ترندهای روز

پدیده‌ای عجیب اما نگران‌کننده: رودخانه‌ها در آلاسکا به رنگ زرد-نارنجی درآمده‌اند!

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

به گفته محققان، آب رودخانه های آلاسکا به رنگ نارنجی روشن به زرد تبدیل شده و بسیار اسیدی شده است. رنگ این رودخانه های آلوده به قدری غیرعادی است که از فضا قابل مشاهده است. دانشمندان پیش بینی می کنند که این وضعیت در آینده بسیار بدتر خواهد شد. در این مقاله این پدیده شگفت انگیز و عجیب را با هم بررسی می کنیم.

رودخانه های زرد-نارنجی آلاسکا

در مطالعه جدیدی که ماه گذشته در مجله Communications Earth & Environment منتشر شد، محققان حداقل ۷۵ رودخانه و نهر نارنجی رنگ را در منطقه ای به اندازه تگزاس در محدوده بروکس آلاسکا شناسایی کردند. اغلب رودخانه های آسیب دیده در ابتدا از طریق بررسی های هلیکوپتری در منطقه شناسایی شدند.

جان اودانل، بوم شناس و نویسنده ارشد این مطالعه، در بیانیه ای گفت: «هرچه بیشتر در اطراف پرواز می کردیم، رودخانه ها و نهرهای نارنجی رنگ بیشتری می دیدیم. مناطق خاصی وجود داشتند که تقریباً شبیه پرتقال های شیری بودند.

چرا رنگ رودخانه های آلاسکا تغییر کرده است؟

دانشمندان در تحقیق در مورد اینکه چرا رودخانه‌ها زرد-نارنجی شده‌اند، دریافته‌اند که فرآیند ذوب یخ‌های قطبی، مقدار زیادی فلزات سمی را در آبراه‌ها و رودخانه‌ها آزاد می‌کند. به گفته محققان، آلودگی رنگی – که از فضا قابل مشاهده است – یک کابوس بالقوه محیطی است – و احتمالاً در سال های آینده بدتر خواهد شد.

بررسی شیمیایی این رودخانه ها و کانال ها نشان داد که مقادیر بسیار زیادی فلزات روی، نیکل، مس، کادمیوم و آهن در آنها وجود دارد و این رنگ نارنجی تا حد زیادی به دلیل وجود این فلزات است. محققان همچنین دریافتند که این آب‌های آلوده به‌طور غیرمعمول اسیدی هستند: «برخی از رودخانه‌های کوچکتر pH حدود ۲.۳ داشتند، تقریباً معادل pH آب لیمو (۲.۳) یا سرکه (۲.۹).

ایده اصلی این مطالعه در سال ۲۰۱۸ شکل گرفت. در آن زمان، محققان از رودخانه‌ای آلوده بازدید کردند که یک سال قبل شفاف بود. برای کشف پاسخ دلیل این تغییرات، تصاویر ماهواره ای از رودخانه های آن منطقه نشان می داد که ظاهرا قدمت این رودخانه های نارنجی رنگ به سال ۲۰۰۸ باز می گردد!

به گفته دانشمندان، غلظت بالای این فلزات و افزایش اسیدیته این آب ها می تواند به ذوب شدن لایه های یخی قطب شمال مربوط باشد. به دلیل تغییرات آب و هوایی و افزایش مداوم دمای کره زمین – ناشی از فعالیت های انسانی – مواد معدنی که قبلاً در یخ محبوس شده بودند برای اولین بار در هزاران سال در معرض باران قرار گرفتند. سپس در آب حل می شود و در کانال ها و رودخانه ها می ریزند.

زیستگاه هایی در کمین!

در نتیجه آلودگی آب به غلظت بالای مواد معدنی مذکور، نه تنها زیستگاه ها از نظر ظاهری تغییر کرده است، بلکه این وضعیت برای اکثر آبزیان بسیار خطرناک است. به خصوص سمی بودن آب ها بر روی تخم ریزی ماهی ها و مهاجرت آنها به مناطق تخم ریزی تاثیر می گذارد و این موضوع می تواند اثرات مخربی بر شیلات آن منطقه داشته باشد.

چرخه افزایش دما، افزایش آلودگی محیط زیست

محققان می گویند که تخمین میزان حل شدن فلز در رودخانه ها در این مدت دشوار است. آنها در حال حاضر در حال طراحی آزمایش هایی برای تعیین مقیاس این آسیب آب و هوایی در سال جاری هستند. با این حال، محققان نگران این هستند که با توجه به رکوردشکنی دما در سال گذشته، یخ های بیشتری ذوب شوند که باعث آزاد شدن بیشتر این فلزات در آب ها می شود. به گفته آنها، با ادامه افزایش دما در دهه های آینده، این آلودگی احتمالا افزایش خواهد یافت.

دانشمندان می گویند که در آینده با اسیدی شدن آب در طول زمان، حل شدن فلزات بیشتری آسان تر می شود و یک “حلقه بازخورد مثبت” ایجاد می شود و مشکل آلودگی به طور تصاعدی بدتر می شود. همچنین با افزایش روند ذوب یخ های قطبی، رودخانه های بیشتری در مناطقی مانند آلاسکا و سیبری تشکیل می شود که این مشکل را تشدید می کند.

علاوه بر این، ذوب شدن یخ های قطبی می تواند عواقب مضر دیگری مانند انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر در جو، فعال شدن مواد رادیواکتیو، انتشار ویروس های باستانی و … داشته باشد که همگی می توانند باعث آلودگی بیشتر شوند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا