پایان اقتصاد کلاهبرداری؛ هوش مصنوعی رازها را آشکار میکند

اکونومیست نوشت: در دنیایی که الگوریتمها به زبان انسانها صحبت میکنند، یکی از عمیقترین تحریفها در نظام سرمایهداری مدرن رو به پایان است: عدم تقارن اطلاعاتی بین فروشندگان و مصرفکنندگان.
به گزارش سرویس بین الملل «افق میهن»، در ادامه این مقاله آمده است: هوش مصنوعی که تقریباً در چنته هر مصرف کننده ای است، شروع به رفع ابهامی کرده است که چندین دهه است شرکت ها از آن بهره برداری می کنند. چه در قراردادها، چه در قیمت گذاری و چه در خدمات.
هوش مصنوعی روزنه های فریب را می بندد
مجله اکونومیست می گوید که توسعه سریع ابزارهای هوش مصنوعی باعث شده است که رابطه بین مصرف کننده و فروشنده به رابطه ای متعادل تر و آگاه تر تبدیل شود. مصرفکنندهای که قبلاً از جزئیات کالاها یا خدماتی که خریداری میکرده بیاطلاع بود، اکنون میتواند قراردادها را تجزیه و تحلیل کند، نقصها را شناسایی کند و حتی از طریق پلتفرمهایی مانند GPT Chat به صورت هوشمندانه مذاکره کند.
عکس فایل: شخصیت هایی با رایانه و گوشی های هوشمند در مقابل عبارت «هوش مصنوعی هوش مصنوعی» دیده می شوند. (رویترز)
بازارهای مدرن شاهد یک تحول اساسی از بهره برداری به شفافیت هستند که توسط هوش مصنوعی هدایت می شود.
این مجله توضیح میدهد که «اقتصاد تقلب» – جایی که شرکتها از پیچیدگی و مبهم بودن اطلاعات سوء استفاده میکنند – اکنون با یک چالش بیسابقه مواجه است: دستیار هوشمند.
از بررسی قراردادهای خودرو و اجاره خانه گرفته تا مشاوره پزشکی و حقوقی، هوش مصنوعی ثابت کرده است که در کاهش سوء استفاده از ناآگاهی مصرف کننده بسیار موثر است.
کاهش هزینه ها در بازارهای غیر شفاف
به گزارش اکونومیست، بر اساس داده های دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده، سهم هزینه های مصرف کنندگان ایالات متحده برای کالاها و خدمات با نابرابری شدید اطلاعاتی در مقایسه با حدود ۳۱ درصد در آغاز هزاره جدید، به حدود ۲۵ درصد از کل هزینه ها کاهش یافته است.
این نوع هزینه ها شامل حوزه هایی مانند بیمه درمانی، اجاره مسکن و خدمات حرفه ای است که فروشنده نسبت به خریدار اطلاعات بیشتری در مورد کیفیت و قیمت دارد.
این مجله توضیح می دهد که این کاهش بزرگترین کاهش در ۶ دهه گذشته است و نشان دهنده یک تغییر ساختاری در توانایی مصرف کنندگان برای دسترسی به اطلاعات به لطف اینترنت و هوش مصنوعی است.
از دست دادن مصرف کنندگان ضعف بازارها را آشکار می کند
در بریتانیا نیز این اعداد قابل توجه است. داده های مرکز ملی تحقیقات اجتماعی که توسط The Economist منتشر شده است، نشان می دهد که ضررهای ناشی از شفافیت ضعیف بین آوریل ۲۰۲۳ و مه ۲۰۲۴ به ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است.
این ضررها سالانه صدها میلیارد دلار برای مصرف کنندگان هزینه دارد.
خرید خانه با هزینه متوسط بیش از ۷۵۰ پوند برای هر نفر (حدود ۹۷۵ دلار) در صدر فهرست قرار گرفت و پس از آن خودروهای دست دوم به عنوان دومین منبع بزرگ خسارت مالی قرار گرفتند.
سایر ضررها در بخش های حمل و نقل هوایی، خدمات حقوقی، تعمیر و نگهداری خانه، کرایه اتومبیل و مراقبت از خانه توزیع شده است که نشان دهنده بار سنگینی است که مصرف کنندگان به دلیل رقابت و اطلاعات ضعیف تحمل می کنند.
از تقلب تا اطلاعات
اکونومیست به یاد می آورد که جورج آکرلوف، اقتصاددان آمریکایی برنده نوبل، در مقاله معروف خود در سال ۱۹۷۰ نشان داد که فقدان اطلاعات دقیق، فروشندگان صادق را از بازار بیرون می راند و مصرف کننده را با کالاهای معیوب رها می کند.
اما این مجله اشاره می کند که عصر اینترنت و سپس هوش مصنوعی معادله را به هم ریخته است. دیگر رانندگان نمی توانند به راحتی از مسافران سوء استفاده کنند یا وکلا و پزشکان بدون دلیل خدمات گران قیمت ارائه می دهند.
مطالعات اخیر نشان میدهد مصرفکنندگانی که از ابزارهای هوش مصنوعی برای مذاکره یا فرمولبندی شکایات استفاده میکنند، در مقایسه با دیگران، حدود ۹ درصد نتایج بهتری دریافت میکنند. بر اساس تجزیه و تحلیل دانشگاه هنگ کنگ از بیش از یک میلیون شکایت به اداره حمایت از مصرف کننده ایالات متحده.
بازارهای آتی بین دو الگوریتم رقیب
اکونومیست نتیجه می گیرد که آینده بازارها با تعادل جدید بین هوش مصنوعی مصرف کننده و همتایان شرکتی آنها شکل خواهد گرفت. در حالی که مصرفکننده میتواند یک «مشاور دیجیتال» داشته باشد که از او در برابر تقلب محافظت کند، شرکتها همچنین سیستمهای «بهینهسازی محتوا» را برای ارائه روایتهای بازاریابی طراحی میکنند که برای متقاعد کردن مشتریان در مورد محصولات مشابه طراحی شدهاند.
این مجله میگوید این «مسابقه الگوریتمی» ممکن است به زودی واسطههای هوش مصنوعی خنثی را برای میانجیگری بین طرفین ایجاد کند، زیرا دوران مصرفکنندگان «نادان» به پایان میرسد.










