ترندهای روز

پدیده لا نینا در زمستان امسال چه پیامد‌هایی برای آب‌وهوای اروپا دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورونیوز: پدیده لا نینا دما را در مناطق گرمسیری اقیانوس آرام کاهش می دهد، اما مانند ال نینو، می تواند باعث ایجاد شرایط آب و هوایی شدید در سراسر جهان شود.

بر اساس گزارش مرکز پیش بینی آب و هوای اداره ملی اقیانوسی و جوی، احتمال وقوع لانینا در پاییز حدود ۶۰ درصد است و احتمالا تا ماه مارس ادامه خواهد داشت.

هر دو پدیده لا نینا و ال نینو می توانند تأثیرات عمده ای بر شرایط آب و هوایی جهانی از جمله در اروپا داشته باشند، اگرچه این تأثیرات بر اساس منطقه جغرافیایی و شرایط محلی متفاوت است. این موضوع پیش بینی دقیق پیامدهای آنها را در آسمان اروپا دشوار می کند.

لانینا چه تاثیری بر اروپا در این زمستان می گذارد؟

در اوایل ماه جاری، کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی اعلام کردند که احتمال وقوع پدیده لانینیا در فاصله اکتبر تا فوریه زیاد است.

به گفته دانشمندان، زمستان امسال احتمالاً تحت تأثیر لانینا قرار خواهد گرفت که انتظار می رود شدت آن ضعیف تا متوسط ​​باشد و ممکن است تا اوایل سال ۲۰۲۵ به پایان برسد.

La Nina اغلب باعث کاهش دمای طبیعی در اروپای غربی می شود. پیش‌بینی‌ها انتظار دارند با نزدیک شدن به نوامبر و دسامبر، دما در سراسر قاره کاهش یابد.

لا نینا همچنین تمایل به ایجاد شرایط آب و هوایی مرطوب و سردتر در آلپ دارد که می تواند منجر به بارش برف بیشتر و شدیدتر شود. این ممکن است برای بسیاری از پیست‌های اسکی که از کمبود برف رنج می‌برند، خوب باشد.

در اوایل اکتبر، بخش‌هایی از اروپای غربی و مرکزی تحت تأثیر طوفان‌های متعدد اقیانوس اطلس قرار گرفتند.

فرانسه، بریتانیا و کشورهای اسکاندیناوی احتمالا سردترین مناطق اروپا در ماه اکتبر خواهند بود و انتظار می رود دمای هوا در زمستان امسال کمتر از سال گذشته باشد.

لا نینا یک پدیده جوی اقیانوسی است که طی آن آب‌های اقیانوس آرام استوایی مرکزی و شرقی سردتر از حد معمول می‌شوند. این پدیده تقریباً برعکس ال نینو است که این مناطق را گرمتر می کند. لا نینا معمولا هر سه تا هفت سال یکبار اتفاق می افتد و اثراتی مانند تغییرات شدید آب و هوا در سراسر جهان دارد.

نام های La Nina و El Niño از زبان اسپانیایی گرفته شده است. در این زبان «لا نینا» به معنای «دختر» و «ال نینو» به معنای «پسر» است.

لا نینا توسط بادهای قوی ایجاد می شود که آب گرم را به سمت غرب می راند و آب سرد را از اعماق اقیانوس به سطح می آورد. نتیجه دمای کمتر از حد معمول اقیانوس در شرق اقیانوس آرام است که بر «رودخانه» یا «جریان جت» تأثیر می گذارد.

باد لایه نازکی از هوا است که از غرب به شرق در سراسر جهان می چرخد ​​و به سمت شمال رانده می شود. این جریان در بالای اقیانوس قرار دارد و سطح رطوبت آن می تواند بارش را افزایش دهد و مسیر طوفان ها را تحت تاثیر قرار دهد.

الگوها غیر قابل پیش بینی تر شده اند

در حالی که برخی از محققان بر این باورند که ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و پدیده های لا نینا و ال نینو هنوز به طور واضح اثبات نشده است، اما مسلم است که تغییرات اقلیمی وقوع پدیده های جوی ناگهانی را در مقیاس جهانی تشدید می کند.

در سال های اخیر الگوهای بارش از میانگین های تاریخی و الگوهای نرمال منحرف شده و غیرقابل پیش بینی تر شده است.

بر اساس گزارش کارشناسان هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC)، افزایش گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت های فسیلی نیز باعث افزایش فراوانی و شدت پدیده های جوی ناگهانی شده است.

به گفته پل راندی، اقلیم شناس، الگوریتم ها در تشخیص تفاوت بین نوسانات معمول ال نینو و لا نینا و تاثیر گرم شدن کره زمین بر اقیانوس ها و جو مشکل دارند.

او به آسوشیتدپرس گفت: «نمی توانم بگویم که تغییرات آب و هوایی باعث نمی شود ال نینو بیشتر اتفاق بیفتد. ممکن است چندین دوره لانینا رخ دهد و ممکن است در ۴۰ یا ۵۰ سال آینده شاهد معکوس شدن این روند باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا