اخبار بورس

پالایشی های بورس امروز چرا صف فروش شدند؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامصبح امروز شاخص کل بورس ۲۰۰۰ واحد رشد کرد و بسیاری از نمادهای بازار سرمایه در وضعیت متعادلی قرار گرفتند. اما ناگهان پس از افشای اطلاعات مهم شرکت های پالایشی از تغییر نرخ خوراک پالایشگاه ها، شاخص بیش از ۱۹ هزار واحد کاهش یافت. همه نمادهای پالایش برای فروش قرار گرفتند. دلیل این کاهش چه بود؟

بر اساس ابلاغیه جدید وزارت نفت، قیمت خوراک پالایشگاه ها با دستور وزیر نفت تغییر کرده است.

وزارت نفت امروز در بخشنامه ای قیمت گذاری مواد اولیه و فرآورده های نفت و گاز را اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه قیمت نفت خام و میعانات گازی نسبت به قبل بدون تغییر باقی ماند. اما موضوعی که واکنش های زیادی به همراه داشت، قیمت گذاری بنزین و گازوئیل با گوگرد بالا بود. به عبارت دیگر هدف قیمت گذاری افزایش کیفیت این دو محصول و در نتیجه کاهش تعرفه و تعدیل سود فرآورده های نفتی است. بر اساس این بخشنامه مرجع قیمت بنزین از بنزین سنگاپور اکتان ۹۵ به بنزین فوب ۹۵ اکتان خلیج فارس تغییر یافت. قیمت بنزین اکتان در خلیج فارس ارزانتر از سنگاپور است. در واقع، پالایشگاه هایی که بنزین با اکتان کمتر تولید می کنند، از سود کمتر و اسپرد کراک روی این محصولات بیشتر متضرر می شوند.

این نامه امروز در سامانه کدال و پس از افشای اطلاعات مهم شرکت شپنا منتشر شد.

این تصمیم ۱۰ ماه پس از سال اعلام شد و روحیه منفی در بازار ایجاد کرد. در مصوبه اخیر پالایشگاه های رونمایی شده توسط شتران در کدال، تغییر خاصی به جز بنزین در بخش خوراک و فرآورده ها ایجاد نشده است.

اما وقتی صحبت از بنزین شد، شرایط برای پالایشگاه ها مضر بود. در زمان تعیین قیمت فروش بنزین دو عامل تغییر کرده است که می توان بر اساس عیار بنزین هر پالایشگاه و ترکیب وزنی آن در سبد فروش (سبد تولید) که باعث کاهش سود می شود. در اطلاعیه جدید:

۱- قیمت فروش بنزین که قبلا بر اساس قیمت فوب سنگاپور بود به فوب خلیج فارس تغییر یافت. در سال ۱۴۰۲، نرخ در خلیج فارس به طور متوسط ​​۴.۱ دلار کمتر از نرخ در سنگاپور است.

۲- همانطور که در جدول مشاهده می کنید اثر کاهش قیمت برای انواع بنزین کاهش یافته است.

با توجه به کاهش سود ناخالص واحدهای پالایشی، می توان این موضوع را با ضرب درصد بنزین موجود در ترکیب فروش در درصد کاهش کراکینگ بنزین بررسی کرد. بر اساس این تصمیم، بیشترین تاثیر بر ستاره خلیج فارس خواهد بود که ۳۳ درصد از سود ناخالص را از دست خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا