اخبار اقتصاد ایران

پایان سردرگمی متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن فرزند سوم/ افزایش سقف وام مسکن جوانان :: ایران تحلیل

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره برنامه این بانک برای پاسخگویی به نارضایتی برخی افراد از شبکه بانکی در خصوص اخذ ضمانت نامه گفت: شبکه بانکی باید نص صریح قانون را در مطالبه مدارک از متقاضیان دریافت تسهیلات با «کمترین سختگیری» و «بیشترین تسهیل».

به گزارش ایران تحلیل، مهدی سحابی با بیان اینکه در قالب قراردادهای فاکتورینگ که با همکاری «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «بانک مرکزی» و «سازمان برنامه و بودجه» راه اندازی شد، سامانه مطالبات قراردادی این وزارتخانه راه اندازی شد. اقتصاد راه اندازی شده و در قراردادهای فاکتورینگ، ضمانت نامه های بانکی حذف شده است. و قرارداد بین پیمانکار و کارفرما جایگزین آن می شود.

تخصیص ۵۰ اعتبار همتی برای قراردادهای فاکتورینگ

وی گفت: اگرچه موضوع قراردادهای فاکتورینگ در قانون بودجه امسال لحاظ نشده است، اما بانک مرکزی به منظور حمایت از تولید قراردادهای فاکتورینگ، سهمیه ۵۰ همتی را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. همچنین سهم شرکت های دولتی از طریق سامانه «سازمان برنامه و بودجه» و سهم شرکت های خصوصی از طریق «وزارت امور اقتصادی و دارایی» تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: ابزار تامین مالی فاکتورینگ در راستای ابزارهای تامین مالی اقتصاد و کمک به رفع مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی در چارچوب ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید داخلی مصوب ارائه شد. در سال ۱۳۹۷ توسط شورای اسلامی و در چارچوب این ابزار، مطالبات پیمانکاران و ارائه دهندگان کالا و خدمات به کارفرمایان توسط مؤسسات مالی پذیرفته می شود.

ارائه ۳۵۰ تلاش در قالب تامین مالی زنجیره ای

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی سهم اعتبارات تامین مالی زنجیره ای در سال جاری را ۳۵۰ همت عنوان کرد که ۵۰ همت آن به ابزار فاکتورینگ اختصاص می یابد.

وی با اشاره به برنامه امسال بانک مرکزی برای انتشار اوراق گام در سال گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته موانع و محدودیت هایی در زمینه انتشار اوراق گام وجود داشت که مانع از تحقق اهداف بانک مرکزی شد، اما با توجه به رفع این موانع از جمله وظایف تعیین شده برای بیشتر نهادها برای پذیرش این اوراق برای استخراج حقوق دولتی، بدهی بیمه ای، بدهی مالیاتی و غیره، تسهیلات مناسبی در زمینه استفاده از این ابزار تامین مالی فراهم شده است.

اجرای تست کارت اعتباری متصل به اوراق اروگام در سه بانک

سحابی افزود: استفاده از ابزار «کارت اعتباری متصل به پله» با هدف تامین مالی خانوارها و کمک به حوزه عرضه در تولید به ویژه محصولات نهایی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. وارد این موضوع شده و در صورت وجود بازخورد مثبت، تعداد بانک ها افزایش می یابد.

افزایش اعتبار گواهی سپرده خاص و عام

وی از افزایش اعتبار «گواهی سپرده عمومی و ویژه» برای تامین مالی حوزه تولید در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته ۲۴۰۰ فقره همت برای شبکه بانکی مجوز داده شد که امسال این تعداد افزایش می یابد. انجام خواهد داد، ضمن اینکه صدور مجوزهای لازم استفاده از این روش تامین مالی را تسهیل خواهد کرد.

صدور مجوز صدور ۲۰۰ نوع صکوک در شبکه بانکی

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از تخصیص ۲۰۰ صندوق اعتباری برای انتشار صکوک توسط شبکه بانکی در راستای توسعه ابزارهای تامین مالی خبر داد و گفت: در قالب این طرح بانک ها هم خود و هم شرکت ها را تامین مالی می کنند. و به شبکه بانکی مجوز داده شد تا بتواند با ۲۰۰ تلاش به عنوان ضامن اوراق شرکت ها در بورس فعالیت کند.

پیش بینی ۳.۲ تلاش تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت های دانش بنیان

سحابی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از «شرکت های دانش بنیان» در سال جاری گفت: در چارچوب قانون بودجه امسال، شبکه بانکی موظف است ۳.۲ درصد از این شرکت ها را از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تامین کند. قرض الحسنه در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد و مانند سال های گذشته تسهیلات عادی به این شرکت ها اعطا می شود. در این راستا سال گذشته شبکه بانکی بیش از ۲۳۳ فقره وام به شرکت های دانش بنیان اعطا کرد که نسبت به سال قبل ۶۱ درصد رشد داشته است. را نشان می دهد.

تخصیص ۱۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه اشتغال

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از تخصیص ۱۰۰ همت اعتبار برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال در قانون بودجه سال جاری خبر داد و گفت: اکنون سهمیه بانک ها تعیین و به آنها ابلاغ شده است. همچنین هماهنگی های لازم با نهادهای ذیربط برای تسریع در توزیع استانی و دستورالعمل های مربوط به سایر نهادها با هماهنگی بانک مرکزی انجام شده است. این باعث می شود که پرداخت تسهیلات سریعتر شود.

وی خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار سال گذشته به منظور گسترش دامنه تسهیلات اشتغال تصمیم به اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان وام اشتغال به «رشته های شغلی بیشتر» گرفت.

افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان

سحابی تسهیلات مسکن را یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی در راستای کمک به رشد اقتصاد و تولید دانست و یادآور شد: امسال شبکه بانکی ضمن حمایت از عرضه و تولید در حوزه مسکن، با توجه به «قانون جهش تولید مسکن»، رفع موانع و مشکلات موجود در زمینه‌های مختلف از جمله موانع پرداخت تسهیلات پروژه بر اساس مقررات است. همچنین در سمت تقاضا برای خانه دار شدن جوانان و ترویج فرهنگ سپرده گذاری، سقف تسهیلات مسکن جوانان تا چند هفته آینده افزایش و به شبکه بانکی ابلاغ می شود.

اعطای تسهیلات خرد با کمترین سختگیری و بیشترین تسهیلات

وی به تبیین سیاست بانک مرکزی در سال جاری برای اعطای تسهیلات خرد در قالب تسهیلات قرض الحسنه اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال جاری بلافاصله پس از ابلاغ قانون، بانک مرکزی ابلاغ کرد. بندهای مربوط به آن به شبکه بانکی بر اساس قانون، بانک مرکزی باید سهمیه شبکه بانکی را بر اساس ظرفیت هر یک تعیین و ابلاغ کند که مدتی طول کشید، به همین دلیل در ابتدای سال سهمیه بندی شد. یک دوازدهم ماه پس از طی مراحل قانونی و اداری سهمیه بانک ها تعیین و ابلاغ شود.

وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای پاسخگویی به نارضایتی برخی از مردم از شبکه بانکی در خصوص اخذ ضمانت نامه، گفت: بانک مرکزی اصرار دارد که شبکه بانکی با «کمترین سخت گیری» و «بیشترین تسهیل» نص صریح قانون را اجرا کند. مطالبه مدارک از متقاضیان تسهیلات .

تعیین سقف سهمیه پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

وی با بیان اینکه در قانون بودجه امسال ۲۰۰ تلاش برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در نظر گرفته شده است، گفت: مهمترین عاملی که بانک مرکزی در تعیین سقف کلی و همچنین تعیین سهم شبکه بانکی به آن توجه دارد، توانایی شبکه بانکی در بخش قرض الحسنه است، یعنی بررسی می شود که سپرده ها چقدر رشد کرده اند، میزان تسهیلات برگشتی چقدر است و بر اساس آن، توان بانکی. شبکه اندازه گیری شده و سقف و سهمیه کلی آن اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تعیین سهمیه بانک ها در زمینه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در حال حاضر در بانک مرکزی در حال بررسی است و در حال حاضر این سهمیه یک دوازدهم است. فروردین به بانک ها ابلاغ و در پایان فروردین همچنین در صورت نیاز سهمیه یک دوازدهم اردیبهشت در ماه ابلاغ می شود تا در نهایت پس از اعلام نظر بانک عالی بانک مرکزی در خصوص ظرفیت شبکه بانکی، در خصوص سهمیه قطعی بانک ها تصمیم گیری شود.

رشد ۲۴.۷ درصدی اعطای تسهیلات در سال ۱۴۰۲

سحابی با اشاره به پرداخت تسهیلات در حوزه های مختلف در سال گذشته، گفت: شبکه بانکی در سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۶۴۶ حمات تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی پرداخت کرده است. این میزان نسبت به سال گذشته یک هزار و ۱۲۰ برابر با ۲۴.۷ درصد افزایش داشته است. همچنین بیش از ۸۱ درصد تسهیلات پرداختی شبکه بانکی برای حمایت از مشاغل و تولید بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۷۲ هزار و ۹۰۰ نفر بالغ بر ۱۵۸ همات از تسهیلات ازدواج استفاده کردند. سال ۱۴۰۲ با صف ۱۵۰ هزار نفری به پایان رسید که این تعداد در سال جدید به متقاضیان اضافه خواهد شد.

پایان سردرگمی متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن برای فرزند سوم

وی عملکرد شبکه بانکی در سال گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات، سپرده گذاری، ساخت و خرید مسکن فرزند سوم را حدود ۰.۶ درصد عنوان کرد و تصریح کرد: این عملکرد قابل قبول نیست و از این رو مقدمات انجام شده است. برای امسال شعبه ها را به صورت شفاف به مردم معرفی کنند. امیدواریم شاهد عملکرد بهتری باشیم.
سحابی تاکید کرد: تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ساخت و خرید مسکن فرزند سوم که در قانون بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است به پنج بانک عامل صادرات، تجارت، ملت، مکسان و پست بانک ابلاغ شده است. در این ابلاغیه تاکید شده است با انتشار اسامی شعب منتخب بانک ها برای عموم مردم، سردرگمی پیش آمده برای متقاضیان در سال های گذشته برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا