببینید ایشان در مورد قرارداد کرسنت چه گفته اند، همچنین وزارت امور خارجه همان زمان نامه ای نوشته بود اگر شما محل تحویل را در سکوی مبارک قرار دهید، این یعنی حق با شماست.” کشورهایی که تحت حاکمیت ایران هستند را مشخص کرده اید و بعد جزایر و محل تحویل را حاکمیت خود می دانند.

میرکاظمی تصریح کرد: دو الحاقیه به این قرارداد اضافه شده که به ضرر ماست، در الحاقیه اول شما حق فسخ داشتید یعنی ما حق فسخ داشتیم اما در یک الحاقیه این حق را از شما سلب کردید. در حالی که می توانستیم این قرارداد را لغو کنیم. اضافه بعدی که کردید این بود که شرکت «دانا انرژی» در امارات تشکیل شد که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به ایران و ۵۰ درصد کرسنت بود و قرار شد منافع توزیع انرژی در آنجا نصف شود که شما تحویل دادید. با اضافه کردن به کرسنت، و آنها بلافاصله آن را در بازار سهام امارات فروختند و میلیاردها دلار به جیب زدند.

گفت: آقای زنگنه اینها را چطور توضیح می دهید، خودتان بروید در گزارش ها ببینید، آقای ترکان در روزنامه نوشت که دیوار کرسنت تا ثریا کج است و حتی خود آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی نامه ای نوشت و گفت که احساس خطر می کنم. و به رئیس جمهور وقت تذکر داد و گفت این قرارداد را از نظر اقتصادی و امنیتی اجرا نکنید.

وزیر سابق نفت در پایان گفت: آقای زنگنه من تعجب می کنم که چگونه این موضوع را تحریف می کنید، کجایند کسانی که امروز باید محاکمه شوند و پاسخگو باشند، ده ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردند و فقط امروز. آنها حقایق را تحریف می کنند و ادعا می کنند که این باعث تعجب و تاسف است و من از مقامات قضایی تقاضا دارم این قرارداد را توضیح دهند تا مردم بفهمند که این قرارداد چه ضرری برای کشور خواهد داشت. من هم این گزارش را منتشر می کنم و از جوانان این کشور می خواهم این گزارش را بخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا