ترندهای روز

پایان سریال «افعی تهران» و حواشی آن

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

«آفه تهران» یکی از متفاوت ترین سریال های این روزهای شبکه نمایش خانگی بود که آخرین قسمت آن امروز منتشر شد. سامان مقدم همزمان با قسمت آخر متنی را منتشر کرد و ضمن قدردانی از بازیگران سریال به طور ویژه از پیمان معادی یاد کرد و همکاری آنها را پس از ۲۰ سال یادآور شد.

این دو پیش از این در فیلم «کافه ستاره» که معادی به عنوان نویسنده مقدم را همراهی می کرد، با هم همکاری داشتند. در واقع معادی در آن زمان و تا دو سال بعد تنها به عنوان نویسنده در سینما فعالیت می کرد و آثاری چون آواز قو، شام عروسی، عطش و اغما محصول قلم این فیلمنامه نویس بود.

حالا بعد از ۲۰ سال در فضایی متفاوت از این آثار و در فضایی شبیه به فیلم هایی که در این دو دهه بازی کرده، این بار متنی نوشت و در آن بازی کرد که به گفته سامان مقدم، « با وجود همه اختلاف نظرها نتیجه داده است.»

سامان مقدم در بخشی از یادداشتی که به مناسبت پخش آخرین قسمت سریال افعی تهران در فضای مجازی منتشر کرد، نوشت: چه لذتی داشتم که با پیمان معادی به عنوان بازیگر کار کردم، اگر می خواهید حساب کنید. فقط چند باری که تحت تاثیر بازی او عصبانی شدی، همکاری من و پیمان بعد از ۲۰ سال ساختن «کافه ستاره» در تجربه «افیایی تهران» دوباره به دردسر می افتی. یک خاطره شاد دیگر

کارگردان «آفای تهران» همچنین در این سریال از سحر دولتشاهی، هومن سیدی، امین حیایی، رضا یزدانی و مهران مدیری تشکر کرده است.

سریال سامان مقدم فارغ از تقدیر و تشکر در زمان پخش خود حاشیه کم نداشت. آخرین حواشی هم به این دلیل بود که سازندگان این سریال با خبری مبنی بر شکایت وزارت آموزش و پرورش از تهیه کنندگان سریال «عفیی تهران» که به دلیل سکانس تقابل شخصیت آرمان بیانی بود (. با بازی پیمان معادی) با ناظم مدرسه اش و این صحنه که در قسمت هشتم سریال «عفی تهران» پخش شد، «توهین به مقام معلمی» تلقی شد.

پیمان معادی در پی این اتفاق نوشت: لازم به توضیح است این نکته که باعث تعجب سازندگان «افی تهران» شده است که شخصیت مدیر مدرسه در این سریال به عنوان یک شخصیت ساختگی به هیچ وجه پرچمدار آن نیست. از میان تمام کارکنان نظام آموزشی کشور، همان طور که شخصیت اصلی سریال به عنوان منتقد و کارگردان، روانشناس داستان، مدیر مهدکودک و دیگر شخصیت های این سریال با تمام نقاط ضعف و قوتشان به حساب نمی آیند. نمادهای اعضای صنف خود تهیه کنندگان سریال «عفی تهران» به اهمیت مدرسه و معلم در تربیت افراد یک جامعه واقف هستند و به خوبی می دانند که بعد از خانواده مهمترین نهاد مؤثر در تربیت مردم است. یک جامعه مدرسه است

به نظر می رسد اظهارات پیمان معادی در تکریم مقام معلم و توضیحات او درباره شخصیت های این سریال تا حدودی پرونده را بسته است. علاوه بر این، کار سامان مقدم در قسمت‌های قبلی با حاشیه‌های دیگری روبه‌رو بود.

پیش از این گریم سحر دولتشاهی در این سریال و ایفای نقش او به عنوان یک درمانگر مورد انتقاد برخی رسانه ها قرار گرفته بود. یکی از سکانس های ثابت سریال افعی تهران «اتاق درمان» بود و عملکرد درمانگر در این سریال به گونه ای بود که واکنش برخی از کارکنان این صنف را در پی داشت. به گفته آنها عملکرد درمانگر در این مجموعه با چارچوب های تخصصی درمان روانشناختی تضادهای چشمگیری داشت.

«افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم بر اساس فیلمنامه پیمان معادی و پویا مهدوی زاده ساخته شد و پیمان معادی، سحر دولتشاهی، مریلا زارعی، آزاده صمدی، بهادر مالکی و… در آن به ایفای نقش پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا