فناوری

پایان ماموریت اینجنیوتی؛ هلی‌کوپتر مریخی ناسا دیگر پرواز نخواهد کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ماموریت تاریخی هلیکوپتر مریخ Ingenuity، اولین فضاپیمایی که در دنیایی فراتر از زمین پرواز کرد، پس از سه سال به پایان رسید.

پس از برخی گمانه زنی ها، ناسا پنجشنبه شب به وقت ایران در وب سایت خود تأیید کرد که Ingenuity، هلیکوپتر مریخی تاریخ ساز خود، پس از انجام ده ها پرواز رکوردشکنی طی سه سال گذشته در سیاره سرخ، سرانجام به پایان ماموریت خود رسیده است. عملکرد فراتر از همه انتظارات است.

اگرچه Ingenioti در حالت ایستاده و در تماس با کنترل‌کننده‌های زمینی قرار دارد، تصاویر آخرین پرواز خود در ۱۸ ژانویه که این هفته به زمین ارسال شد، نشان داد که این هلیکوپتر در هنگام فرود به یک یا چند تیغه خود آسیب دیده و قادر به پرواز نبوده است. بدون پرواز این پایان غیرمنتظره، مأموریت غرور آفرین اولین سفینه فضایی را که در دنیایی دیگر پرواز می کند را به فصل آخر خود می رساند.

زمانی که بیش از سه سال پیش هلیکوپتر Ingenuity با مریخ نورد Perseverance به سیاره سرخ پرتاب شد، یک ماموریت آزمایشی و چالشی برای مهندسان ناسا بود. آنها می خواستند دریابند که آیا می توانند وسیله نقلیه ای با قابلیت پرواز کنترل شده در دنیایی دیگر طراحی و بسازند.

پایان ماموریت Ingenuity;  هلیکوپتر مریخ ناسا دیگر پرواز نخواهد کردآسیب به تیغه هلیکوپتر در هنگام فرود پس از آخرین پرواز

پرواز فراتر از زمین، به ویژه در مریخ، که دارای اتمسفر بسیار نازک با فشار کمتر از ۱ درصد فشار زمین است، ماموریت بسیار دشواری بود. راه حلی که مهندسان ناسا به آن دست یافتند ساخت یک هلیکوپتر بسیار سبک با وزن کمتر از دو کیلوگرم و چهار پره بود. ناسا امیدوار بود که Ingenuity با انجام چندین پرواز داده های آزمایشی ارزشمندی را ارائه دهد و در نهایت امکان کاوشگران هوابرد را اثبات کند.

اما بعداً مشخص شد که Ingenuity پتانسیلی فراتر از انتظار دارد. این مریخ نورد از زمان جدا شدن از مریخ نورد Perseverance در مدار بوده است فروردین ۱۴۰۰ ۷۲ بار از مریخ برخاست و بیش از دو ساعت (به طور دقیق ۱۲۸.۳ دقیقه) در هوای رقیق سیاره سرخ پرواز کرد. در این مدت هلیکوپتر ۱۷ کیلومتر پرواز کرد و به اکتشافات و تحقیقات علمی ارزشمندی دست یافت. نبوغ برای ناسا و آزمایشگاه رانش جت یکی از بزرگترین موفقیت ها در زمینه پروازهای فضایی در دهه کنونی است.

با این حال، هلیکوپتر مریخی به طور قابل پیش بینی نشانه هایی از پیری را در ماه های اخیر نشان داده بود. این پرنده کوچک شکننده به مدت نزدیک به سه سال در معرض جو خشن مریخ قرار گرفت و محیط خشن سیاره سرخ، از تشعشعات مخرب گرفته تا نوسانات گسترده دما را تجربه کرد.

یک هفته پیش، طی یک پرواز آزمایشی ساده، ناسا برای چند ساعت ارتباط خود را با Ingenuity قطع کرد. در همین زمان بود که ظاهرا یکی از چهار پره هلیکوپتر شکست. اندکی پس از آن، کنترل کنندگان ماموریت با درخواست از مریخ نورد Perseverance برای گوش دادن به سیگنال Injunity، دوباره با هلیکوپتر تماس گرفتند.

Ingenioti قبل از آخرین پرواز خود، در هفتاد و یکمین پرواز خود در اوایل ژانویه، قرار بود مسافت طولانی نزدیک به ۳۵۸ متر را طی کند، به ارتفاع ۱۲ متری برسد و نزدیک به ۱۲۵ ثانیه در هوا بماند. ناسا به دنبال تغییر موقعیت هلیکوپتر برای پروازهای آینده بود تا مناطق جدیدی از سطح مریخ را کشف کند. با این حال، در طول آن پرواز، Ingenuity یک فرود زودهنگام و بدون برنامه داشت.

اکنون هلیکوپتر تاریخ ساز ناسا به پایان خط رسیده است و دیگر پرواز نخواهد کرد. اما همانطور که پرنده رایت در سال ۱۹۰۳ به خاطر اولین پرواز پایدار و کنترل شده خود بر روی زمین به یاد می‌آید، Ingenuity برای همیشه به خاطر نقشش در امکان پرواز در جهان‌های فراتر از زمین به یاد می‌ماند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا