فناوری

پایان انتظار برای پرتاب موشک «آریان ۶»

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

ایسنا: این پرتابگر که توسط گروه آریان ساخته شده، جایگزین موشک «آریان ۵» می شود که در تیرماه سال گذشته پس از انجام ۱۱۷ ماموریت بازنشسته شد.

پنجره پرتاب «آرین ۶» فردا ساعت ۱۴ به وقت محلی (۲۱:۳۰ به وقت ایران) باز می شود.

موشک آریان ۵ به مدت ۲۷ سال از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۳ فعال بود و سیستم اصلی پرتاب آژانس فضایی اروپا بود. موشک آریان ۶ قرار بود بلافاصله پس از بازنشستگی موشک نسل قبلی خود شروع به کار کند، اما سال ها تاخیر در ساخت آن باعث شد که سرانجام به موقع آماده نشد.

در نتیجه، آژانس فضایی اروپا مجبور شد برای انجام ماموریت های علمی خود در سال گذشته به سایر ارائه دهندگان پرتاب، مانند شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس، تکیه کند.

اگر همه چیز با آریان ۶ خوب پیش برود، اروپا به بازی فضایی بازخواهد گشت. جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، در ژوئن گفت: «آریان ۶ دوران جدیدی از سفرهای فضایی همه کاره و مستقل اروپا را نشان می‌دهد و دسترسی مستقل اروپا به فضا را باز می‌گرداند».

موشک «آریان ۶» از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه پرتاب می شود و به صورت رنده پخش می شود. انتظار می رود پوشش زنده پرتاب ۳۰ دقیقه قبل از پرواز آغاز شود.

لازم به ذکر است رزمایش پرتاب این موشک در ۳۰ خرداد انجام شد و اپراتورها ابتدا به این موشک ۹۰ متری فرصت ماندن آزادانه و بدون پشتیبانی بر روی سکو را دادند. سپس موشک را به دمای برودتی رساندند، سوخت را به داخل آن پمپ کردند و قبل از آماده شدن برای پرتاب واقعی، سیستم ها را در سراسر آن بررسی کردند.

آژانس فضایی اروپا چند روز بعد نتایج دقیق این آزمایش را منتشر کرد و مشخص شد که “آریان ۶” کاملا طبق برنامه عمل کرده است.

طرح پرواز موشک «آرین ۶» به مدار پست زمین در ارتفاع ۵۲۰ کیلومتری تنها یک پرواز آزمایشی نخواهد بود. این موشک به محض ورود به مدار زمین، ۹ تاسوره را آزاد می کند. همچنین مرحله بالایی آن به نام “وینچی” چهار آزمایش غیر مداری را انجام می دهد. از جمله دستگاهی که سیستمی را برای مکان یابی سریع ماهواره ها و دو کپسول برای فرود از مدار در اقیانوس آرام آزمایش می کند تا مشخص کند که آیا آنها می توانند دوباره با موفقیت وارد جو زمین شوند یا خیر.

در نهایت وینچی در جو زمین خواهد سوخت. البته می توان آن را چندین بار در مدار زمین مستقر کرد تا امکان استقرار چندین ماهواره در ارتفاعات مختلف فراهم شود و طبق برنامه ریزی برای اولین پرواز، فضاپیما را از مدار خارج کرد و از شناور شدن آن به عنوان زباله های فضایی یا احتمالاً جلوگیری کرد. توفنده از افتادن آن به زمین جلوگیری کنید.

موشک آریان ۶ برای ۹ تا ۱۲ پرتاب در سال تا سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است. اگرچه هنوز اولین پرواز خود را انجام نداده است، آژانس های فضایی و شرکت های خصوصی ۳۰ ماموریت را با آن رزرو کرده اند. بزرگترین مشتری این موشک آمازون است که ۱۸ پرتاب برای شبکه ماهواره ای کویپر خود سفارش داده است.

اولین پرتاب آریان ۶ در ابتدا برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود، اما یک سری مشکلات فنی، همراه با اختلالات ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین، باعث تاخیرهای مکرر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا