اخبار اقتصاد ایران

پایان عملیات اجرایی اتصال ریل به مجتمع بندری كاسپین در قطعه منطقه آزاد انزلی

نماینده ویژه رئیس جمهور در مناطق آزاد خبر داد

عبدالملکی با اعلام اتمام عملیات اجرایی مجتمع بندری کاسپین به راه آهن سراسری گفت: طی هفته های آینده آماده بهره برداری از طرح اتصال ریلی سراسری به منطقه آزاد انزلی توسط رئیس جمهور خواهیم بود.

ایران تحلیل حجت اله عبدالمالکی مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در بازدید از مجتمع بندری کاسپین و ایستگاه اتصال آن به ریل سراسری. خط، از اتمام عملیات اجرایی مجتمع بندری خبر داد. کاسپین به راه آهن سراسری، طی هفته های آینده آماده استفاده از طرح ملی اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی توسط رئیس جمهور خواهیم بود. وی بیان کرد: طرح ملی اتصال خط ریلی به منطقه آزاد انزلی از مهم ترین طرح های زیربنایی و توسعه ای کشور است که در دولت سیزدهم اجرایی می شود.

وی در تشریح اهمیت این پروژه ملی که دستاوردهای بین المللی برای اقتصاد جمهوری اسلامی دارد، تصریح کرد: پروژه راه آهن اتصال دریای خزر به خلیج فارس پروژه بسیار مهمی در چارچوب کریدور شمال – جنوب است. که از نظر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی حائز اهمیت است. داخل کشور استراتژیک و مهم است و با افتتاح این طرح ملی، دوره جدیدی از اقتصاد در منطقه استان و کشور آغاز می شود.

نماینده ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه پروژه مذکور در دو قطعه ایستگاه پیربازار رشت تا ابتدای منطقه آزاد انزلی و قسمت داخل این منطقه است که به ترتیب توسط وزارت راه و شهرسازی و این سازمان در حال تکمیل است، گفت: ، تصریح کرد: امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ کلیه عملیات اجرایی در منطقه برای بهره برداری از طرح به پایان رسیده و کلیه اقدامات مربوط به بتن ریزی، ریل گذاری، سینی دوار و سوزن انجام شده و منتظر می مانیم تا بتن به مقاومت استاندارد خود در دو دوره آینده برسد. حداکثر هفته ها خواهیم بود. و در واقع کار اجرایی دیگری در قسمت منطقه آزاد انزلی باقی نمانده است، حداکثر تا ۱۴ روز آینده آماده ورود قطار به مجتمع بندری کاسپین خواهیم بود.

عبدالملکی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل قطعه در دست ساخت وزارت راه و شهرسازی برای بهره برداری با حضور رئیس جمهور در هفته های آینده تاکید کرد: با افتتاح این پروژه ملی شاهد صدای قطار باری در مجتمع بندری کاسپین و ارتباط ریلی منطقه. آزاد انزلی به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی می رود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی ۱۲ درصد از کل بودجه احداث خط ریلی پیربازار رشت تا مجتمع بندری کاسپین را بر عهده گرفته است، تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی در مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی خود هزینه کرد. ۵۰ میلیارد داخل منطقه و ۲۵۰ میلیارد تومان در بخشی دیگر اختصاص یافته است.

عبدالمالکی با اشاره به نقش کلیدی مناطق آزاد در اقتصاد ملی و بین المللی کشور و اینکه مهمترین بهره برداران خط ریلی مجتمع بندری کاسپین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهند بود، گفت: در شاخص ترانزیتی، بیش از ۸۰ درصد حجم ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام خواهد شد و با سرمایه گذاری های انجام شده در سال ۱۴۰۲ این ظرفیت ها در بخش های ترانزیت، تولید و صادرات در سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ افزایش خواهد یافت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارزش درخواست های سرمایه گذاری ارائه شده به مناطق آزاد در سال ۱۴۰۲ را ۸۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه طرح های سرمایه گذاری ارائه شده توسط سرمایه گذاران ۲۵ درصد از مجموع ۱۰۰۰ بسته سرمایه گذاری آزاد است. مناطق و ویژه اقتصادی به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است، گفت: در عین حال ۵۰ درصد از تعداد ۱۰۰۰ بسته سرمایه گذاری مناطق وارد مرحله قرارداد شده و ساخت طرح به پایان رسیده است. که بر اساس آن ۱۶۵ هزار میلیارد تومان شروع به کار کرده است. در ساخت پروژه سرمایه گذاری شده، تعدادی به بهره برداری رسیده و در سال آینده حجم بیشتری به اتمام می رسد.

وی در پایان عملکرد مناطق آزاد در فرآیندهای سرمایه گذاری را حدود سه برابر سال ۱۴۰۱ ارزیابی کرد و اظهار داشت: اصل طرح های توسعه ای و اجرای طرح های سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال آینده محقق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا