اخبار اقتصاد ایران

پالس مثبت FATF به ایران؛ پایان ۶ سال تحریم مالی

قدرت FATF در سازمان ملل بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است

گفته می شود که قدرت FATF در سازمان ملل نسبت به گذشته افزایش یافته است. این امر به دلیل شبکه های گسترده ، همراهی با کشورهای سراسر جهان با توصیه های FATF و توصیه این موسسه مالی به قوانین و مقررات بین المللی است.

به گفته ایران که اخیراً توسط ایران تصویب شده است ، که اخیراً انجام شده است و دعوت FATF به ایران برای مذاکره ، ما ممکن است ابتدا بتوانیم پس از شش سال لیست سیاه ، از کارگروه اقدام ویژه اقدام مالی درخواست کنیم. البته برای واگذاری لیست سیاه به لیست خاکستری ، باید CFT را نیز تأیید کنیم که هم اکنون توسط شورای مصلحت مورد بررسی قرار می گیرد.

مهمترین مزیت عزیمت ایران از لیست سیاه گروه اقدام مالی بین المللی به نام FATF این است که شهرت و شهرت ایران را در جهان حفظ می کند. متأسفانه ، به دلیل لیست سیاه ایران ، FATF در حال حاضر یک برچسب بدنام برای اتباع ایران است که طبق گفته موسسات بین المللی ، ایرانیان پرخاشگر هستند و در همه جای جهان باید برای خدمات پولی و مالی کنترل و کنترل شوند. بنابراین با پیوستن به FATF ، این تصور غلط ناپدید می شود و ما می توانیم راه را با جهان هموار کنیم.

پس از سالها بحث یا رد دستورالعمل های FATF ، سرانجام با رهبر عالی و دستور وی به شورای مصلحت ، روز ۲. اردیبهشت کنوانسیون پالرمو شورای مصلحت تصویب شد و این قانون در روز ۲ اردیبهشت مجلس به دولت ابلاغ شده است. پس از اعلامیه به FATF ، موسسه مالی دعوت رسمی به رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور برای مذاکره در -Person کرد.

تعامل پولی و مالی ایران با سایر کشورها و موسسات پولی و مالی اکنون سخت است. ما حتی نمی توانیم تعامل اقتصادی با کشورهای عضو در بریکس و شانگهای انجام دهیم. از آنجا که این کشورها جزو گروه های منطقه ای FATF هستند و موظفند به توصیه FATF عمل کنند تا علیه کشورهای پرخطر مانند ایران عمل کنند. اگر امروزه تحریم های ایالات متحده برداشته شود ، ما یک مانع اساسی برای نام FATF داریم که به ما اجازه نمی دهد به راحتی با کشورهای مختلف و نهادهای پولی تعامل برقرار کنیم.

گفته می شود که قدرت FATF در سازمان ملل نسبت به گذشته افزایش یافته است. این امر به دلیل شبکه های گسترده ، همراهی با کشورهای سراسر جهان با توصیه های FATF و توصیه این موسسه مالی به قوانین و مقررات بین المللی است.

از طرف دیگر ، در رتبه بندی اعتباری FATF ، لیست سیاه ایران باعث شده است که کشور ما به یک سیبیل تبدیل شود. به طوری که ایران به یک مورد جذاب برای افزایش رتبه اعتباری کشورها تبدیل شده است. به منظور بهبود رتبه های اعتباری خود ، گزارش های بی شماری در مورد چگونگی محدود کردن ایرانیان ، برخورد با اتباع ایرانی و فعالیت ملی ایران به FATF وجود دارد.

شاخص های سرمایه گذاری خارجی امروزه به گزارش های FATF در مورد وضعیت ایالت ها وابسته است و برای همه سرمایه گذاران مهم خارجی کشور می خواهند سرمایه گذاری کنند که پولشویی و تأمین مالی تروریسم در چه درجه ای سرمایه گذاری کنند.

ایران از ۱ تا ۲ سال در لیست سیاه FATF قرار داشت. در ماه ژوئن ، شش ماه پس از شروع کارگزاری FATF ، وی به مدت شش ماه اقدامات متقابل علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد. اما پس از عزیمت ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا از اوضاع تغییر كرد و با اقدامات جدید سازمان ، تلاش های ایران انجام شد تا تأمین مالی و حضور آن در سیستم مالی جهانی دشوارتر شود.

از فوریه ۲۰۰۸ ، ما لیست سیاه را دوباره معرفی کرده ایم ، و از آن زمان ، FATF بارها و بارها شکل یک کشور ثابت -SRISK را برای کشور برای ایران تکرار کرده است. اگر جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون های Palermo و CFT را تصویب کند و به آنها بپیوندد ، FATF در مورد تعلیق اقدامات درگیری تصمیم می گیرد. لیست سیاه که اکنون ایران در آن قرار دارد این اقدامات درگیری را تعریف کند. یعنی عمل کنتراست مرز بین لیست سیاه و لیست خاکستری را تعیین می کند. اگر دو کنوانسیون را تأیید کنیم و به آن بپیوندیم ، می توانیم عمل درگیری را به حالت تعلیق درآوریم و در واقع از لیست سیاه به لیست خاکستری برویم.

در مسیر اجرای منطقی و چارچوب برنامه ، گفته می شود که تصویب این دو کنوانسیون و در نتیجه تلاش برای تعلیق اقدام برنامه عمل در واقع یک لیست سیاه است. زیرا موضوع لیست سیاه FATF به دلیل اقدامات درگیری است. هنگامی که اقدام کنتراست به حالت تعلیق درآمده است ، ما در لیست خاکستری قرار داریم و مانند ۵ کشور دیگر در لیست خاکستری FATF ، می توانیم یک روال عادی را برای تعامل FATF حل کنیم و این اشکالات را به مرور زمان برطرف کنیم.

البته ، کنوانسیون پالرمو توسط ایران تصویب شده است ، اما CFT هنوز توسط شورای مصلحت تصویب نشده و در دست بررسی است. در حالی که FATF بر همایش های Palermo و CFT تأکید دارد. بنابراین ، با تأیید پالرمو ، ما نمی توانیم لیست سیاه FATF را حذف کنیم ، اما می توانیم از FATF بخواهیم اقدامات درگیری را علیه ایران کاهش دهد یا برای تأیید پالرمو امتیازات FATF را بدست آورد.

مرکز اطلاعات مالی ایران در کارگروه منطقه ای FATF در اوراسیا فعال بوده است زیرا با FATF کار کرده و به ایمیل های FATF پاسخ داده است. ایران در حال حاضر عضو سرپرست است و هیچ عضویت قطعی و دائمی در FATF ندارد. در سالهای اخیر ، ایران در مورد برخی از نظرسنجی های فنی FATF اظهار نظر کرده است تا توصیه های خود را اصلاح کند. همچنین مقالات علمی در مورد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم منتشر کرده است ، و حس و رویکرد را به FATF منتقل کرده است که ما نسبت به اجرای قانون و مقررات خودمان که چارچوب مشاوره FATF را تحقق بخشیده اند بی تفاوت نیستیم و به طور عملی توصیه های FATF را در کشور اجرا می کنیم.

به همین دلیل دیدگاه فاتف در مورد ایران با نگاه کره شمالی ، عضو دیگر لیست سیاه متفاوت است. از آنجا که FATF برنامه اقدام کره شمالی را کاملاً لغو کرده و اقدامات ضد کره شمالی را در سطح بالاتری از ایران تعریف کرده است. به طوری که همه اتباع کره شمالی هیچ خدمتی در مؤسسات پولی و مالی سایر کشورها دریافت نمی کنند. بانک ها و موسسات کره شمالی در بانک های سایر کشورها بسته شده اند. در حالی که ایران می تواند خدمات و خدمات دریافت کند ، تحت کنترل و کنترل شدید است.

بانک های ایران در کشورهای دیگر بسته نیستند ، اما با محدودیت در خدمات و خدمات روبرو هستند. اینها البته سطح دو اقدامات متضاد FATF برای کشورها در لیست سیاه است. FATF برنامه اقدام ما را باطل نکرده است. نظارت و ارزیابی عملکرد کشور بر اساس نسخه های قدیمی ، توصیه های خود را نیز انجام می دهد ، که بیشتر مبتنی بر اصلاح قوانین و مقررات است.

FATF همچنین در اظهارات خود درگیری علیه ایران را تشدید نکرده است و متن بیانیه وی از ۷ تا اکنون بدون تغییر باقی مانده است. از طرف دیگر ، در کارگروه منطقه FATF ، تصویب شد که کمک های فنی به ایران ارائه دهد تا بتوانیم مشکلات خود را در مبارزه با پولشویی برطرف کنیم و از لیست سیاه خارج شویم.

گروه اقدام مالی ویژه در گروه منطقه ای اوراسیا قرار ملاقات کتبی اهدا کرده است. همه اینها نشان می دهد که FATF تمایل به تعامل با ایران دارد. این تعامل با ایران را برای مدیریت پولشویی و تأمین مالی تروریسم در منطقه و کشور ما ترجیح می دهد. از طرف دیگر ، مرکز اطلاعات مالی ایران تلاش کرده است تا تعامل خود را با FATF در چارچوب های فنی و قانونی حفظ کرده و به سؤالات آن پاسخ دهد. این پاسخگویی و تعامل در چارچوب منافع کشور تحت نظارت شورای عالی برای شستشوی ضد مون و تأمین مالی تروریسم است.

در

در همین راستا ، ملکی – اقتصاددان – گفت که بسیاری از ارزهای کشورهای اطراف ، مبادله های سوء استفاده از تحریم های بی رحمانه علیه ایران و همچنین عدم وجود یک سیستم رسمی مالی و تجاری با جهان را سوء استفاده می کنند ، به طوری که برخی از بازرگانان ما در ترکیه و دبی نقره ای بوده اند. البته ، دعوت اخیر FATF به ایران نشان می دهد که تعامل ایران با این موسسه مالی بین المللی بهبود یافته است.

به گفته ملکی ، هنگامی که ما در موسساتی مانند FATF تحریم نمی شویم و رسماً می توانیم LCS خود را باز کنیم ، یک حساب رسمی داریم. بانک های هر دو طرف موظفند پول برای پول تهیه کنند. کار تسریع می شود و هزینه هایی که منجر به تحریم ها می شود توسط اقتصاد کشور از بین می رود. اکنون اقتصاد ما درگیر یک سیستم اداری اختاپوس ناکارآمد است و ما این اقتصاد را ناکارآمد تر کرده ایم.

وی همچنین تأکید می کند که ما به دلیل تعدادی از ملاحظات کوچک در FATF نباید از علایق بزرگ خود غافل شویم و اگر در این موسسه مالی قرار داشته باشیم می تواند باعث ایجاد مشکلات ما شود. ممکن است سایه ای از سیاست بر روی نهادهای بین المللی وجود داشته باشد ، و برخی از اختیارات ممکن است به این نهادها نفوذ کنند ، اما در ساختارهایی مانند FATF که برخی دموکراسی وجود دارد ، فشار کمتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا