پایان جریمههای مدیرمحور در نظام بانکی
هیئت دادگاه اداری با لغو بند ۵ از ۳۰۰۰ دستورالعمل سپه بانک ، گفت که پرداخت نیمی از مزایای غیر ضروری به کارمندان به دلیل “نارضایتی مدیران” این قانون را نقض کرده است.
براساس اخبار تجاری ، هیئت مدیره دادگاه در بیست و یکم تصمیم شماره ۱۲۱۶۶۵۶ را صادر کرد مرداد ۱۴۰۴ ، بند ۵ “دستورالعمل ۳۰۰۰” بانک سپه ، که به دلیل درگیری با قانون و انحراف از محدودیت اختیارات اداری اصلاح شده است. رأی لازم طبق ماده ۹۳ قانون عدالت اداری برای همه بانک ها و مقامات اجرایی در کشور لازم است.
این بند که برای ۵ سال گذشته بی اثر بوده است ، مبنای کسر ۵۰ درصدی خدمات غیر ضروری کارمندان به دلیل “اعلامیه مدیریت نارضایتی کتبی” از عملکرد کارمندان بود. این روش همچنین در بسیاری از بانکهای دولتی با عناوین مشابه و برای ارزیابی عملکرد و پرداخت پاداش مناسب به طور غیررسمی مورد استفاده قرار گرفت.
دادگاه در حكم خود اظهار داشت: “تحمیل حكم بدون نقض و قبل از صادر شدن حكم ، اصل پوچ را نقض می كند.”
براساس این رأی ، بانک ها و شرکت های دولتی موظفند فقط از طریق تصمیم نهایی مقام قضایی ، کاهش یا کاهش در مزایا و جبران خسارت کارمندان را تحمیل کنند و دیگر حق جلوگیری از مزایای مالی را صرفاً بر اساس “نارضایتی مدیریتی” یا ارزیابی سلیقه نخواهند داشت.
کارشناسان بانکی می گویند که این تصمیم “قدرت شخصی مدیران” را در امور پرسنل محدود می کند و گامی به سوی سیستم پرداخت شفاف و پاسخگو در شبکه بانکی دولتی است. به گفته آنها ، حكم دادگاه اداری در حال حاضر حمایت حقوقی از كارمندان کلیه بانكهای دولتی در برابر تصمیمات انضباطی است.
منبع: tasnim