اخبار اقتصاد ایران

پایان انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان سهام عدالت در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه گفت: سامانه ارث از سال ۱۴۰۲ برای وراث متوفی راه اندازی شد تا به انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم اموال متوفی پایان دهد.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، محمد باغستانی به اقدامات انجام شده توسط سپرده گذاری مرکزی در سال ۱۴۰۲ اشاره و اظهار کرد: این شرکت در سال گذشته با تلاش کارشناسان و متخصصان این حوزه عملکرد خوبی داشت. و توانست خدمات مختلفی را برای ذینفعان و سهامداران بازار سرمایه ارائه کند.

وی اعلام کرد: در گام نخست فرآیند صدور گواهی تمکن مالی برای تسریع و بهبود خدمات رسانی به سهامداران الکترونیکی شد و شاهد افزایش چهار برابری صدور این اوراق نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ بودیم.

باغستانی خاطرنشان کرد: در حالی که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۰۳۱ فقره سند تمکن مالی برای سهامداران صادر شد اما در سال ۱۴۰۲ این تعداد از ۱۱ هزار و ۲۰۰ سند گذشت.

حذف فرآیندهای اشتراک طولانی مدت

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تصریح کرد: رونمایی از اشتراک حق تقدم الکترونیکی از دیگر اقدامات مهم سپرده گذاری مرکزی در سال ۱۴۰۲ محسوب می شود که در راستای تحقق دولت الکترونیک به منظور شاهد اجرا شد. حذف فرآیندهای طولانی مدت و پیچیده اشتراک در حق اولویت.

وی گفت: آمارهای این بخش حاکی از مشارکت بیش از ۲۵۶ هزار سهامدار در اشتراک الکترونیکی است که حاکی از رشد چشمگیر مشارکت نسبت به سال های گذشته است.

راه اندازی سیستم میراث

باغستانی راه اندازی سامانه ارث را از دیگر اقدامات این شرکت معرفی کرد و گفت: این سامانه برای وراث صاحبان سهام متوفی راه اندازی شد تا به انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم اموال متوفی پایان دهد.

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه خاطرنشان کرد: در این فرآیند که به صورت کاملا رایگان و با مشارکت ۶۰۰۰ شعبه از بانک های منتخب و دفاتر شرکت های کارگزاری در سراسر کشور انجام می شود، بیش از ۳۶۰ هزار پرونده به ثبت رسید. در سیستم میراث در سال ۱۴۰۲ ثبت شدند.

وی گفت: امیدواریم در سال جدید سایر وراث نیز برای سهام عدالت متوفی پرونده تشکیل دهند تا وضعیت این دسته از سهامداران مشخص شود.

رشد ۴۹ درصدی سپرده سود از طریق سجام در سال ۱۴۰۲

باغستانی با بیان اینکه واریز سود جاری و سالانه به حساب سهامداران از دیگر اقدامات مهم سپرده مرکزی در سال گذشته محسوب می شود، تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود این اقدام با رشد ۴۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده و بیشتر بوده است. بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان. سود از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب ۷۳ میلیون سهامدار واریز شد.

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه در پایان اعلام کرد: عضویت در انجمن موسسات سپرده گذاری مرکزی منطقه اوراسیا (AECSD) و تقسیم سود سهام عدالت بین ۴۳ میلیون سهامدار در دو مرحله از دیگر اقدامات مهم این سازمان بود. سپرده گذاری مرکزی در سال ۱۴۰۲ که امیدواریم با فراهم کردن زیرساخت های لازم بتوانیم خدمات متنوع تر و با کیفیت تری را در سال جدید به جامعه سهامداران کشور ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا