اخبار بورس

پایان طلسم چندین ساله!

سهام استقلال و پرسپولیس خریداری شد.

بر اساس مهلت تعیین شده از سوی AFC، خریدار باید ۱۰ درصد از مبلغ خرید را به عنوان سپرده پرداخت کند و قرارداد را منعقد کند. سپس تشریفات معمول انجام شده و سهام از وزارت ورزش و جوانان به خریدار منتقل می شود.

آرش شهریاری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسوی در واکنش به روند عرضه سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: بیش از دو دهه است که بحث واگذاری سهام باشگاه های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس مطرح و شنیده می شود.

وی ادامه داد: ابتدا در سال ۱۳۸۳ با مصوبه هیات وزیران در خصوص واگذاری این دو باشگاه اقداماتی انجام شد. همچنین در سال ۱۳۸۷ بر اساس قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، این دو باشگاه مجدداً در فهرست واگذاری های دولتی قرار گرفتند. اما با توجه به حساسیت، ملاحظات و الزامات شرکای راهبردی و استراتژیک، علیرغم اتمام چندین مرحله از مزایده، این امر محقق نشد.

شهریاری خاطرنشان کرد: در نهایت در سال ۱۴۰۱ با استقبال این دو باشگاه در بازار سرمایه و درج نمادهای این دو باشگاه، ۱۰ درصد از هر باشگاه به مردم عرضه شد. در پایان این دوره ۲۰ ساله، دیروز دوشنبه سوم، ۸۵ درصد از سهام اکثریت باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران متعلق به وزارت ورزش و جوانان توسط سازمان خصوصی سازی تملک شد. اردیبهشتماه با وساطت بانک صنعت و معدن عرضه شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیش از ۹ میلیارد سهم به ارزش هر سهم ۳۰۴۶ ریال (معادل ۸۵ درصد سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال) متعلق به وزارت ورزش و جوانان از طریق سازمان خصوصی سازی و شرکت کارگزاری صنعت و بانک معدن در بازار پایه در بازار فرابورس به صورت عمده عرضه و معامله می شد.

وی گفت: روز دوشنبه متقاضی خرید فرابورسی باشگاه استقلال مجاز به شرکت در مسابقه شد و ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال ایران توسط کنسرسیومی از هلدینگ های صنایع پتروشیمی مورد معامله قرار گرفت. و ارزش کل مبلغ حدود ۲۷۹۳ میلیارد تومان بوده است .

آرش شهریاری گفت: لازم به ذکر است با توجه به مهلت تعیین شده از سوی AFC، خریدار باید ۱۰ درصد از مبلغ خرید را واریز و قرارداد را تکمیل کند. سپس تشریفات معمول انجام شده و سهام از وزارت ورزش و جوانان به خریدار منتقل می شود.

وی ادامه داد: در روزهای آینده مقدمات و تشریفات مربوط به انعقاد قرارداد و واریز نقدی انجام می شود و پس از طی این مراحل، معامله نهایی در سامانه معاملات فرابورس انجام می شود. و واگذاری سهام بین صاحبان قبلی سهام یعنی وزارت ورزش و جوانان و خریداران فعلی صورت می گیرد.

آرش شهریاری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا خرید باشگاه استقلال توسط هلدینگ خلیج فارس منطقی بوده و آیا این اقدام به نفع سهامداران بوده است یا خیر؟ وی گفت: به نظر می رسد واگذاری این دو باشگاه که نزدیک به ۲۰ سال است شنیده می شود باز شده است. با این حال، اگر بنا به دلایلی به تعویق بیفتد، این امر خوشایند و خوبی است و به نظر می رسد گامی رو به جلو هم در جهت منافع سهامداران و هم در جهت شفافیت بیشتر در فعالیت های بخش خصوصی خریدار باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا