اخبار بورس

پایش مستمر درب های فلكسیبل باتری های كك سازی ذوب آهن اصفهان

با هدف تولید سازگار با محیط زیست، این کار به صورت شبانه روزی انجام می شود.

در روش تولید کوره بلند که روش تولید ذوب آهن اصفهان نیز می باشد و بیش از ۷۵ درصد تولیدات فولاد دنیا از این روش استفاده می کنند، کک متالورژی نقش بسزایی در احیای سنگ آهن، تولید گرما و حفظ مصالح ستون دارد. در کوره

در روش تولید کوره بلند که روش تولید ذوب آهن در اصفهان نیز می باشد و بیش از ۷۵ درصد کارخانه های فولاد در دنیا از این روش استفاده می کنند، کک متالورژی نقش بسزایی در احیای سنگ آهن، تولید گرما و حفظ ستون دارد. مواد در کوره سه باتری تولید کک در آهن‌آهن اصفهان وجود دارد. باتری یک (کک مورد نیاز کوره بلند ۱ و ۲) و باتری ۳ (کک مورد نیاز کوره بلند ۳) تامین کننده چدن به عنوان پایه اصلی تولید این مجتمع عظیم صنعتی (باطری دو) نیز در مرحله بازسازی قرار دارد.

ذوب آهن اصفهان به منظور دستیابی به تولید دوستدار محیط زیست، پروژه درب های منعطف، جدیدترین فناوری روز دنیا برای کارخانه های کک سازی را با دانش بومی در کارخانه اجرا کرد و به این ترتیب (مجموعاً ۲۶۴ درب منعطف برای باتری های یک و سه) در این کارخانه به منظور انجام نظافت مکانیکی درب ها و نظارت مستمر آنها به منظور رفع نشتی احتمالی و در صورت نیاز تعویض درب ها و یا اجزای آنها ساخته شده است.

امیر رحمتی رئیس کارگاه کک واحد ۱، ابراهیم کاظمی مهندس ارشد تعمیرات مکانیک باتری ۳ و محمد قاسمی مهندس ارشد تولید کک در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت حفظ درب های انعطاف پذیر باتری های کک صحبت کردند.

امیر رحمتی رئیس کارگاه کک سازی واحد یک با اشاره به اینکه باتری شماره یک دارای ۵۸ سلول، هر سلول دارای دو در است و در مجموع ۱۱۶ درب انعطاف پذیر در این باتری تعبیه شده است، گفت: فرآیند تولید کک است. با هدف افزایش ناخالصی های موجود در زغال سنگ و میزان کربن آن، گاز کک خام نیز در این فازها حذف و پس از جمع آوری در لوله های مخصوص به پالایشگاه گاز کک ارسال می شود و در این کارگاه از طریق تصفیه های متعددی که روی آن انجام می شود. به عنوان گاز در خطوط لوله گاز کک سازی کارخانه گرفته می شود و به عنوان سوخت در واحدهای کک سازی، آگلومراسیون، نیروگاه، کارخانه نورد و … استفاده می شود. استفاده می شود و از این طریق کاهش مصرف گاز طبیعی حاصل می شود و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی برای کارخانه حاصل می شود.

ذوب آهن اصفهان با ساخت درب های انعطاف پذیر گاز کک را وارد فرآیند تولید کرد

وی یکی از دستاوردهای کلیدی بومی سازی ذوب آهن در اصفهان برای تولید دوستدار محیط زیست را تولید درب های انعطاف پذیر باتری کک معرفی کرد و خاطرنشان کرد: همانطور که همه می دانیم ماهیت هر صنعتی در دنیا با آلودگی محیط زیست همراه است اما نحوه کنترل این آلودگی و راه اندازی آن وجه تمایز صنایع است و در این راستا همانطور که گفته شد در گام اول ذوب آهن اصفهان با ساخت درب های منعطف و سپس مستمر آنها شروع به کار کرد. تعمیر و نگهداری و در مرحله بعد استفاده از گاز کک در چرخه تولید کارخانه تا حد زیادی این آلودگی را کنترل کرده است.

رحمتی در پاسخ به این سوال که میزان دشارژ و شارژ روزانه هر سلول باتری ۱ چقدر است، پاسخ داد: با توجه به شرایط فعلی تولید، در هر شیفت ۸ ساعته با دشارژ و شارژ ۲۱ سلول، باتری ۱ را تخلیه و شارژ می کنیم. هر سلول به طور متوسط ​​هر ۱۵ دقیقه یک بار انجام می شود) و این تعداد دشارژ و بارگیری سلول در هر شیفت به ۲۹ سلول می رسد و همچنین تمامی مراحل آن با دقت بسیار بالایی نظارت می شود و بنابراین هرگونه نشتی با آب بندی درب و درب در صورت وجود لازم است، با تعویض درب صوتی که به عنوان رزرو تهیه شده است، مشکل حل می شود.

با کاهش انتشار باتری، در درجه اول به سلامت خود کمک کرده ایم

وی اذعان داشت: من و همکارانم که در محیط تولید کک کار می کنیم به سلامت خود و سایر همکارانی که در این حوزه کار می کنند کمک کرده ایم هر چه میزان آلودگی باتری ها را کاهش داده ایم.بنابراین وظیفه اصلی ما این است که این آلودگی را به حداقل برسانیم. ما از تلاش خود در این مسیر کوتاه نخواهیم آمد.

ابراهیم کاظمی، مهندس ارشد تعمیرات مکانیک باتری ۳ گفت: با توجه به اینکه در دو طرف غربی و شرقی کوک باتری ۳ یک ایستگاه مجهز برای تعمیر این باتری وجود دارد و نظارت بر درب های باتری نیز به صورت پیوسته انجام می شود. بنابراین اگر حتی اندکی نشت گاز کک مشاهده کردید، درب پشتیبان در جای خود قرار گرفته و بلافاصله تعویض می شود. سپس باتری مانند قبل شارژ می شود و درب تعویض شده نیز به ایستگاه تعمیر ارسال می شود.

نظارت مستمر درهای باتری بسته نیست

وی افزود: با وجود فعالیت بالا در محوطه کارخانه کک سازی، درب های باتری بدون وقفه و اختلال توسط تیم شش نفره و تکنسین مجرب نظارت و تعویض می شود. در یک جمله می خواهم بگویم که تمام فعالیت های مربوط به کک و محصولات شیمیایی با تمرکز بر پایین نگه داشتن گازهای خروجی از باتری ها تا حد امکان برنامه ریزی شده است.

مهندس ارشد تعمیرات مکانیک باتری ۳ ادامه داد: با توجه به حجم بالای فرآیندهای تعمیر و نگهداری درب، نیروهای شرکت های پیمانکاری ذوب آهن نیز حدود چهار بار در ماه مستقر می شوند و بنابراین می توان گفت: برای تعمیر و نگهداری درب. ماهانه حدود ۲۵۰۰ نفر ساعت نیروی انسانی استفاده می شود و با احتساب قطعات یدکی، ذوب آهن در اصفهان ماهیانه حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که البته هیچ گاه تاثیری بر کمیت و کیفیت کار ندارد.

مشکل تعویض درب باتری برای حذف کمترین گاز کک ممکن است

وی همچنین مشکلات تعویض کل ۱۴۸ درب باتری ۳ را اینگونه بیان کرد: هر یک از درب ها از بیش از ۱۵۰ قطعه تشکیل شده، دارای ارتفاع ۷ متر، وزن بیش از ۷ تن و دمای بالای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد است. آنها همچنین به طور متوسط ​​دو روز نیاز دارند. اما این فرآیند بدون وقفه و البته با سخت کوشی کارگران کارخانه انجام می شود تا نشت گاز کک به حداقل برسد. ghasemi.jpg
محمد قاسمی، مهندس ارشد تولید کک نیز با بیان اینکه افتخار می کنم با بومی سازی دانش ساخت این درب ها، ایران جزو معدود کشورهایی است که این دانش را دارد، افزود: در مورد فرآیند کنترل آلودگی در کارخانه کک سازی. در محدوده آهن‌آهن اصفهان، نصب و راه‌اندازی دستگاه پاک‌کن درب باطری ۳ در دستور کار قرار گرفت و این فرآیند همچنان بدون وقفه و به صورت مکانیزه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه فرآیند نظافت در حین کار انجام می شود، اما تصریح کرد: با توجه به ارتفاع ۷ متری باتری های کک سازی، تنظیم و نصب این درب ها از قبل به گونه ای انجام شده است که فرآیند کک سازی در ساعت انجام می شود. دمای ۱۲۰۰ درجه و بدون مکش هوا در سلول. همراه است و از طرفی نشت گاز کک به محیط به حداقل می رسد اما گاهی اوقات نشتی کوچک گاز به طور کامل به صورت موردی دیده می شود و درب معیوب بلافاصله تعویض می شود. و در طی مراحل تولید، درب ها بخور داده می شود و به منظور افزایش راندمان نظافت، قسمت هایی از درب که با مکانیزم نظافت کاملا تمیز نمی شوند توسط همکاران به صورت دستی تمیز می شوند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا