ترندهای روز

پدرخوانده هوش مصنوعی: ۵۰ درصد احتمال دارد این فناوری از انسان باهوش‌تر شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در زمانی که رونق هوش مصنوعی ارزش شرکت‌های فناوری را به تریلیون‌ها دلار رسانده است، جفری هینتون، که به عنوان پدرخوانده هوش مصنوعی شناخته می‌شود، از صنعت می‌خواهد مبالغ هنگفتی را برای مقابله با یک تهدید مهم کنار بگذارد. او در مصاحبه جدید خود این سوال را مطرح می کند: “اگر هوش مصنوعی از انسان باهوش تر شود چه اتفاقی می افتد؟” جفری هینتون تخمین می زند که در آینده ۵۰ درصد احتمال دارد که این فناوری بر انسان ها پیشی بگیرد.

جفری هینتون اخیراً مصاحبه ای با BNN بلومبرگ داشت که در آن درباره آینده هوش مصنوعی صحبت کرد. وی در این مصاحبه گفت:

من فکر می‌کنم ۵۰ تا ۵۰ احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی در ۲۰ سال آینده از ما باهوش‌تر شود.»

به گفته او، از آنجایی که انسان هنوز با چیزهایی که هوشمندتر از او هستند برخورد نکرده است، نمی تواند با اطمینان در مورد شکل و وضعیت این فناوری در آینده صحبت کند. با توجه به ناشناخته های پیش رو، هینتون معتقد است که شرکت های فناوری باید ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع محاسباتی خود را صرف بررسی چگونگی فرار این هوش از کنترل انسان کنند.

پدرخوانده هوش مصنوعی درباره آینده این فناوری اظهار نظر می کند

جفری هینتون می گوید اکنون که هوش این فناوری بسیار کمتر از انسان است، باید آزمایش های مختلفی برای یافتن راه هایی برای کنترل آن در آینده انجام شود. با این حال، با توجه به شرایط حاکم در دنیای سرمایه‌داری، هینتون می‌گوید بعید است که شرکت‌ها امنیت هوش مصنوعی را بر سود ترجیح دهند.

او همچنین به سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI اشاره کرد:

“من فکر می کنم [سم آلتمن] او سود زیادی می خواهد.”

جفری هینتون می گوید که علاقه مندان به ایمنی مانند Ilya Sotskur می خواستند منابع قابل توجهی را صرف ایمنی هوش مصنوعی کنند. اما افراد علاقه مند به سود بیشتر، مانند سام آلتمن، نمی خواستند چنین منابعی را صرف ایمنی کنند.

با توجه به اینکه شرکت های فناوری به دنبال سود بیشتر هستند، پدرخوانده هوش مصنوعی از سیاستمداران می خواهد که اکنون وارد عمل شوند. او فکر می کند که تنها دولت ها قدرت کافی برای کاهش سرعت رشد این فناوری را دارند.

تکامل هوش مصنوعی

او در مورد تکامل هوش مصنوعی می گوید که به محض اینکه این فناوری بتواند منافع شخصی خود را درک کند، تکامل آن نیز آغاز خواهد شد.

فرض کنید دو چت ربات وجود دارد و یکی از آنها بیشتر به منافع شخصی خود اهمیت می دهد تا دیگری… سپس چت باتی که کمی خودخواه تر است مراکز داده بیشتری را جذب می کند زیرا می داند که اگر داده های بیشتری داشته باشد، می تواند هوشمندتر شود. بنابراین رقابتی بین چت‌بات‌ها وجود دارد، و زمانی که آنها شروع به تکامل کنند، می‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد: هر کسی که در رقابت برنده شود، می‌ماند.»

جفری هینتون با گذراندن بیش از ۵۰ سال تحقیقات پیشرو در زمینه هوش مصنوعی، یکی از مهم ترین چهره های این حوزه در سیلیکون ولی بود و در نهایت به گوگل پیوست. اما سال گذشته، هینتون از این شرکت استعفا داد تا آزادانه‌تر در مورد خطرات حیاتی هوش مصنوعی صحبت کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا