بانک و بیمه

پالس منفی سلاح ورزی در هنگامه ریزش دلار؟!

به گزارش خبرنگار بازار، حسین صلاح ورزی رئیس اسبق اتاق بازرگانی در حالی تلاش کرد تا شتاب منفی به روند نزولی بیافزاید در حالی که دلار در چند روز گذشته با شکستن کانال ۶۰ هزار تومانی کانال ۵۶ هزار تومانی را شکست. صلاح ورزی در توییت خود مدعی شد تراز خالص سرمایه کشور در ۹ ماهه سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد دلار منفی شده است!

سهال ورزی با استفاده از آمار بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که نمی توان از این آمار نتیجه گیری کلی کرد و افرادی که طرفدار چنین نتیجه گیری نادرستی هستند مشکل سیاسی جناحی دارند نه اقتصادی.
لازم به ذکر است برای کشوری که جریان سرمایه آن بدون هزینه مبادله (زمان و جمع آوری هزینه) صورت می گیرد. تراز منفی سرمایه می تواند تا حدودی نشان دهنده فرار سرمایه باشد، اما در مورد ایران مطلقاً اینطور نیست. به عنوان مثال، اگر ارزهای نفتی در مدت زمان کوتاهی وصول نشود، به عنوان حساب سرمایه منفی در تراز پرداخت ها منظور می شود که مشخصا به معنای فرار سرمایه نیست.
بنابراین برای برآورد فرار سرمایه باید به آمار تراز پرداخت های بلندمدت مراجعه کرد نه به آمار ۹ ماهه که می تواند در ۳ ماه به شدت کاهش یابد (مثلاً تفاوت حساب سرمایه ۹ ماهه ۱۴۰۱ با تمام سال ۱۴۰۱).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا