بانک و بیمه

پایان سفته بازی در بازار با اجرای قانون اخذ مالیات از عایدی سرمایه| طرحی که همچنان خاک می خورد!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سرمایه گذاران برای کسب سود هر چه بیشتر با سرمایه خود معمولاً بازارهای جذاب و سودآوری را انتخاب می کنند که در مدت زمان کوتاهی بازده قابل توجهی را از معاملاتی که انجام می دهند برای آنها به ارمغان می آورد. این رویکرد نه تنها در مورد ایران، بلکه برای همه کشورها صدق می کند. دنیا مشترک است. البته اکثر کشورهای دنیا قوانین و مقرراتی را برای فعالان بازار و سرمایه گذاران وضع کرده اند که آنها را ملزم می کند هنگام ورود به بازارهای سرمایه گذاری، سهم خود از درآمد حاصل از معاملات را به دولت پرداخت کنند، اما در ایران اینگونه نیست. چرا؟ اینکه در خلاء قانون، سرمایه گذاران از طریق سفته بازی و سفته بازی در بازار مبالغ هنگفتی به دست آورده اند بدون اینکه سهم خود را در قالب مالیات بر عایدی سرمایه به دولت بپردازند.

اگرچه در معاملاتی مانند خرید سکه، طلا، املاک، خودرو و غیره در حال حاضر بخش کمی از معامله‌گران به صورت مالیات، عوارض و غیره دریافت می‌شود، اما این بدان معنا نیست که سرمایه‌گذاران در حال انجام معاملات در سرمایه‌گذاری هستند. بازارهایی که مبالغ هنگفتی پول جابه‌جا می‌کنند، نباید نگران پرداخت سهم مالیاتی از سود بالایی که از معاملات به دست می‌آورد، باشند.

در صورت تصویب و اجرای نهایی قانون مالیات بر عایدی سرمایه، این موضوع باعث ایجاد پایه مالیاتی جدید و اهرم و ابزار مناسب برای تقویت پایه مالی دولت و ایجاد مانع برای فعالیت های سفته بازی در اقتصاد و سفته بازی خواهد شد. در بازارهای سرمایه گذاری

مالیات بر عایدی سرمایه، ابزاری برای پایان دادن به سفته بازی

البته شورای اسلامی مدت هاست که اصول طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرده است اما این طرح به دلایل خاصی هنوز نهایی نشده است. قانونی که با تصویب نهایی و اجرای دقیق آن می تواند پایه مالیاتی جدید و اهرم و ابزار مناسب برای تقویت پایه مالی دولت و جلوگیری از فعالیت های سوداگرانه در اقتصاد و سفته بازی در بازارهای سرمایه گذاری ایجاد کند تا اکثر ناتوانی دولت در کنترل قیمت ها در بازار ممکن است ناشی از عدم وجود چنین قانونی در کشور باشد. طرح مهمی که پس از رفع نواقص آن در شورای نگهبان و کمیسیون‌های تخصصی، باید به صحن علنی مجلس ابلاغ شود اما همانطور که مشخص است هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.

برخی تأخیر در تصویب نهایی چنین طرحی را ناشی از بی اعتمادی ذی نفعان و فشار برخی افراد می دانند که باعث کندی عملیات این افراد و گروه ها می شود و برخی دیگر نظر مجلس و کارشناسان تخصصی را به خود جلب می کنند. کمیسیون ها نیز دست اندرکاران تصمیم می دانند که رعایت و حفظ تمامی جوانب این طرح مهم است تا اجرای آن اقتصاد کشور و فعالیت سرمایه گذاران را به خطر نیندازد، اما بنا به اظهارات کارشناسان، تاخیر در قانونی شدن چنین طرحی حتی برای یک روز به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند.

با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه که متأسفانه مورد بی توجهی مسئولان و متولیان قرار گرفته است، ساماندهی بازارهای سرمایه گذاری و تعدد سفته بازان و سوداگران از بازار حذف می شود.

چگونه دلالان را از بازار حذف می کنید؟

دکتر. سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص عوارض اخذ مالیات از فعالیت های سفته بازی و معاملاتی در قالب مالیات بر عایدی سرمایه، توضیح داد: ابتدا باید گفت; اجرای قانون مستلزم یک مبنای مناسب است. علاوه بر این، کیفیت اجرا نیز بسیار مهم است. در چنین شرایطی، قوه مقننه و مجریه باید همه جوانب را برای اجرای طرح‌ها در نظر بگیرند و آثار و نتایج آن نیز برای همگان به‌ویژه متولیان امر ملموس باشد.

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه گفت: متاسفانه این مهم برای قانونی شدن و اجرای آن مورد بی توجهی مسئولان و متولیان امر قرار گرفته است، طرحی که در صورت اجرای صحیح و کیفی آن می تواند بهبود یابد. بازار سرمایه، سرمایه گذاری را ساماندهی می کند و سفته بازان و معامله گران سود محور را از بازار حذف می کند. از طرفی با اجرای این قانون بی شک تورم با توجه به پایان نوسانات و ثبات بازار و همچنین حذف دلالان قمار و … به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و این مشکل تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی

در صورت مشمول مالیات از سفته بازی، فعالیت دلالان و دلالان و همچنین سرمایه دارانی که با استقرار سرمایه خود در بازارهای سودآور به سودهای کلان می رسند، کاهش می یابد و نقدینگی کف بازار به جای سفته بازی به سمت بازارهای رسمی جذب می شود.

تامین نقدینگی در بازارهای رسمی از طریق اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه

به گفته غیبی پور، در حالی که برخی فشارها از سوی گروه های ذینفع در سال های اخیر موجب نادیده گرفته شدن موضوع وضع مالیات بر عایدی سرمایه شده است، قانونی نشدن آن به اقتصاد آسیب وارد کرده و حقوق مودیان را تضییع کرده است زیرا این درآمد مالیاتی ممکن است شامل آنها شود. به بسیاری از فعالیت‌های سودآور و ایجاد ثروت در املاک، مسکن، طلا، سکه، ارز، خودرو و غیره می‌پردازند، اما نه تنها بابت سود کلانی که در این بخش‌ها به دست می‌آورند، مالیات نمی‌پردازند، بلکه باعث سردرگمی در این بخش‌ها می‌شوند. گشایش و ظهور نوسانات قیمت.

این کارشناس مالیاتی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت اخذ مالیات از سفته بازی، فعالیت سفته بازان و سوداگران و همچنین سرمایه گذارانی که با استقرار سرمایه خود در بازارهای سودآور به سودهای کلان می رسند، کاهش یافته و نقدینگی کف بازار کاهش می یابد. به جای سفته بازی و احتکار بازارهای رسمی جذب می شود، اقدامی که بدون شک با ورود نقدینگی به این بخش می تواند حوزه تولید و اشتغال، کشاورزی، صنعت و… را در کشور فعال کند. بنابراین در حال حاضر نقدینگی زیادی در بازار املاک، طلا، سکه و … وجود دارد که تا حد زیادی غیرمولد است.

در صورت اجرای اساسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه، این موضوع می تواند سهم بسزایی در کاهش اختلاف طبقاتی، افزایش شفافیت مالیاتی، افزایش رونق بخش تولید، کاهش نقدینگی در بازارهای موازی غیررسمی و جلوگیری از فرار مالیاتی داشته باشد.

اجرای قانون کاهش تورم

بر اساس این گزارش، مالیات بر عایدی سرمایه موضوع مهمی است که اکثر کشورهای جهان به آن توجه دارند. اجرای قانون به منظور جلوگیری از سفته بازی و سردرگمی در بازارها و همچنین هموار کردن مسیر نقدینگی از بازارهای غیررسمی به بازارهای رسمی و در بخش تولیدی، جذب و سپرده گذاری سرمایه در دعاوی سفته بازی به دلیل رشد نقدینگی است. منجر به تورم و کمبود سرب معیشتی مردم خواهد شد که با اجرای قانون مالیات بر ثروت منجر به کاهش تورم و ضایع نشدن حقوق طبقه پایین جامعه و مالیات دهندگان می شود.

از آنجایی که بازارهای سرمایه گذاری کشور در حال حاضر دستخوش نوسانات مختلفی است، بی توجهی به موضوع کسب سود سرمایه، زمینه را برای ورود دلالان و معامله گران سودجو ایجاد کرده است که با فعالیت های سوداگرانه خود در بازارها ویرانی ایجاد می کنند. در چنین شرایطی اجرای اصولی این قانون می تواند کمک شایانی به کاهش اختلاف طبقاتی، افزایش شفافیت مالیاتی، رونق بخش تولیدی، کاهش نقدینگی در بازارهای موازی غیررسمی و جلوگیری از فرار مالیاتی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا