بانک و بیمه

پایا در روزهای تعطیل ۱۴۰۲

ساعت کاری ثابت در روزهای تعطیل در سال ۱۴۰۲ اعلام شد.براساس اعلام بانک مرکزی ساعت کاری شعب بانک ها تغییر کرد. به همین منظور ساعات کاری جدید سامانه پایا اعلام شد. اگر قصد انتقال وجه با شماره شبا و از طریق سامانه پایا را دارید با ما همراه باشید.

چرخه انتقال پایدار

سیستم پایدار دارای ۴ چرخه انتقال است که هر روز از شنبه تا پنجشنبه فعال است. با توجه به اینکه می توان از چرخه انتقال پایا برای تسویه تراکنش های غیر شاپرکی و شاپرکی استفاده کرد، بسیاری از افراد از این سیستم برای انتقال وجه استفاده می کنند. اما برخی از افراد حواله های خود را به روزهای تعطیل موکول می کنند و می خواهند بدانند آیا می توان با واریز پول در روزهای تعطیل، پول را انتقال داد و به حساب مورد نظر رسید؟

نقل و انتقالات در سامانه پایا فقط یک بار در ساعت ۱۳:۴۵ بعد از ظهر طبق دستور پرداخت مشتری در تمامی روزهای تعطیل انجام می شود. برای آشنایی بهتر با چرخه های انتقال پایه در ادامه در مورد این چرخه ها صحبت خواهیم کرد.

چرخه انتقال پایدار

چرخه اول در سامانه پایا از ساعت ۳:۴۵ صبح شروع می شود و برای معاملات غیر شاپرکی و شاپرکی استفاده می شود.

چرخه پایای دوم از ساعت ۹:۴۵ صبح شروع می شود.

سومین چرخه پایا ساعت ۱۲:۴۵ بعد از ظهر است.

آخرین سیکل سامانه پایدار ساعت ۱۸:۴۵ شب می باشد.

توجه: در روزهای تعطیل، چرخه انتقال به ساعت ۱۲:۴۵ تغییر یافته و تا ساعت ۱۳:۴۵ ادامه دارد.

سیستم پایدار چیست؟

حال که در مورد چرخه های انتقال پایدار در تعطیلات ۱۴۰۲ صحبت کردیم، بهتر است کمی در مورد این سیستم نیز صحبت کنیم. تعریف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سیستم انتقال پول پایدار به شرح زیر است.

سامانه پایا یک سامانه جامع الکترونیکی بین بانکی است و به گونه ای طراحی شده است که می تواند دستورات پرداخت انبوه را از بانک دریافت کرده و پس از بررسی این سفارش ها، به بانک های مقصد ارسال کند.

به عنوان مثال، زمانی که شرکت یا سازمانی قصد واریز حقوق کارکنان خود را دارد، دستور پرداخت حقوق همه افراد را از بانک مبدأ صادر می کند و آن را از طریق سامانه ای مطمئن به تمامی بانک های مقصدی که کارکنان آن حساب دارند ارسال می کند.

گاهی اوقات شخصی قصد دارد چندین مبالغ را با استفاده از سامانه پایا انتقال دهد. به این ترتیب بانک دستور پرداخت مشتری را به صورت عمده به بانک مقصد و سامانه پایا ارسال می کند. سامانه پایا دارای دو قسمت واریز مستقیم و برداشت مستقیم است که هر دو به شماره شبا نیاز دارند. یعنی افرادی که می خواهند از سامانه پایا استفاده کنند و به صورت عمده به حساب دیگران واریز کنند باید شماره شبا داشته باشند.

به دریافت شماره شبآ همین الان می توانید از سایت شبیاب اقدام کنید.

کاربرد یک سیستم پایدار چیست؟

سامانه پایا برای تمامی افرادی که در بانک های ایران حساب دارند قابل استفاده است. اما این سیستم دارای اپلیکیشن هایی است که برای همه افراد قابل استفاده است. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

با یک سیستم مطمئن پول را به حساب دیگران انتقال دهید

با توجه به اینکه سامانه پایا از شماره شبا استفاده می کند، انتقال وجه با این شماره بسیار سریع و مطمئن بوده و سقف انتقال وجه نیز افزایش می یابد.

پرداخت وام

بسیاری از افرادی که از تسهیلات بانکی استفاده می کنند می توانند از سامانه پایا برای پرداخت الکترونیکی اقساط خود استفاده کنند. این افراد می توانند پس از واریز حقوق در زمان مشخص شده، به بانک اجازه دهند تا مبلغی را از حساب خود برداشت و به حسابی که خود معرفی کرده اند واریز کند. به این ترتیب اقساط خود را به صورت الکترونیکی پرداخت می کنند.

پرداخت حقوق

در قسمت قبل نیز اشاره کردیم که شرکت ها و سازمان هایی که قصد پرداخت حقوق یا مستمری کارکنان خود را دارند می توانند حساب مشخصی تنظیم کنند تا هر ماه حقوق کارکنان آنها از این حساب برداشت شود.

پرداخت سود سهام

افرادی که در شرکت های سرمایه گذاری سهام دارند، سود سهام خود را ماهانه یا هر چند ماه یکبار دریافت می کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند از تسهیلات سامانه پایا برای پرداخت سود در بازه‌های زمانی مشخص شده استفاده کنند.

کاربرد یک سیستم پایدار چیست؟کاربرد یک سیستم پایدار چیست؟

پرداخت اجاره

مستاجران و افرادی که اجاره ماهانه مغازه یا خانه را پرداخت می کنند، می توانند اجاره ماهانه خود را از طریق این سامانه به صاحبخانه یا صاحب ملک منتقل کنند، زیرا نیازی به روش کارت به کارت نیست.

حرف پایانی

از آنجایی که سیستم پایا دارای چندین چرخه انتقال است، پرداخت با این سیستم به صورت آنی انجام نمی شود و بر اساس چرخه های انتقال انجام می شود. اما این نکته را بدانید که حتما باید شماره شبا را در این سامانه داشته باشید. به شماره شبا را دریافت کنید همچنین می توانید از خدمات سایت شبیاب استفاده کرده و شماره حساب شبیاب خود را در هر ساعت از شبانه روز دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا