ترندهای روز

پاییزی گرم‌تر و خشک‌تر در انتظار ایران!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده پاییز امسال گرم و کمتر بارندگی خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی در ادامه تاکید کرد: هر ساله در این مدت گنبد حرارتی در خاورمیانه شکل می گیرد و ایران به عنوان یکی از کشورهای خاورمیانه تحت تاثیر سیستم هوای گرم در روزهای تابستان اما دمای هوای ایران در تابستان امسال گرمتر از حد معمول بوده است و بخشی از این گرما به دلیل افزایش دمای کره زمین است.

احد تعزیفی رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه از نیمه دوم تیرماه تا پایان مرداد ماه اوج روزهای گرم سال محسوب می شود، گفت: همه ساله در در این بازه زمانی با توجه به اقلیم ایران دما در بالاترین حد ممکن قرار دارد. به عبارت دیگر تابستان‌های ایران در گنبد هوای گرم قرار دارند. در اقلیم خاورمیانه، هوا پایدار می شود، به همین دلیل معمولاً با بالاترین دماهای چرخه سالانه مواجه می شویم.

وی افزود: زمانی که گنبد حرارتی پرفشار در سطوح بالایی قرار می گیرد باعث کاهش جریان هوا می شود که این خود بخشی دیگر از افزایش دما در این ایام است. همچنین تغییرات اقلیمی و محلی در جهت افزایش دما بی تاثیر نخواهد بود.

وظیفه بیان کرد: دمای سطح زمین بیشترین افزایش دما را در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند و طبق پیش بینی ها سال ۲۰۲۴ نیز بیشترین افزایش دما را نسبت به سال گذشته به ثبت خواهد رساند. همچنین بر اساس پیش بینی ها به نظر می رسد پاییز امسال علاوه بر کاهش میزان بارش ها، گرمای بیش از حد معمول را نیز تجربه کنیم، ناگفته نماند که گرمایش زمین به مرزهای نگران کننده ای می رسد.

وی افزود: هم اکنون موج گرما نه تنها خاورمیانه، بلکه مناطق شرق اروپا و شمال آفریقا را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است و طی چند روز گذشته ترکیه و عربستان به دلیل گرمای شدید با قطعی برق مواجه شدند. همچنین در ایران همزمان با شروع موج گرما همچنان در این وضعیت بودیم، زیرا تقاضا برای مصرف انرژی به ویژه برق زیاد بود.

این مسئول در خصوص تابش فرابنفش گفت: این تابش یکی از ویژگی های روزهای تابستان محسوب می شود، زیرا آسمان بدون ابر و جهت تابش خورشید عمودی است. بر این اساس عموم مردم تنها با استفاده از چتر، کلاه و عینک مناسب می توانند از آسیب های احتمالی اشعه ماوراء بنفش مراقبت کنند.

بر اساس وظیفه؛ روند افزایش دما در ایران تا اواسط هفته آینده ادامه دارد سپس با کاهش تدریجی دما مواجه خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا