فناوری

پایان یک دهه انتظار اروپا؛ «آریان ۶» چهار میلیارد یورویی برای نخستین بار با موفقیت به فضا پرتاب شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

موشک آریان ۶ توسط آژانس فضایی اروپا در روز سه شنبه ۹ جولای (۱۹ تیر) با موفقیت از پایگاه گویان فرانسه پرتاب شد.

روز سه شنبه، آژانس فضایی اروپا با پرتاب موفقیت آمیز موشک آریان ۶ نفس راحتی کشید و پس از یک سال وقفه دوباره به مدار زمین دسترسی پیدا کرد.

آریان ۶ جایگزین آریان ۵ می شود که سال ها یک دارایی بسیار مهم برای آژانس فضایی اروپا بوده است. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۳، آریان ۵ برای ۱۱۷ پرتاب برنامه ریزی شده بود که ۱۱۲ مورد موفقیت آمیز بود. راکت جدید طولانی تر، سبک تر و مقرون به صرفه تر از آریان ۵ است.

Ariane 5 در جولای ۲۰۲۳ بازنشسته شد و قرار بود جایگزینی فوری شود، اما پروژه Ariane 6 بارها به دلیل مشکلات فنی، شیوع همه‌گیری کرونا و پایان روابط با روسیه به دلیل جنگ در اوکراین به تعویق افتاده است.

در نتیجه، اروپا گزینه رسیدن به فضا و توانایی پرتاب ماهواره به مدار را بدون وابستگی به کشورها و سازمان‌های ثالث از دست داد و مجبور شد مأموریت‌های خود را به شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس ایکس واگذار کند.

تیری برتون، کمیسر اروپا در امور بازار داخلی، در نوامبر ۲۰۲۳ گفت که این تصمیم “با اکراه” گرفته شده است.

ماتجا رنسلیج، تحلیلگر موسسه سیاست فضایی اروپا در این زمینه می گوید: اروپا به طور فزاینده ای از نیاز به استقلال بیشتر در برخی مناطق استراتژیک آگاه شده است، ما می خواهیم ماهواره ها را تحت شرایط خودمان پرتاب کنیم.

جوزف اشباخر، مدیرکل آژانس فضایی اروپا گفت: با پرتاب آریان ۶، ما دوباره به فضا دسترسی پیدا کردیم.

شاتل جدید به اروپا این امکان را می دهد که ماهواره ها را برای رصد زمین، ارتباطات یا حتی اهداف نظامی در مدار قرار دهد. آریان ۶ در حال حاضر بالغ بر ۳۰ سفارش ثبت شده دارد که ۱۸ مورد آن برای راه اندازی اینترنت مناطق دور افتاده است.

آریان ۶ اولین مدل جدید شاتل اروپایی در ۳۰ سال گذشته است. ساخت این موشک ۴ میلیارد یورو هزینه داشته و سیزده کشور اروپایی در ساخت آن مشارکت داشته اند.

به عنوان مثال، شرکت های هوافضای ایتالیایی سیستم های پیشران خود را ساخته اند، شرکت های بلژیکی در زمینه هایی مانند مخابرات و فناوری ماهواره ای، شرکت های اسپانیایی در زمینه تجهیزات پشتیبانی زمینی مشارکت داشته اند و شرکت های سوئیسی تولید سیستم های هدایت و ناوبری آن را بر عهده گرفته اند. .

علاقه مندان می توانند پرتاب آریان ۶ را از ایستگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه به صورت زنده در کانال یوتیوب آژانس فضایی اروپا (ESA) از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت اروپای غربی تماشا کنند.

با این پرتاب آزمایشی اولیه، بسیاری از موارد ممکن است اشتباه باشد. در سال ۱۹۹۶ اولین نسخه آریان ۵ پس از ۴۰ ثانیه منفجر شد.

در واقع، چنین پرتاب های آزمایشی میزان شکست بالایی دارند. یوسف اشباخر در اوایل ماه مه گفت: «از نظر آماری، ۴۷ درصد احتمال دارد که اولین پرواز موفقیت آمیز نباشد یا دقیقاً طبق برنامه پیش نرود».

پرتاب اولیه برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود، اما مسائل فنی و همچنین همه گیری کووید-۱۹ پرتاب را به تاخیر انداخت. مسائلی مانند جنگ در اوکراین و قطع ارتباط آژانس فضایی اروپا و روسیه که قبلاً روابط نزدیکی داشتند، اوضاع را پیچیده کرده است.

موشک آریان ۶ در دو نسخه اصلی تولید می شود. “آرین ۶۲” با وزن متوسط ​​که می تواند ۱۰.۳ تن محموله را در مدار پایین زمین و ۴.۵ تن محموله را در مدار مرتفع زمین قرار دهد. هزینه آن ۷۵ میلیون یورو خواهد بود.

نسخه دوم “آریان ۶۴” است که می تواند ۲۱.۶ تن را به مدار پایین زمین و ۴.۵ تن را به مدار بالا منتقل کند. هزینه آن ۱۱۵ میلیون یورو است که در حال حاضر بسیار گرانتر از فالکون ۹ اسپیس ایکس است که ۶۲ میلیون یورو قیمت دارد.

آژانس فضایی اروپا ماموریت های ویژه ای را برای آریان ۶ در نظر گرفته است که یکی از آنها انتقال فضاپیمای “افلاطون” یا “گذرهای سیاره ای و نوسانات ستاره ای” (PLATO) است که یک رصدخانه پیشرفته محسوب می شود و قرار است به دنبال جهان های قابل سکونت در اطراف باشد. ستاره هایی مانند خورشید پس از پرتاب آن در سال ۲۰۲۶.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا