ترندهای روز

پدرخوانده هوش مصنوعی: این فناوری به‌زودی از هوش انسانی پیشی می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

جفری هینتون یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی می گوید به زودی مدل های مختلف هوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی خواهند گرفت. او همچنین نگران است که توسعه این فناوری به اندازه کافی ایمن نیست. جفری هینتون اضافه می کند که این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی قدرت را در دست بگیرد.

البته چنین دیدگاهی تنها نظر جفری هینتون نیست و افراد دیگری نیز استدلال های مشابهی را مطرح کرده اند. اما نظرات او وزن خاص خود را دارد. هینتون در مصاحبه ای با برنامه Newsnight بی بی سی ادعا کرد که ایده پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسانی اجتناب ناپذیر است.

هوش مصنوعی ممکن است از انسان پیشی بگیرد

پدرخوانده هوش مصنوعی در گفتگو با بی بی سی گفت: “تعداد کمی از کارشناسان در این مورد تردید دارند. تقریباً همه کسانی که من می شناسم که متخصص هوش مصنوعی هستند معتقدند که هوش مصنوعی از هوش انسان پیشی خواهد گرفت. اما سوال اینجاست که این اتفاق کی خواهد افتاد؟ “

جفری هینتون یکی از سه پدرخوانده هوش مصنوعی است. در سال ۲۰۲۳، او از سمت خود در گوگل استعفا داد و اظهار داشت که از کار در زندگی خود پشیمان است. وی در عین حال نسبت به خطرات فناوری هشدار داد. هینتون می گوید که با توجه به طیف گسترده نظرات در مورد هوش مصنوعی، باید در مورد آن محتاط باشیم.

او می‌افزاید: «من فکر می‌کنم این امکان وجود دارد که هوش مصنوعی کنترل را به دست بگیرد [امور] هیچ کس واقعا نمی داند که آیا هوش مصنوعی سرکش خواهد شد یا خیر. اما باید دید چه کنترل هایی می توان روی آن داشت.

در حال حاضر کاربردهای نظامی این فناوری به عنوان مثال در بخش دفاعی در برخی کشورها از نظر هینتون نگران کننده است. او می گوید: «چیزی که من بیشتر نگران آن هستم این است که چه زمانی هوش مصنوعی های مختلف می توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند، که می تواند بسیار نگران کننده باشد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا